• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 31 خرداد 1400
کد مطلب : 133679
+
-

پنجاه‌ درصد نیست، درجه است

گزارشی تصویری از گرمای کم‌سابقه در نقاط مختلف ایران


نگار حسینخانی ـ روزنامه‌نگار

50، عددی است به ظاهر میانه. اگر درصد باشد، متوسط است. اگر سن باشد، میانسالی است و اگر سال باشد، نیم قرن است. اما اگر 50، درجه بود، درجه حرارت و گرما چه؟ اگر دمای هوا باشد، باز این عدد میانه‌بودنش را نمایندگی می‌کند؟ ما در آغاز قرنی نو، به آب فکر می‌کنیم. به اینکه بهارمان تابستان است و هنوز قدم به فصل گرم نگذاشته‌، درجاتی را تجربه کرده‌ایم که تاب و توان‌مان را گرفته است. این حرارت را اضافه کنید به بی‌برقی، بی‌آبی، آلودگی، احتمال بیماری و چند نام دیگر که می‌تواند در همین بهار امیدمان را به قرنِ تازه بخار کند و به هوا ببرد. در این تصاویر، چند نمونه از تأثیر گرما بر زندگی مردم را نمایش داده‌ایم.



گاومیش‌ها رابطه مستقیمی با آب دارند. با کمبود آب و تخلیه فاضلاب به رودخانه، اغلب گاومیش‌های روستای «پیچ سیدجابر» در شهرستان حمیدیه دچار بیماری عفونی، افتادگی پوست، سوختگی پوست و سقط جنین شده‌اند. این در حالی است که شغل اصلی ساکنان روستا دامداری و پرورش گاومیش است و بیش از ۴هزار رأس گاومیش در این روستا وجود دارد. با افزایش درجه حرارت و گرما در روزهای اخیر چندین رأس گاومیش تلف شده‌اند.
عکس: امیر عبیداوی-ایسنا


با وجود افزایش آمار ابتلای جدید و شمار فوتی‌های کرونا، با گرم‌شدن هوا و آغاز زودهنـگام تــابسـتانِ بـوشـــهری‌هـا، مــردم و خـانواده‌هـا در بعضی ساعات روز، به‌ویژه تعطیلات پایان هفته، برای شنا و تفریح به سواحل این شهر بندری می‌روند. در بعضی نقاط نیز شاهد ازدحام جمعیت و شلوغی تفرجگاه‌ها هستیم.
عکس: پریسا جُفره‌ای- ایسنا


بنا بر گزارش اداره‌کل هواشناسی، خوزستان از ۱۲خرداد، چند روز متوالی، دمای بالای ۴۹درجه را تجربه کرد. همین امر ۱۷شهرستان استان را در چهارشنبه 12خرداد به تعطیلی کشاند.
عکس: نسترن مومن‌زاده-ایسنا


در روزهای میانی آخرین ‌ماه بهار، شهر مشهد زودتر به استقبال گرمای تابستانی رفته است. پیش‌بینی‌های رسمی آب و هوایی نشان می‌هد که مشهد روزهای 43درجه‌ای را هم تجربه خواهد کرد.
عکس: سعید گلی-شهرآرا


علاوه بر گرما کاهش بارش‌ها در نیم‌سال دوم آبی نیز نگرانی‌ها را درباره کمبود منابع آبی افزایش داده است. یکی از مهم‌ترین دلایل این گرمای بی‌سابقه تغییرات اقلیمی
 است.
عکس: محمدرضا بلندی-ایسنا


خلیج گرگان این روزها حال خوبی ندارد. پس از پیگیری‌های مداوم، اقدام جدی‌ای برای احیای این خلیج صورت نگرفته است و همچنان در خشکی می‌سوزد. نابودی پرندگان و ماهی‌ها بیش از پیش شده و معیشت ساحل‌نشینان، قایقرانان و کسانی که در بازار سنتی و ساحل مشغول به‌کار بودند به خطر افتاده است.
عکس: مهسا صفری-مهر
 

این خبر را به اشتراک بگذارید