• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 7 تیر 1400
کد مطلب : 134361
+
-

بازیکنان احتمالی امشب

بازیکنان احتمالی امشب

ترکیب احتمالی فرانسه(3-3-4): هوگو لوریس، واران، کیمپمبه، لئو لوبوا، پاوار، پوگبا، کانته، ربیو، گریزمان، امباپه و کریم بنزما.
ترکیب احتمالی سوئیس(2-1-4-3): یان زومر، الودی، شار، آکانجی، امبابو، فرویلر، ژاکا، ریکاردو رودریگس، شکیری، سفروویچ و امبولو.
ترکیب احتمالی کرواسی(3-3-4): لیواکوویچ، گواردیولی، ویدا، کالتاکار، ورسالیکو، بروزوویچ، کواچیچ، مودریچ، ولاشیچ، پتکوویچ و ربیچ.
ترکیب احتمالی اسپانیا(3-3-4): اونای سیمون، آلبا، پائو تورس، لاپورت، آسپلیکوئتا، بوسکتس، پدری، کوکه، مورنو، اولمو و موراتا.

پدرها و پسرها
کیه‌زا و اشمایکل  به رکورد خانوادگی دست یافتند


در شب اول مرحله یک‌هشتم پایانی رقابت‌های یورو2020تنها یک تیم مدعی به میدان رفت اما ایتالیای مدعی نشان داد آن همه تمجیدهایی که از این تیم می‌شده اغراق‌آمیز بوده است. آتزوری به‌سختی از سد اتریش گذشت و با 2 گل کیه‌زا که گلش داستان دارد و پسینا در برابر تک‌گل کالادزیچ اتریش را در وقت اضافه شکست داد، درحالی‌که اتریش فوتبالی سزاوارانه و نسبتا برتر به نمایش گذاشته بود. داستان صعود دانمارک هم شبیه افسانه‌های وایکینگی این کشور است. وایکینگ‌ها که 2 بازی اول را تحت‌تأثیر شوک ناشی از ایست قلبی اریکسن باخته بودند، با یک برد 4بریک مقابل روسیه صعود کردند و به تور ولز ضعیف خوردند. داستان کسپر اشمایکل هم خواندنی است. ببینیم پدر و پسرها که خوب با رکورد هم خلوت کرده بودند، به چه شکلی بوده:

   دقیقا 29سال پس از قهرمانی دراماتیک دانمارک در جام ملت‌های سال1992که دانمارکی‌ها با دروازه‌بانی پیتر اشمایکل موفق شده بودند آلمان را 2 بر صفر شکست دهند و جام را بالای سر ببرند، اشمایکل پسر هم در شب تاریخی این تیم در یورو1+2020حضور داشت. کسپر اشمایکل در 29سالگی آن قهرمانی، دروازه‌بان تیمی بود که 4 بر صفر ولز را خرد کرد. اشمایکل پدر در شب فینال خیلی سختی کشید و چندین دقیقه وقت تلف کرد اما کسپر اشمایکل اصلا به زحمت نیفتاد و دانمارک بدون دروازه‌بان هم ولز را 4 بر صفر می‌برد. در زمان اشمایکل بزرگ هنوز قانون منع استفاده از دست برای دروازه‌بان‌ها زمانی که به آنها پاس داده می‌شود تصویب نشده بود. آن زمان تعداد تیم‌های حاضر در جام هم تنها 8 تیم بود که 2 تیم اول هر گروه به نیمه‌نهایی می‌رسیدند.
   فدریکو کیه‌زا، وینگر ذخیره تیم ملی ایتالیا هم مثل اشمایکل‌ها تاریخ‌سازی کرد. او البته نه دقیقا در سالگرد گلزنی پدرش بلکه 25سال و 12روز پس از آنکه انریکو کیه‌زا در یورو1996به چک گل زده بود، موفق به گلزنی شد. گل او به اتریش و گل پدرش هر دو در انگلیس به ثمر رسیده؛ پدر در آنفیلد لیورپول و پسرک در ومبلی لندن.
    با حضور کریستنسن در بازی با ولز ثبت یک رکورد جالب برای باشگاه چلسی آغاز شد. او در کنار 15بازیکن دیگر، تعداد اعضای چلسی که در مرحله حذفی حضور دارند را به 16بازیکن رسانده‌اند که این در تاریخ یورو بی‌سابقه است. البته اینکه در سال‌های دور تنها 4 تیم به مرحله حذفی راه پیدا می‌کردند و الان یک تیم هم بی‌تأثیر نیست. به‌عبارت دیگر و به‌طور میانگین یک بازیکن چلسی در تیم‌های حاضر در دور یک‌هشتم حضور دارند.
   گل ساشا کالادزیچ نخستین گلی بود که ایتالیا بعد از 1169دقیقه دریافت کرد. آخرین گل خورده تیم ملی ایتالیا در یک دیدار رسمی برمی‌گشت به بازی با هلند در4اکتبر2020که فان‌دبیک گل هلند را وارد دروازه این تیم کرده بود. ضمن اینکه ایتالیای روبرتو مانچینی با 31بازی بدون شکست متوالی به رکورد بیشترین بازی بدون شکست پیاپی در تاریخ تیم ملی ایتالیا رسید. آخرین باخت آتزوری با مانچینی حدود 3سال پیش مقابل پرتغال بود که یک بر صفر باختند. ایتالیا به رکورد 12برد پیاپی رسید که هر 11برد قبلی بدون گل خورده به‌دست آمده بود.
   ایتالیا عادت دارد در مراحل حذفی بازی را به وقت‌های اضافه بکشاند. این هشتمین باری بود که این تیم در یک دیدار حذفی در یورو یا جام ملت‌ها بازی در وقت اضافه را هم تجربه می‌کرد. ایتالیا که تابه‌حال مسیر آسانی را پیموده، در مرحله یک‌چهارم پایانی با برنده جدال دیشب بلژیک و پرتغال روبه‌رو می‌شود که این نخستین حریف سخت و واقعی آنها خواهد بود.
   دیدار ایتالیا و اتریش 3گل در وقت اضافه داشت؛ چنین چیزی برای دومین بار در تاریخ یورو اتفاق افتاد (پرتغال و فرانسه در یورو 1984‍).
   دانمارک نخستین تیم تاریخ ادوار مختلف یورو لقب گرفت که در 2 بازی پیاپی موفق به ثبت 4گل می‌شود؛ برد 4بریک مقابل روسیه در مرحله گروهی و پیروزی 4هیچ برابر ولز در مرحله یک‌هشتم پایانی.
  دانمارک چند رکورد دیگر هم به‌دست آورد؛ ازجمله رکورد نخستین تیمی که موفق می‌شود 3 گل خارج از محوطه جریمه به ثمر برساند. آنها در 2 باخت اول 43ضربه به سمت دروازه حریفان روانه کرده بودند که تنها یکی‌شان گل شده بود. حالا از 32شوتی که به دروازه حریفان زده‌اند، 8تای آنها به گل تبدیل شده. دانمارک رکورددار ضربه به دروازه حریفان بین همه تیم‌های حاضر در جام است.
   ولز هم پس از روسیه و سـوئـیـس در سال2004سومین تیمی شد که در یک دوره 2 بازیکنش کارت قرمز دریافت می‌کنند

 شب فینالیست‌های جام جهانی

کرواسی یا اسپانیا؟ فرانسه یا سوئیس؟ برنده این دو بازی امشب، در یک‌چهارم نهایی با هم روبه‌رو می‌شوند و چه‌بسا یک پای فینال هم، یکی از همین 4تیم باشد

قهرمان و نایب‌قهرمان جهان ممکن است هر دو حذف شوند. قهرمان جهان که در گروه مرگ دوران سختی را سپری کرد و توانست در حضور آلمان و پرتغال مدعی و مجارستان که بهترین تیم حذف‌شده دور گروهی بود به‌عنوان تیم اول صعود کند، تنها قرعه ساده‌اش در این تورنمنت را تجربه می‌کند. سوئیس برای فرانسه حریفی تکراری در مراحل حذفی رقابت‌های مختلف است. البته فرانسه پرستاره‌ای که ما در مرحله گروهی دیدیم، نشانه‌ای از مدعی نداشت. آنها مقابل مجارستان هم به مشکل برخوردند؛ با پرتغال 2-2 کردند و با گل‌به‌خودی هوملس از سد آلمان گذشتند. برای همین سوئیس هم ممکن است برای فرانسوی‌ها دردسرهایی درست کند.
اگر قهرمان جهان و نایب‌قهرمان دوره قبلی یورو از این مرحله به‌سلامت عبور کنند، در دور بعدی حریف برنده دیگر دیدار امشب یعنی اسپانیا- کرواسی خواهند شد که در هر صورت قرعه‌ای سخت است. تازه، برنده این یکی هم به تور یکی از 3تیم ایتالیا، بلژیک یا پرتغال می‌خورد تا به فینال برسد.

   تقریبا همه عناصر دفاعی فرانسه در خطر محرومیت قرار دارند. هوگو لوریس دروازه‌بان، پاوار و لوکاس ارناندس مدافعان کناری و کیمپمبه که مدافع وسط ثابت ترکیب است، یک‌کارته هستند و هر کدام در صورت دریافت کارت زردی دیگر و در صورت صعود فرانسه به مرحله یک‌چهارم، بازی بعدی را از دست می‌دهند. دمبله هم که مصدوم شده و برای استراحتی 4ماهه به خانه فرستاده شده است. بارسلونا به‌خاطر مصدومیت این بازیکن می‌تواند 7، 8میلیون یورو از یوفا غرامت بگیرد.

2مدافع چپ فرانسه یعنی دینیه و ارناندس هم مصدومیت دارند و پیش‌بینی می‌شود به‌جای آنها، لوبوا در ترکیب قرار بگیرد.
   واقعیتی که درباره ستاره‌های فرانسه وجود دارد این است که آنها غیر از کانته مثل جام جهانی سرحال نیستند. امباپه و گریزمان سرجمع به ‌اندازه مارتین بریت‌ویت گل زده‌اند اما اوضاع کریم بنزما خوب است. او پس از 5سال دوری از تیم ملی موفق شد در بازی با پرتغال از زیر فشار گل نزدن خارج شود. بنزما زننده هر دو گل فرانسه در بازی تکراری فینال یوروی قبلی بود که در بازی آخر گروهF برگزار شد.
    فرانسه تا به‌حال کم به سوئیس نباخته است. 12باخت و 10تساوی این تیم مقابل سوئیسی‌ها البته در کنار 16برد، نشان می‌دهد که حریف امشب خروس‌ها اصلا تیم از پیش‌باخته‌ای مقابل فرانسه نیست.

    در اردوی کرواسی، پریشیچ، یکی از معدود بازیکنان کلیدی و سرحال این تیم که بعد از تجربه قهرمانی با بایرن‌مونیخ، با اینتر هم در این فصل قهرمان لیگ شده و یک گل زیبا هم به چک زده بود، به‌دلیل ابتلا به کووید-19 نمی‌تواند در دیدار امشب مقابل اسپانیا به میدان برود.

    اسپانیایی‌ها بعد از ناکامی در گلزنی در 2دیدار ابتدایی که فقط یک‌بار گل زدند و بعد از خراب کردن 5پنالتی آخرشان، موفق شدند در آخرین دیدار مرحله گروهی با 5گل از سد اسلواکی بگذرند اما این نشان نمی‌دهد که مشکلات لوئیس انریکه در خط حمله برطرف شده، چون 2تا از این 5گل را دروازه‌بان و مدافع تیم حریف زدند.

    اسپانیا شانس زیادی برای صعود دارد اما یادمان نرود که در یوروی 5سال پیش، لاروخا توسط همین کرواسی حذف شد. 2تیم در یورو2016 هم‌گروه بودند و کرواسی توانست با برتری 2گله بر اسپانیا این تیم را در یک‌هشتم نهایی به مصاف ایتالیا بفرستد. اسپانیا در ادامه با شکست برابر آتزوری وداعی زودهنگام با رقابت‌ها داشت.

    کرواسی و اسپانیا غیراز آن مسابقه، دیدارهای دیگری هم با هم داشته‌اند. 2سال بعد از آن باخت یورویی، اسپانیا در نخستین بازی تحت هدایت لوئیس انریکه توانست در لیگ ملت‌های اروپا با 6گل بر کرواسی پیروز شود و انتقام بگیرد. کرواسی در کنار آلمان و آرژانتین 3قدرتی بودند که در 2، 3سال اخیر مقابل اسپانیا تن به شکست با 6گل داده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید