• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
یکشنبه 30 خرداد 1400
کد مطلب : 133619
+
-

پرتره کامل نویسنده بزرگ آمریکایی در یک‌ سریال مستند

سلام ارنست، خداحافظ همینگوی

مستند
سلام ارنست، خداحافظ همینگوی

آرش نهاوندی-  مترجم 

‌‌«کن برنز» و «‌لین نوویک»‌ با ساخت سریالی مستند درباره زندگی ‌ارنست همینگوی، توجه به زندگی این اسطوره ادبیات آمریکا را افزایش داده‌اند. در این مجموعه 6قسمتی روایت زندگی همینگوی با بخش‌هایی از آثار داستانی، غیرداستانی‌ و نامه‌های شخصی وی در‌هم‌آمیخته شده. سبک و ساختاری که در ساخت این سریال به‌کار رفته، در زمان نگارش نیز بسیار مورد‌پسند همینگوی بود و خود وی با چنین سبک و نگاهی و با پیمودن روندی مشابه تجربیات شخصی‌اش از زندگی را تبدیل به اثری داستانی جذاب و پر‌مخاطب می‌کرد. داستان زندگی همینگوی در این سریال مستند با استفاده از مصاحبه‌های انجام‌گرفته با استادان ‌ادبیات و نویسندگان بزرگ و مشهوری همچون «ادنا اوبراین»، «ماریو وارگاس یوسا»، «آبراهام ورگسه»، «توبیاس وولف» و «پاتریک» فرزند همینگوی، روایت و به تصویر کشیده شده است.
‌کن برنز‌ و ‌لین نوویک‌ که پیش‌تر با پروژه‌هایی نظیر«بیسبال»، «جنگ ویتنام» و «جنگ داخلی» در زمینه تاریخ آمریکا آثار در‌خوری ساخته بودند، این‌بار با یک‌سریال 3قسمتی با موضوع زندگی و میراث ارنست همینگوی، یکی از مهم‌ترین و معتبرترین نویسندگان قرن بیستم دوباره به «سیستم پخش عمومی»(PBS) بازگشتند. به نوشته ‌راجر ابرت، از منتقدان مطرح سینما، ‌کن برنز‌ و ‌لین نوویک، کارگردانان مجموعه مستند همینگوی، در این سریال نیز از سبک ساخت سایر آثارشان تبعیت کرده و از گفت‌وگو با متخصصان و کارشناسان، تصاویر آرشیوی و به‌طور ویژه در این مورد از نوشته‌های خود همینگوی بهره گرفته‌اند. در طول این سریال 6ساعته، ‌برنز‌، ‌نوویک‌ و ‌جئوفری سی‌وارد، نویسنده این مستند (برنده 5جایزه امی به‌دلیل همکاری در پروژه‌های کن برنز)، تنها به ارائه یک زندگینامه به‌ترتیب وقایع تاریخی بسنده نکرده‌‌اند و به‌طور عمیق به نقاط قوت و ضعف همینگوی در مقام یک نویسنده و یک انسان پرداخته‌اند. ‌کن برنز‌ و ‌لین نوویک‌ شجاعانه به مباحث تاریک زندگی همینگوی و بررسی ادعاها درباره زن‌ستیز و نژاد‌پرست‌بودن وی نیز وارد شده‌اند. نتیجه این شده که آنها توانسته‌اند یک تصویر کامل و سه‌بعدی از این اسطوره قرن بیستم ارائه دهند.

عوامل موفقیت سریال همینگوی
مهم‌ترین عامل موفقیت مجموعه «همینگوی» در این نهفته است که سازندگان این مجموعه صرفا در برابر استعداد نویسندگی و برخی از نوشته‌های نفسگیر وی سر فرود نیاورده‌‌اند و از کارشناسان برای توضیح این مسئله که چگونه همینگوی قواعد «کتاب ادبیات» را دوباره بازنویسی کرد، بهره گرفته‌اند. ‌کن برنز‌ و ‌لین نوویک‌ همچنین با تجزیه و تحلیل ماهرانه آثار همینگوی و اینکه چگونه زندگی شخصی و شیوه نگاه وی به دنیا، الهام‌بخش این آثار بوده، از زاویه‌ای نو ویژگی‌های این اسطوره دنیای ادبیات را مورد بررسی قرار داده‌اند. سازندگان همینگوی همچنین برای خوانش نوشته‌ها و نامه‌های همینگوی در این سریال از صدای استعدادهای بزرگی نظیر‌ مریل استریپ‌ و ‌جف دنیلز‌، به‌نحوی استفاده کرده‌اند که گویی این نوشته‌ها و نامه‌ها دوباره حیاتی تازه پیدا کرده‌اند. به‌نظر راجر ابرت، مستند همینگوی یکی از معدود آثار تلویزیونی است که بیننده با دیدن آن به خرید کتاب‌های همینگوی علاقه‌مند می‌شود.

جزئیات نادانسته از زندگی اسطوره در همینگوی
سریال «همینگوی» در 3فصل با عنوان‌های «یک نویسنده»، «اسطوره» و «صفحه سفید»، داستان زندگی همینگوی، این نویسنده مشهور آمریکایی را روایت می‌کند. در نخستین قسمت این سریال اطلاعاتی از دوران کودکی همینگوی ارائه و به تصویر کشیده شده که شاید برخی ‌منتقدان ادبی و سینمایی نیز از آن مطلع نبوده‌اند. در این قسمت به سال‌های نوجوانی و نخستین نوشته‌های وی پرداخته می‌شود و به اینکه همینگوی از همان سال‌های اولیه زندگی چگونه با نوشته‌هایش برخلاف جریان «قواعد فرم» حرکت می‌کرده نیز اشاره می‌شود. همینگوی اغلب به این متهم شده که در آثارش با توصیف و شرح وقایع زندگی و ماجراهای شکارچیان مرد که بسیار کارها و حرکاتشان مردانه بود، درصدد اسطوره‌سازی‌ از مردان برآمده و باعث افزایش تمایلات زن‌ستیزانه در جامعه زمان خود شده است. اما آنگونه که در این سریال نیز به آن پرداخته شده، بعدها مشخص شده که همینگوی همزمان با تحسین قهرمانان مرد در آثارش، اغلب نیز درصدد قداست‌زدایی از شمایل اسطوره‌ای آنان برآمده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید