• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 30 خرداد 1400
کد مطلب : 133565
+
-

گزارش همشهری از میزان تخمینی درآمد کمپ‌های ترک اعتیاد خصوصی و دولتی

هر معتاد، حداقل 19میلیون تومان

کمپ‌های خصوصی ترک اعتیاد برای هر شب بستری بیمار، به‌طور میانگین یک میلیون تومان درخواست می‌کنند


آوین آزادی ـ روزنامه‌نگار

تورم، هزینه‌های ترک اعتیاد را هم تبدیل به هزینه‌های سرسام‌آور کرده است. ترک اعتیاد اگرچه قطعا از مصرف مستمر مواد، هزینه کمتری روی دست معتادها و خانواده‌هایشان می‌گذارد اما در نهایت امری هزینه‌بر است. مراکز ترک اعتیاد درآمد قابل توجهی برای پاک کردن بدن افراد از مواد‌مخدر می‌گیرند و نمونه‌های خصوصی این مراکز براساس بررسی‌های همشهری درآمدهای نجومی و میلیونی کسب می‌کنند.
اگر 30معتاد به شیشه، در اول خرداد سال‌جاری به یکی از مراکز ترک اعتیاد واقع در خیابان ظفر مراجعه می‌کردند، تقریبا بدن همه آنها در بیستم خرداد پاک بود؛ درآمد این مرکز خصوصی از این پاکسازی اما 750میلیون تومان برای 20روز فعالیت برآورد می‌شود. یعنی اگر این مرکز با 100درصد ظرفیت خود کار کند و براساس نرخی که مشاورانش به همشهری می‌گویند و از همه مراجعه‌کنندگان برای اقامت در این مرکز، شبی یک‌میلیون و 250هزار تومان درخواست کند، در پایان خرداد درآمد ناخالص این مرکز، بیش از یک میلیارد و 100میلیون تومان برآورد می‌شود. البته هزینه‌های این مراکز در این گزارش تخمین زده نشده اما به‌طور میانگین اگر هر معتاد، قرار باشد همین نرخ را پرداخت کند، برای یک مرکز خصوصی در 15روز، حدود 19میلیون تومان درآمد می‌سازد. احتمالا برای همین است که چندسالی می‌شود که آگهی کلینیک‌های ترک اعتیاد با اتاق‌های وی‌آی‌پی در و دیوار شهر را پر کرده است.
تیرماه سال گذشته، حمید جمعه‌پور، مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد‌مخدر، گفته است 1270مرکز کمپ ترک اعتیاد در کشور وجود دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ظرفیت این مراکز عموما بین 30تا 100نفر است و مراکز خصوصی معمولا 30تا نهایتا 40معتاد را تحت درمان می‌گیرند اما مراکز دولتی که زیرنظر سازمان بهزیستی اداره می‌شوند چندان به چنین محدودیتی پایبند نیستند و البته نرخ ارائه خدمات در آنها یک‌بیستم نرخ ارائه خدمات در نمونه‌های خصوصی این مراکز است.

داستان خصوصی‌های لاکچری 
کلینیک‌های خصوصی دوست ندارند آنها را «کمپ» خطاب کنید! این مراکز برای بستری کردن معتاد یا بیمار برای هر شب بین یک‌میلیون تا یک میلیون و 500هزار تومان طلب می‌کنند که البته این نرخ برای اتاق‌های عمومی این مراکز است و نرخ اتاق‌های خصوصی گاهی از مرز 2میلیون تومان رد می‌شود. یک کلینیک در خیابان میرداماد برای هر شب بستری، یک میلیون و 400هزار و کلینیک دیگر در خیابان ظفر برای هر شب بستری یک میلیون و 250هزار تومان به متقاضیان خود، قیمت می‌دهند. در این کلینیک‌ها حضور مداوم بهترین روانشناس‌ها و پزشکان، مراقبت از روحیه بیمار و وعده‌های غذایی سالم و کامل علت نرخ‌های نجومی اعلام می‌شوند. کلینیک‌های خصوصی در تهران براساس برآوردهای همشهری حداقل یک‌میلیارد تومان در‌ماه درآمد ناخالص کسب می‌کنند و به‌نظر می‌رسد کرونا هم از حجم فعالیت آنها کم نکرده چرا که با این شعار که ما در ابتدا از همه تست می‌گیریم تمامی این مراکز با حداکثر ظرفیت خود به‌کار مشغولند.

وابستگی به بهزیستی؛ کاهش هزینه تا 10برابر 
ماجرای مراکز ترک اعتیادی که به بهزیستی وابسته‌اند و شاید بتوان آنها را دولتی نامید، متفاوت است. این مراکز نرخ‌های مشخص و تعریف شده‌ای دارند و چندان نمی‌توانند از تعرفه‌های ابلاغی تخطی کنند. تماس خبرنگار همشهری با مراکز مختلف ذیل این تعریف نشان می‌دهد که این مراکز برای یک دوره درمان 28روزه، بین 900هزار تا یک میلیون و 300هزار تومان دریافت می‌کنند. یعنی هزینه یک‌ماه بستری در یک مرکز ترک اعتیاد دولتی، می‌تواند با یک روز بستری در یک مرکز ترک اعتیاد خصوصی برابری کند. بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد ظرفیت این مراکز بین 40تا 100نفر است و دوره درمان در مراکز دولتی عموما بین 20تا 30روز است. در نتیجه اگر یک مرکز ترک اعتیاد، با 50نفر ظرفیت، 20روز کار کند و از هر کدام از بیماران به‌طور میانگین یک‌میلیون و 200هزار تومان هزینه بستری برای کل دوره دریافت کند؛ درآمد ناخالص این مرکز برای یک ماه، 60میلیون تومان در 20روز خواهد بود. که این رقم یک بیستم یک مرکز ترک اعتیاد خصوصی خواهد بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید