• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 8 تیر 1400
کد مطلب : 134494
+
-

چشم نگران صنایع جهان به هند

ادامه وضعیت بحرانی کرونا در هند، فعالیت صنایع مهم جهان ازجمله حمل‌ونقل، داروسازی و تولید پوشاک را با چالشی بی‌سابقه روبه‌رو کرده است

چشم نگران صنایع جهان به هند

 سمانه معظمی- روزنامه‌نگار

هند به گواه متخصصان در آستانه موج سوم شیوع ویروس کروناست و ادامه بحران کرونا نه‌تنها فرایند احیای اقتصادی این کشور را با مانع روبه‌رو کرده، بلکه صنایع مهم جهان از حمل‌ونقل گرفته تا داروسازی را نیز زمینگیر کرده است. سومین اقتصاد بزرگ آسیا چندین ‌ماه است که با موج دوم شیوع کرونا دست‌به‌گریبان است و هر روز صدها هزار مورد ابتلا و هزاران فوتی جدید در این کشور ثبت می‌شود. اقتصاددانان که پیش‌بینی کرده بودند هند در سال‌جاری میلادی رشد اقتصادی 2رقمی را تجربه می‌کند، حالا از حرفشان عقب‌نشینی کرده‌اند. این وضعیت برای هند که سال گذشته در پی اجرای قرنطینه سراسری ناشی از موج اول، یک رکود بی‌سابقه را تجربه کرد، زنگ خطر است. به گزارش سی‌ان‌ان، درآمد ناخالص داخلی هند که پنجمین اقتصاد جهان است، در سال 2020حدود 8درصد کاهش پیدا کرد. رکود تجربه‌شده در هند طی 25سال گذشته در این کشور هرگز سابقه نداشته است. علاوه بر این، شرایط امروز هند بحرانی تازه برای کشورهایی است که اقتصادشان متکی به هند است. با اینکه برخی مقامات محلی محدودیت‌های سختگیرانه‌ای اعمال کرده‌اند، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، این‌بار قرنطینه و تعطیلی سراسری کشور را نپذیرفته است. با وجود این، صنایع مختلف در سراسر جهان که وابستگی زیادی به نیروی کار هند دارند، چشم نگران خود را به این کشور دوخته‌اند. اگر بحران عمیق‌تر شود، وضعیت بسیاری از بخش‌ها از پوشاک و دارو گرفته تا خدمات مالی و حمل‌ونقل به هم می‌ریزد. کشورهای مختلف، به‌ویژه اروپایی‌ها و آمریکا بیم آن را دارند که بحران هند، روند احیای اقتصاد جهان در سال‌جاری میلادی را به خطر بیندازد.

حمل‌ونقل کالا
براساس آمار سازمان ملل متحد، حدود 80درصد تجارت کالاهای جهانی از مسیر دریا انجام می‌شود و هندی‌ها اصلی‌ترین نیروی کار این بخش را تشکیل می‌دهند. بیش از 200هزار نفر از 1.7میلیون خدمه حمل‌ونقل دریایی جهان، هندی هستند که بسیاری از آنها مناصب بالا و مهمی هم دارند. کارشناسان معتقدند که اگر بحران دهلی مدیریت نشود، زنجیره تولید در جهان به‌دلیل کمبود نیرو از هم گسیخته خواهد شد.
ازآنجا که خیلی از کشورها، پروازهای هند را متوقف کرده‌اند، نقل و انتقال نیروهای هندی به بندرهای سراسر جهان غیرممکن شده است. فعالان این صنعت می‌گویند که اگر خدمه کشتی‌ها امکان پرواز پیدا نکنند، هم صنعت حمل ونقل به بن‌بست می‌خورد و هم بحران انسانی ایجاد می‌شود زیرا نیروها نمی‌توانند شیفت‌های خود را جابه‌جا کنند.
همه‌گیری کرونا سال گذشته نیز صنعت حمل‌ونقل دریایی جهان را دچار بحران کرد. حدود 200هزار خدمه به‌دلیل بسته‌شدن بنادر و لغو پروازها، ماه‌ها روی آب سرگردان بودند تا جایی که برخی به کشتی‌ها لقب زندان شناور را داده بودند. این نگرانی وجود دارد که درصورت ادامه وضعیت کنونی کرونا در هند، بحران حمل‌و‌نقلی سال گذشته دوباره تکرار شود. هم‌اکنون، حرکت کشتی‌ها با تأخیرهای زیادی انجام می‌شود. برخی کشورها مثل امارات، سنگاپور و چین، محدودیت‌های قرنطینه‌ای سختگیرانه‌ای برای کشتی‌هایی که از هند می‌آیند، اعمال کرده‌اند. راهکار کارشناسان برای این مشکل، واکسیناسیون کارکنان صنعت کشتیرانی است اما عملی‌شدن آن به این سادگی‌ها نیست.

واکسن و دارو
برنامه واکسیناسیون در جهان نیز به‌دلیل بحران کرونا در هند با مانع روبه‌رو شده است. این کشور بیش از 60درصد واکسن‌های جهان را تولید می‌کند. ظرفیت تولید بالای مؤسسه سرم‌سازی هند به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده واکسن در جهان، این کشور را به عضو حیاتی برنامه کوواکس تبدیل کرده است. کوواکس، برنامه جهانی توزیع عادلانه واکسن در جهان است که واکسن‌های ارزان یا رایگان در اختیار کشورهای کم‌درآمد قرار می‌دهد.
مؤسسه سرم‌سازی هند سال گذشته متعهد شد که 200میلیون دوز واکسن کرونا برای 92کشور جهان تولید کند. اما امسال با توجه به واکسینه‌شدن فقط 2درصد از جمعیت این کشور و شیوع موج دوم کرونا، دولت هند واکسیناسیون مردم خود را در اولویت قرار داده و جلوی صادرات واکسن را گرفته است. اما کمبود واکسن، تنها خطری نیست که درنتیجه شیوع کرونا در هند، صنعت داروسازی جهان را تهدید می‌کند. این کشور، بزرگ‌ترین تولیدکننده داروهای ژنریک در جهان است. این نوع داروها تأثیر یکسان اما قیمت کمتری از داروهای تجاری برند دارند. براساس مطالعه‌ای که سال گذشته در آمریکا انجام شده، داروهای ژنریک 90درصد نسخه‌های پزشکی در آمریکا را تشکیل می‌دهند و یک‌سوم قرص‌هایی که در این کشور مصرف می‌شود، تولید هند است.
از سوی دیگر، داروسازان هند 70درصد مواداولیه خود را از چین وارد می‌کنند که شیوع کرونا این زنجیره تولید را آسیب‌پذیر کرده است. 2‌ماه قبل، شرکت هواپیمایی سیچوان چین، پروازهای باری به هند را به‌طور موقت متوقف کرد. این باعث شد جمعی از صادرکنندگان هند در نامه‌ای به سفیر این کشور در پکن نسبت به عواقب این تصمیم در زنجیره تولید دارو در جهان هشدار دهند و خواستار رسیدگی به آن شوند. قطع زنجیره تولید داروهای هندی، می‌تواند در ادامه بحران کرونا، به بسیاری از بیماران در سراسر جهان آسیب وارد کند.

صنعت پوشاک
هند یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک در جهان است. این صنعت هند هم‌اکنون با کمبود جدی نیروی کار روبه‌روست. در خیلی از کارخانه‌های تولید پوشاک در پنجاب، دهلی و بنگلور، 50درصد نیروها به‌دلیل شیوع کرونا نتوانسته‌اند در محل کار خود حاضر شوند و کارخانه‌ها که هنوز زیر فشار قرنطینه سال گذشته قدعلم نکرده‌اند، نگران وضعیت سلامت کارکنان‌شان هستند. برای مثال یکی از کارخانه‌ها مجبور شده برای کارمندانش محل اقامت فراهم کند تا روند تولید مختل نشود.
به‌دنبال این مشکلات، میزان تولید و صادرات پوشاک هند در سال گذشته به‌ترتیب 30و 24درصد کاهش داشت. این در حالی است که با توجه به شرایط نامعلوم کرونا نمی‌توان چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای برای سال جدید ترسیم کرد.
دهلی همچنین دومین صادرکننده لباس‌های چرمی و چهارمین صادرکننده کالاهای چرمی در جهان است. هند همچنین با تولید سالانه حدود 3میلیارد جفت کفش، بعد از چین دومین تولیدکننده کفش در دنیاست. سال گذشته همه‌گیری کرونا ضربه سنگینی به صنعت چرم‌سازی هند وارد کرد. روند احیای کسب‌وکارهای این بخش در طول ماه‌های گذشته آغاز شده بود که موج اخیر کرونا دوباره منجر به تعطیلی گسترده آن شد.

خدمات مالی
به غیراز حمل‌ونقل کالا و تولید دارو و لباس، بانک‌ها و شرکت‌های مالی بزرگ جهان نیز به هند و نیروی کار این کشور وابسته هستند. خیلی از شرکت‌ها به‌دلیل حضور نیروی کار تحصیل‌کرده و ارزان در هند طی دهه‌های اخیر بخش زیادی از واحدهای پشتیبانی و آی‌تی خود را به این کشور منتقل کرده‌اند. تقریبا 4.4میلیون نفر در هند در بخش آی‌تی و مدیریت بازرگانی مشغول به‌کار هستند. حالا با شیوع کرونا برخی شرکت‌ها مجبور شده‌اند دفاتر خود را به کشورهای دیگر منتقل کنند، به دورکاری روی بیاورند یا مهلت تحویل پروژه‌ها را تمدید کنند. اما دورکاری هم مشکلات خاص خود را ایجاد کرده زیرا برخی کارمندان مجبور هستند از اقوام بیمار خود در منزل مراقبت کنند و از سوی دیگر به‌دلیل دسترسی آنها به اطلاعات حساس شرکت و مشتریان، بحث مشکلات امنیتی و حفاظت از اطلاعات پیش آمده است. برخی شرکت‌ها برای کاهش فشار به کارمندان هندی که بسیاری از آنها یا بیمار هستند یا باید از اعضای بیمار خانواده خود مراقبت کنند، کار را به کشورهای دیگر منتقل کرده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید