• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 31 خرداد 1400
کد مطلب : 133732
+
-

نخستین میزبانی رئیسی از رسانه‌ها

رئیس‌جمهور منتخب امروز در نشستی با خبرنگاران از برنامه دولت سیزدهم و سازوکارش برای اداره کشور رونمایی می‌کند


نخستین نشست خبری سیدابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران امروز، دوشنبه با حضور خبرنگاران برگزار می‌شود. این نشست در حالی 48ساعت پس از پیروزی رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود که ابراهیم رئیسی در همه سال‌های گذشته که در قوه قضاییه رئیس این قوه یا معاون بوده نشست  خبری نداشته است.
ابراهیم رئیسی در حقیقت از دهه 60تاکنون که سمت‌های متعددی را تجربه کرده، عملا هیچ نشست خبری برگزار نکرده است و می‌توان گفت نشست امروز پس از 4دهه مسئولیت، نخستین نشست خبری وی  با رسانه‌ها خواهد بود که این بار در مقام رئیس‌جمهور منتخب برگزار می‌کند.
حتی در این دوره از انتخابات که بسیاری از نامزدها در کلاب هاوس حضور یافتند و به سؤالات مردم و خبرنگاران پاسخ گفتند و اتفاقا استقبال هم کردند رئیسی هیچ رغبتی برای انجام چنین گفت‌وگوهایی از خود نشان نداد. وی حتی در زمان ثبت نام در انتخابات ریاست‌جمهوری هم بعد از خواندن بیانیه انتخاباتی‌اش تنها به یک یا دو سؤال پاسخ گفت و جمع خبرنگاران را ترک کرد.
 رئیسی حتی در رقابت‌های انتخاباتی حاضر نشد در شبکه‌های اجتماعی خود را در معرض سؤالات اذهان عمومی قرار دهد و مستقیما به آنها پاسخ بدهد. این در حالی بود که شمار زیادی از کاندیداها همچون علی لاریجانی، مصطفی تاج زاده، عبدالناصر همتی، محسن مهرعلیزاده، محسن رضایی و...در گرماگرم رقابت‌های انتخاباتی با حضور در کلاب‌هاوس به‌صورت بی‌واسطه با مردم به گفت‌وگو نشستند. حتی مباحثه میان کاندیداها و مردم چنان داغ می‌شد که این گفت‌وگو‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی دیگر مثل اینستاگرام و توییتر پوشش داده می‌شد. به رغم این استقبال عمومی اما رئیسی نه خود و نه حتی نماینده‌اش حاضر به گفت‌وگوی دوجانبه با مردم و یا نمایندگان رسانه‌ها در کلاب‌هاوس نشد.
به هر روی او حالا در مقام رئیس‌جمهور منتخب میزبان رسانه‌ها شده و قرار است ساعت 14 امروز به سؤالات شمار زیادی از خبرنگاران پاسخ بدهد. البته پاسخگویی به سؤالات رسانه‌ها تنها علت برگزاری این نشست نیست و براساس اطلاع خبرنگار همشهری، او قرار است در این نشست از برنامه و سازوکارش در مقام هشتمین رئیس‌جمهور و رئیس سیزدهمین دولت رونمایی کند.
 در این بین اما گمانه‌زنی زیادی می‌توان درباره سبک و جنس سؤالات از او مطرح کرد از بحث مشارکت پایین انتخاباتی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و حال و هوای انتخابات و ماجرای رد صلاحیت‌های گسترده چهره‌های سیاسی در این دوره از انتخابات گرفته تا نگاه و بحث او به موضوعات اساسی کشور چون برجام، اف‌ای‌تی‌اف و مشکلات اقتصادی، معیشتی و... . در کنار سؤالات مکرری که مطرح است و حول آنها می‌توان مباحث جدی بسیاری مطرح کرد، دیروز در آستانه برگزاری نشست رسانه‌ای رئیسی، برخی از سیاستمداران،  مباحثی را به‌عنوان مطالبه افکار عمومی و اولویت‌های کاری دولت سیزدهم مطرح کردند.

اولین اقدام رئیسی پس از رئیس‌جمهور شدن 
محمدرضا باهنر، فعال اصولگرا و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این‌باره گفت: رئیس جدید قوه مجریه در نخستین اقدام باید متعادل‌سازی‌ بین هزینه‌ها و درآمدهای دولتی را در اولویت قرار دهد و اگر این کار انجام شود تورم و قیمت‌ها کنترل و شاهد جهش تولید در کشور خواهیم بود. باهنر در گفت‌وگو با تسنیم افزود: هم‌اکنون حاکمیت و مردم درگیر مسائل اقتصادی همچون تورم، بیکاری، عدم‌تعادل بودجه دولت و گرانی هستند که برای حل این معضلات نیاز به یک سبد سیاستی است. وی ادامه داد: یکی از راهکارهای حل معضلات اقتصادی افزایش درآمدهای دولتی است و این بدین معنا نیست که افزایش نقدینگی و تورم را به همراه داشته باشد. اگر رئیس‌جمهور موفق به تعادل‌سازی‌ واقعی بین درآمدها و هزینه‌های دولت شود، تورم و قیمت‌ها کنترل و شاهد جهش تولید در کشور خواهیم بود.

رفع مشکلات معیشتی و برداشتن موانع
علی‌اکبر ناطق نوری دیگر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم ضمن تبریک پیروزی ابراهیم رئیسی تأکید کرد که رفع مشکلات معیشتی و برداشتن موانع پیش رو، با به کار‌گرفتن تخصص تمامی نیروهای کارآمد و کاردان و به یمن همدلی و هم‌اندیشی، امری دست یافتنی خواهد بود.

دولت بعد باید گام مؤثری برای افزایش قدرت خرید مردم بردارد
آیت‌الله قربانعلی دری‌نجف‌آبادی هم در این‌باره گفت: با توسعه صادرات و افزایش سهام از بازار جهانی می‌توان گام مؤثری در افزایش قدرت خرید مردم برداریم. این عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: از اقدامات مهم دولت آینده جدی گرفتن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که موجب بهره‌مندی ملت ایران خواهد شد. ما باید در تلاش باشیم با همه کشور‌ها به غیراز رژیم غاصب صهیونیستی تعامل اقتصادی داشته باشیم که به تبع آن ارزآوری بیشتری به داخل کشور سوق پیدا می‌کند.

احیای برجام و از همه مهم‌تر تعامل با دنیا
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه هم درباره اینکه باتوجه به وعده‌های انتخاباتی رئیسی در مناظرات انتخاباتی چقدر ضرورت دارد تا دولت وی احیای برجام و از همه مهم‌تر تعامل با دنیا را در دستور کار خود قرار دهد، گفت: به‌نظرم مسیر برجام ادامه پیدا می‌کند به هر حال برجام سیاست کلان کشور است و معتقدم به‌طور طبیعی با یک مدیریت تازه نفس و از موضع قدرت ایران می‌تواند برجام را پیش ببرد.
این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا تأکید کرد: اگر واقعا طرف‌های برجام به‌خصوص آمریکایی‌ها به برجام بازگردند، شاید دولت جدید بتواند در دوران انتقال با همکاری دولت روحانی بخشی از مشکلات کشور را به‌صورت اضطراری حل کند که این امر چراغ سبز خوبی برای دولت جدید ایران درخصوص همکاری‌های آینده است، در غیراین‌صورت در همین فاصله اگر کارشکنی توسط آمریکایی‌ها و طرف‌های برجام دیده شود به‌نظر من شاید در آینده مسیر دیپلماسی را با مشکلات بیشتری مواجه کند.
به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین مطالبات از نظر فعالان سیاسی هم اقتصادی است. امری که در تبلیغات انتخاباتی رئیس‌جمهور منتخب هم مشهود بود و جالب آنکه مسائل فرهنگی و سیاسی کمترین سهم را در برنامه و سخنان بیان شده از سوی رئیسی چه در مناظره‌ها و چه در سخنرانی‌هایش داشتند. حال باید ببینیم که رئیس‌جمهور منتخب پاسخ دادن به چه مطالباتی را در اولویت قرار خواهد داد.

   ادامه تبریک‌ها به رئیس‌جمهور منتخب
 
 موج تبریک‌ها به رئیس‌جمهور منتخب همچنان ادامه دارد. نخست‌وزیر هند دیروز در توییتی انتخاب حجت‌الاسلام رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور را تبریک گفت. نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا نیز در پیامی نوشت: «به مردم برادر جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری بی‌عیب و نقص و دمکراتیک انتخابات ١٨ ژوئن که در آن آقای ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید ایران انتخاب شد، تبریک می‌گویم.» رئیس‌جمهور قزاقستان نیز در پیامی به حجت‌الاسلام رئیسی ایران را از شرکای قابل اعتماد در جهان اسلام دانست. رئیس‌جمهوری بلاروس، عبدالله عبدالله، رئیس شورای‌عالی مصالحه ملی افغانستان، محمود عباس، رئیس دولت خودگردان فلسطین، مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان، نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان و رئیس‌جمهوری ازبکستان از دیگر چهره‌هایی بودند که پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری را به رئیسی تبریک گفتند. سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه نیز با تبریک «خلق حماسه پرشکوه ملت ایران و انتخاب رئیسی» به‌عنوان هشتمین رئیس‌جمهور، اعلام کرد که سپاه پاسداران برای تداوم همکاری و هم‌افزایی با دولت‌ها در عرصه خدمتگزاری آمادگی همه‌جانبه دارد.
پیام تبریک سیاستمداران و فعالان سیاسی داخلی نیز دیروز ادامه داشت. امیر حاتمی، وزیر دفاع و رضا اردکانیان، وزیر نیروی دولت دوازدهم در پیام‌هایی به رئیسی تبریک گفتند. حجت‌الاسلام علی اکبر ناطق‌نوری نیز پیروزی رئیسی در انتخابات را تبریک گفت.

 مکث
رئیسی: دولتی پرکار، انقلابی و ضدفساد تشکیل خواهم داد


سیدابراهیم رئیسی پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری بیانیه‌ای منتشر کرد. در بخشی از بیانیه رئیس‌جمهوری منتخب آمده است: «ملت ایران؛ شما به عهد خود با صداقت وفا کردید و حالا نوبت این بنده خدا و خادم شماست که به عهدی که با شما بسته‌ام وفادار بمانم و لحظه‌ای در خدمت به شما، کوتاهی نکنم. بدون تردید در این مسیر نیازمند همراهی، دلسوزی و دعای خیر همیشگی شما هستم.»
وی ادامه می‌دهد: «ان‌شاءالله دولتی پرکار، انقلابی و ضدفساد را تشکیل می‌دهم، و به‌سوی بسط عدالت، به‌عنوان مأموریت محوری انقلاب اسلامی حرکت خواهیم کرد و تمام ظرفیت‌های دولت را برای ایجاد نهضت بزرگ خدمت به ایرانیان عزیز به‌کار خواهیم بست.»
بیانیه رئیسی با یک بیت شعر و یک دعا، اینگونه به پایان می‌رسد:
«خدایا چنان کن سرانجام کار / تو خشنود باشی و ما رستگار
اللهم انا نرغب الیک فی دولت کریمه تعز بها الاسلام و اهله

این خبر را به اشتراک بگذارید