• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 5 تیر 1400
کد مطلب : 134167
+
-

انتخابات/ تحلیل فعال اصولگرا از آرای باطله


بحث درباره دوم شدن آرای باطله در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم و بی‌سابقه بودن آن ادامه دارد. گرچه برخی اصولگرایان می‌خواهند ساده از کنار آن بگذرند، اما کسانی چون عباس سلیمی نمین آن را قابل تامل می‌دانند؛ گرچه او هم  این میزان آرای باطله را معقول می‌داند و معتقد است که در مورد آن بزرگ نمایی می‌کنند اما می‌گوید این میزان رأی باطله هشدار و پیامی برای حاکمیت یا دولت بعدی دارد.
این تحلیلگر سیاسی اصولگرا در این‌باره به خبرآنلاین گفت: این قضیه تک عاملی نیست؛ بعضی‌ها به‌گونه‌ای بودند که شرعا خودشان را موظف به رأی دادن می‌دانستند، آنها مشارکت را واجب عینی اعلام کردند، همان‌طور که امام هم مشارکت در انتخابات را واجب عینی می‌دانند بنابراین مشارکت کردند اما به کسی رأی ندادند.
وی افزود: یک عده طرفداران آقای جلیلی بودند و فقط آقای جلیلی را اصلح می‌دانستند و زمانی که آقای جلیلی کنار رفت به نفع آقای رئیسی نیامدند و در گفت‌وگوها و بحث‌های خودشان آقای رئیسی را اصلح نمی‌دانستند. اینها عده‌ای بودند که رأی دادند اما رأی سفید دادند، یعنی معتقد بودند باید مشارکت کنند اما فرد اصلح، خودش را کنار کشیده بود و قبول نداشتند که این اصلح بودن قابل انتقال به شخص دیگری است.
این فعال سیاسی همچنین تصریح کرد: عده‌ای هم طبق روال گذشته احتیاط می‌کنند و تظاهر می‌کنند که ممکن است شناسنامه‌شان در موقع استخدام یا در موقع ترفیع و... کنترل شود که تفکر غلطی هم هست ولی اینها می‌آیند و تعرفه می‌گیرند تا شناسنامه‌شان مهر بخورد و رأی سفید می‌دهند. عده دیگری با انگیزه‌های مشابه رأی سفید دادند؛ مثلا ممکن است طرفداران برخی کاندیداها بعضا رأی سفید داده باشند یا برخی از اصلاح‌طلبان با دعوت آقای خاتمی رأی دادند اما آقای همتی را قبول نداشتند و آنها هم رأی سفید دادند. بنابراین گروه‌های مختلف با انگیزه‌های متفاوت اینگونه شرکت کردند و رأی سفید دادند و نمی‌شود همه آنها را رأی اعتراضی دانست یا همه را از روی ترس دانست یا همه‌شان را برای این دانست که کاندیدای مورد نظرشان حضور نداشت.
سلیمی نمین در پاسخ به اینکه این میزان رأی باطله هشدار و پیامی برای حاکمیت یا دولت بعدی ندارد؟ گفت: قطعا دارد. برای چه می‌گویند که صندوق رأی بسیار روش متمدنانه‌ای است؟ برای آنکه پیام های آن می‌تواند قابل دریافت باشد. صندوق رأی تغییر را عاقلانه و با هوشیاری ایجاد کرده و پیام های صریحی را منتقل می‌کند. به همین دلیل گفتم موضوع خوبی برای تحقیق است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید