• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 30 خرداد 1400
کد مطلب : 133630
+
-

رئیسی از دیروز تا امروز


 سید ابراهیم رئیسی بعد از ابوالحسن بنی‌صدر، محمدعلی رجایی، آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله‌هاشمی ‌رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی، هشتمین رئیس‌جمهور ایران در 42سال گذشته محسوب می‌شود. 
او دومین رئیس‌جمهور ایران است که از ریاست یک قوه به قوه دیگر می‌رود؛ پیش از او آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سال1368 در زمانی که ریاست مجلس وقت را برعهده داشت در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرده و از بهارستان به پاستور رفته بود. در انتخابات1376 علی‌اکبر ناطق نوری، رئیس مجلس پنجم که بار دیگر این راه را آزموده بود، اما باز به همان مجلس بازگشته بود. این بار ابراهیم رئیسی در قامت رئیس قوه قضاییه اما دلگرم به حدود 16میلیون رأیی بود که در انتخابات1396 جمع کرده بود. او در آن زمان تولیت آستان قدس رضوی را بر عهده داشت  و بازی انتخابات را به حسن روحانی باخته بود. رئیسی بعد از آیت‌الله‌‌‌خامنه‌ای، دومین رئیس‌جمهور متولد مشهد است.
او داماد آیت‌الله علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در مشهد هم هست؛ وصلت او با جمیله السادات علم‌الهدی دختر ارشد آیت‌الله علم‌الهدی در سال1362 سرگرفت. رئیسی 23ساله در آن زمان، همزمان دادستان شهر کرج و همدان بود. 2سال بعد از این وصلت، ابراهیم رئیسی به‌عنوان جانشین دادستان انقلاب تهران منصوب شد و به تهران آمد. به این ترتیب، دوره مدیریت قضایی‌اش در تهران آغاز شد. او البته 30سال بعد (اسفند سال1394) باید دوباره به مشهد برمی‌گشت و تولیت آستان قدس رضوی را ‌عهده‌دار می‌شد؛ جایی که رقابت انتخاباتی برای ریاست‌جمهوری را از همانجا آغاز کرد. در این 30سال، ابراهیم رئیسی به یک قاضی شناخته شده در سیستم قضایی کشور تبدیل شده بود.
از دادستانی تهران گرفته تا ریاست سازمان بازرسی کل کشور به‌مدت 10سال و دادستانی کل کشور، پست‌های بعدی ابراهیم رئیسی در قوه قضاییه بود. او در تمام این سال‌ها هم از مرحوم آیت‌الله محمد یزدی، رئیس پیشین قوه قضاییه، هم از مرحوم سیدمحمود شاهرودی، رئیس اسبق و هم از آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی، رئیس سابق قوه قضاییه حکم گرفته بود؛ در عین حال در دهه60 احکام و ماموریت‌هایی از امام‌خمینی(ره) گرفته بود، اما وی 4حکم اخیر خود را از رهبر‌معظم انقلاب گرفته است. ابراهیم رئیسی از سال91 با حکم رهبر انقلاب به‌عنوان دادستان ویژه روحانیت منصوب شد. او در سال96 با حکم رهبر    معظم انقلاب به‌عنوان تولیت آستان قدس رضوی و در همان سال به‌عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد. وی در سال97 از سوی رهبر معظم انقلاب به‌عنوان رئیس قوه قضاییه منصوب شد. 
سیدابراهیم رئیسی، نخستین رئیس‌جمهور ایران خواهد بود که مورد تحریم اتحادیه اروپا و آمریکا قرار گرفته است؛ در‌ماه مارس۲۰۱۱ نام ابراهیم رئیسی در فهرست ۸۰مقام ایرانی تحریم شده توسط اتحادیه اروپا قرار گرفت. دلیل این تحریم بیشتر مسائل حقوق بشری عنوان شده است. 
در ۱۳آبان۱۳۹۸، وزارت خزانه‌داری ایالت متحده آمریکا ۹تن از چهره‌های برجسته کشور را تحریم کرد: ازجمله سیدابراهیم رئیسی. بهانه آمریکا، اعتراضات آبان بود و برخی پرونده‌های دیگر تاریخی. احتمالا نخستین اقدام آمریکا و اتحادیه اروپا طبق قوانین بین‌الملل باید خارج‌کردن نام رئیسی از فهرست تحریم‌ها باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید