• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 5 تیر 1400
کد مطلب : 134070
+
-

واگن ها


واگن 1
فیلسوف زیرزمین

دوست همه انسان‌ها

می خواهم به تو بگویم که امروز از چه چیزی در {آثار هکاتوی فیلسوف} خوشم آمد؛ این کلمات: «می‌پرسی چه پیشرفتی کرده‌ام؟ شروع کرده‌ام که با خودم دوست باشم.» این واقعا امتیازی بزرگ بود؛... می‌توانی مطمئن باشی که چنین فردی دوست تمام انسان‌هاست.
   نامه‌های سنکا به لو سیلیوس

واگن 2
متروگرام

فلسفه تنهایی/ لارس اسونسن/ فصل سوم/ صفحه 61/ نقل از دیوید فاستر والاس

واگن 3
شعر روی ریل


مردی که فرفره شد
جیک چرخید
چرخید و چرخید
در دایره ای
غمگین و تنها
سی و شش سال
یک روز 
آن قدر تند چرخید
که تبدیل شد 
به فرفره.
به همین دلیل
دایره فورا
تبدیل شد به
چیزی شادمانه و زیبا
و جیک
خیلی لذت می‌برد از
چرخیدن
چون
دیگر
یک 
آدم
نبود.
   برشی از کتاب عاشقانه‌های شاعر گمنام/ گزیده شعرهای ریچارد براتیگان

واگن 4
مسافر کتاب به دست

پیک‌ها

فرانتس کافکا که بیشتر آدم‌ها تا اسمش بیاید «مسخ» را به یاد می‌آورند، هرچه باشد، کوتاه نویس نیست. دست‌کم در داستان‌هایش چنین اتفاقی نمی‌افتد. بااین همه اثری از او در بازار کتاب ایران پیدا می‌شود که پر از نوشته‌های کوتاه است؛ «تمثیل‌ها و لغزواره ها» با نوشته‌هایی حتی به این کوتاهی: بر آنان گزینش میان شاه شدن یا پیک شاهان گشتن را عرضه کردند. به شیوه کودکان، همه می‌خواستند پیک باشند. از این‌رو فقط پیک‌ها هستند که این بر و آن بر جهان می‌شتابند و – چون هیچ شاهی در میان نیست – پیام‌هایی را برای همدیگر به فریاد می‌رسانند که بی‌معنا شده‌اند. آنان دل‌شان می‌خواهد به این زندگی پرنکبت‌شان پایان دهند اما به سبب سوگند خدمتشان جرأت نمی‌کنند.
   حکایتی از مجموعه تمثیل‌ها و لُغَزواره ها/ فرانتس کافکا

واگن 5
کالبدشکافی ذهن


ارزش ها

ارزش‌ها نه‌تنها یک طرح کلی برای کردار فرد پدید می‌آورند، بلکه دوام فرد در گروه را هم ممکن می‌کنند: کلاید کلاکهلم به ما می‌گوید: «زندگی اجتماعی بدون آنها ناممکن می‌شد... ارزش‌ها عنصر پیش‌بینی‌پذیری را به زندگی اجتماعی می‌افزایند.» آنچه به یک فرهنگ خاص تعلق دارد، برداشت نسبتا مشترکی از «چه بود» دارد و از این برداشت، نظام اعتقادی مشترکی درباره ی «چه باید کرد» شکل می‌گیرد. هنجارهای اجتماعی از یک طرحواره ی معنا منبعث می‌شوند که اجماع گروه را با خود دارد و پیش‌بینی‌پذیری لازم برای اطمینان و همخوانی اجتماعی را فراهم می‌آورد. نظام اعتقادی مشترک، نه‌تنها به افراد می‌گوید چه باید بکنند، بلکه به آنها می‌گوید که احتمال اینکه دیگران چه بکنند، چقدر است.
   روان‌درمانی اگزیستانسیال/ دکتر اروین د. یالوم

 

این خبر را به اشتراک بگذارید