• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 1 تیر 1400
کد مطلب : 133820
+
-

دعوت مرزنشینان به تعاونی‌های مرزنشینی

خبر روز
دعوت مرزنشینان به تعاونی‌های مرزنشینی


فرحناز چراغی ـ خبرنگار

بابک دین‌پرست، معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور عصر دیروز (دوشنبه 31تیر) در جمع اعضای تعاونی‌های مرزنشین شهرستان‌های مریوان، سروآباد و بانه استان کردستان حضور یافت.

تخفیف برای تعاونی‌های مرزنشینی
معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور در این نشست گفت: دولت بیش از ۴۲۰۰میلیارد تومان مشوق‌های معیشتی و تخفیف سود بازرگانی برای اعضای تعاونی‌های فعال استان‌های مرزنشین پیش‌بینی کرده است.
بابک دین‌پرست افزود: این مشوق‌ها برای مرزنشینانی است که فعالیت‌های خود را اظهار و ثبت سفارش کرده و در چرخه قانونی تعاونی‌های مرزنشین فعالیت می‌کنند که به‌صورت فصلی این کمک‌معیشتی به‌حساب آنها واریز می‌شود. وی در ادامه از مرزنشینان خواست با ثبت‌نام در سامانه ساماندهی تعاونی‌های مرزنشینان از مزایای پیش‌بینی‌شده توسط دولت استفاده کنند. دین‌پرست با تأکید بر اینکه دستگاه‌های اجرایی متولی شرایط را برای تسهیل در ارائه خدمات بهتر فراهم کنند، گفت:‌ هدف از توسعه و تقویت بازارچه‌های موقت مرزی، تسهیل در فعالیت‌های اقتصادی و افزایش کسب‌وکار فعالان و مرزنشینان است.

فعالیت 7تعاونی مرزنشینی 
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان هم در گفت‌وگو با همشهری در این‌باره گفت: تعاونی‌های مرزنشین و مرزنشینان مجمعی هستند که کارت مرزنشینی دارند. برای این مرزنشینان تعاونی‌هایی با عنوان تعاونی مرزنشینی تشکیل شده که فعالیت آنها در گذشته در قالب صادرات سوخت و واردات کالاهای خارجی بود.
خالد جعفری با بیان اینکه قرار بود تجارت مرزی یا همان کولبری در بازارچه‌های موقت و دائمی با حضور در تعاونی‌های مرزنشینی انجام شود، افزود: براساس نشست دیروز قرار شد این اولویت به مرزنشینان داده شود و کار ثبت آمار تجمعی و ثبت سفارش کالا را خود به‌عنوان کارگزار انجام دهند تا اگر سودی در قبال واردات کالا حاصل می‌شود بیشتر به مرزنشینان برسد.
به‌گفته او، ۷ تعاونی مرزنشینی در استان که شرایط لازم را دارند و مورد تأیید شورای ساماندهی مبادلات مرزی قرار گرفته‌اند، می‌توانند در زمینه تجارت مرزی و ۸۲۶ردیف کالایی که ورود آنها از بازارچه‌های مرزی امکان‌پذیر است، فعالیت کنند. جعفری با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای فعالیت قانونی تعاونی‌های مرزنشین کردستان وجود ندارد، افزود: افرادی که دارای کارت اقتصادی مرزنشینی شعاع 20کیلومتری در مناطق مرزی استان هستند، می‌توانند از مزایا و مشوق‌های اقتصادی دولت بهره‌مند شوند.
او توضیح داد: مرزنشینان می‌توانند با مراجعه به سایت ساماندهی مرزنشینان اقدام به ثبت‌نام کنند و در مناطق مرزی فعالیت اقتصادی داشته باشند.

رتبه اول کردستان در واردات کالا
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان با بیان اینکه در چندسال اخیر بازارچه‌های مرزی استان رونق یافته و مرزنشینان و فعالان اقتصادی از این فرصت به‌وجودآمده استفاده می‌کنند، ادامه داد: رویه واردات کالای مرزنشینی به‌منظور رفع پدیده کولبری در 4استان کشور شامل کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان اجرا شده است.
جعفری با بیان اینکه امسال در استان کردستان ۱۳هزار و ۸۹۲نفر از مرزنشینان کالا وارد کردند که کردستان از لحاظ تجارت مرزی در بازارچه‌های موقت مرزی در سطح کشور رتبه نخست را کسب کرده است، گفت: کارگزاران نماینده مرزنشینان هستند و آمارهای حاصل از فعالیت آنها به این معناست که امسال 13هزار و 892نفر از مرزنشینان کالا وارد کرده و از سود آن بهره‌مند شده‌اند. 
 وی با بیان اینکه کردستان امسال رتبه نخست میزان واردات کالا در بازارچه‌های موقت مرزی را به‌خود اختصاص داده است، افزود: مرزنشینان کردستان طی 3‌ماه اول سال تاکنون توانسته‌اند ۲۳میلیارد تومان از تخفیف گمرکی کارت بازرگانی در تجارت مرزی استفاده کنند. 
هر فرد به ازای هر کارت تخفیف گمرکی ۷۰۰هزار تومان ماهانه تخفیف می‌گیرد‌. یک خانوار 4نفره مرزنشین ۲میلیون و ۸۰۰هزار تومان تخفیف از کارت گمرکی می‌گیرند و تلاش داریم این مبلغ را بالاتر ببریم.  معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان ادامه داد: ما کماکان برای حذف و خاتمه پدیده شوم کولبری تلاش می‌کنیم و به‌دنبال این هستیم که تجارت مرزی را رونق دهیم و با ایجاد مشوق‌های مختلفی چون افزایش تخفیف کارت گمرکی و عرضه کالاهای وارداتی در بازارهای منطقه به ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در منطقه کمک کنیم تا موجب تحول اقتصادی مردم شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید