• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 5 تیر 1400
کد مطلب : 134068
+
-

لطفا فاصله را رعایت کنید

هانیه زائر‌رضایی ـ روانشناس حوزه سلامت

وارد شدن به وسایل نقلیه عمومی مانند وارد‌شدن به هر اجتماع کوچک دیگری تابع قوانینی است که توجه به آن، احترام به حقوق خودمان و دیگران است ولی متأسفانه بارها با مشکلاتی ازجمله رعایت نکردن و توجه نداشتن به بهداشت شخصی در مکان‌هایی مانند اتوبوس، تاکسی یا مترو روبه‌رو شده‌ایم. تا به حال چندبار با افرادی مواجه شده‌اید که اصول اولیه رفتاری را در اماکن عمومی رعایت نمی‌کنند؟ هنگام مواجهه با این افراد چه احساسی پیدا کرده‌اید؟ آیا واکنشی نشان داده‌ یا فقط تحمل کرده‌اید تا به ایستگاه مورد‌نظر برسید و پیاده شوید؟
زندگی شهری، آن هم در شهرهای بزرگ، استفاده از وسایل‌نقلیه عمومی را اجتناب‌ناپذیر می‌کند اما واقعا چقدر از بایدها و نبایدهای آن آگاهیم؟ تا چه اندازه ممکن است ناخواسته احساس بدی از خودمان برای دیگران به جای بگذاریم؟ یا چندبار به‌خاطر رعایت نکردن بعضی اصول بهداشتی یا رفتاری از جانب دیگران اذیت شده‌ایم؟ بنابراین یادآوری آنها در این روزهای گرم کرونایی می‌تواند باعث آسایش بیشتر خودمان و دیگران در اینگونه فضاها شود:

   مهم‌ترین کار این است که به نظافت شخصی خودمان اهمیت بدهیم، قبل از بیرون آمدن از خانه از پاکیزگی کامل خود ازجمله بهداشت دهان و دندان خود مطمئن شویم.
   هر روز لباس‌مان را عوض کنیم و تا حد امکان در مترو و دیگر وسایل نقلیه عمومی از دیگران فاصله بگیریم. البته ممکن است بوی بدن ما برای خودمان آزاردهنده نباشد اما در مترو و دیگر مکان‌های عمومی برای دیگران اذیت‌کننده خواهد بود.
   توجه داشته باشیم در راهروها و پله‌های مترو همیشه از سمت راست خود حرکت کنیم تا مسیر افرادی که از سمت مقابل می‌آیند بسته نشود.
   نوبت و فاصله را در صف ورود و خروج رعایت کنیم و حتما ماسک را روی بینی و دهانمان بگذاریم.
   اگر مشکوک به کرونا هستیم، تب یا سرفه داریم، بدن درد و ضعف و بی‌حالی داریم به هیچ وجه از مترو استفاده نکنیم و اصلا تا جایی که ممکن است از خانه خارج نشویم.
   وقتی در مترو می‌ایستیم، پشت خطی که روی سکو کشیده شده صبر کنیم تا ابتدا مسافرانی که قصد پیاده شدن دارند، خارج شوند و راهشان را نبندیم چون به این ترتیب ازدحام ایجاد شده خطرات بیشتری به‌دنبال خواهد آورد.
   داخل کوپه‌ها، فاصله را رعایت کنیم، به هم نچسبیم و تعادل خود را با گرفتن دستگیره‌ها و میله‌ها حفظ کنیم و وزنمان را روی دیگران نیندازیم.
   اگر با گوشی چیزی می‌بینیم یا می‌شنویم حتما از هندزفری استفاده کنیم و با صدای بلند با گوشی صحبت نکنیم.
   زباله‌هایمان را در داخل مترو یا راهروها نریزیم‌. منظور از زباله فقط پوست میوه و دستمال کاغذی استفاده شده نیست، ما نمی‌توانیم هر چیزی را که لازم نداریم در مترو رها کنیم‌؛ از قبض گرفته شده از عابربانک، تا پاکت چیپس و جعبه آدامس و... .
 

این خبر را به اشتراک بگذارید