• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 30 خرداد 1400
کد مطلب : 133562
+
-

کمک به رهایی

چگونه مرکز ترک اعتیاد راه بیندازیم؟

کمک به رهایی


باران پناهی ـ روزنامه‌نگار

ثبت مؤسسه ترک اعتیاد از مواردی است که به ‌دلیل حساسیت موضوع لازم است تا به مرجعی خاص برای کسب مجوز مراجعه شود. شرایط ویژه‌ای برای مؤسسان، کادر درمانی و محل مؤسسه درنظر گرفته می‌شود. متقاضیان تاسیس مراکز ترک اعتیاد، می‌توانند برحسب نوع فعالیتی که می‌خواهند آغاز کنند با ارائه درخواست رسمی، نسبت به اخذ مجوز از سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت کشور و نیروی انتظامی اقدام کنند. شرایط تاسیس مراکز ترک اعتیاد مشابه تاسیس درمانگاه بوده با این تفاوت که دوره‌های آموزشی خاصی را نیز به متقاضیان ارائه می‌دهند. مرکز درمان سوء‌مصرف مواد معتادان به مرکزی اطلاق می‌شود که امکان ارائه خدمات درمانی سم‌زدایی و خدمات پیشگیری از عود و درمان‌های غیردارویی و درصورت اخذ مجوز، درمان‌های دارویی را داشته باشد. خدمات ارائه‌شده در این مراکز باید منطبق با پروتکل درمان سوء‌مصرف مواد‌مخدر باشد که توسط معاونت سلامت وزارت بهداشت ابلاغ می‌شود.

شرایط تاسیس کلینیک ترک اعتیاد
متقاضیان تاسیس کمپ ترک و درمان معتادان می‌توانند برحسب نوع فعالیتی که می‌خواهند در مرکز خود داشته باشند، درخواستی ارائه کرده و درصورت واجد شرایط‌بودن مجوز تاسیس کلینیک ترک اعتیاد خود را از سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت، وزارت کشور و نیروی انتظامی دریافت کنند. مراکز مختلف مانند مرکز سرپایی، مرکز سوءمصرف مواد‌مخدر، مراکز اقامتی میان‌مدت و بلندمدت (TC)، مراکز درمان با داروهای اگونیست (متادون و بوپرنورفین)، مراکز بستری و کلینیک‌های مثلثی آموزش‌های (HIV، AIDS) مراکزی هستند که افراد با توجه به توانایی و علاقه‌مندی می‌توانند برای درخواست مجوز اقدام کنند. مجوز کلینیک‌های مثلثی و مراکز بستری توسط وزارت بهداشت و مجوز برای سایر مراکز ترک اعتیاد توسط سازمان بهزیستی صادر می‌شود.

شرایط نیروی انسانی کلینیک ترک اعتیاد 
هر پزشک می‌تواند به‌تنهایی متقاضی تاسیس مرکز ترک اعتیاد باشد اما در مورد سایر متقاضیان مطابق آیین‌نامه تاسیس درمانگاه‌ها رفتار خواهد شد. مسئول فنی و سایر پزشکانی که در مراکز ترک اعتیاد کار می‌کنند باید دوره‌های آموزشی روانشناسی بالینی و مشاوره را سپری کنند. علاوه بر این مسئول فنی کلینیک ترک اعتیاد باید متخصص روانپزشکی یا پزشک دوره‌دیده نیز باشد. پرسنل درمانی مرکز به ازای هر نوبت کاری باید حداقل 3نفر باشند. روانپزشک یا روانشناس دوره‌دیده، حداقل یک نفر روانشناس بالینی یا مشاوره دوره‌دیده، حداقل یک نفر پرستار یا بهیار و حداقل یک نفر مددکار اجتماعی که الزامی نیست.

گذراندن دوره‌های آموزشی برای روانشناس بالینی یا مشاوره 
دوره آموزشی کارگاهی نظری (6ساعت) طبق برنامه مدون آموزشی معاونت آموزشی و امور دانشجویی، دوره آموزشی کارگاهی عملی (8ساعت) طبق برنامه مدون آموزشی معاونت آموزشی و امور دانشجویی و درصورت نداشتن روانپزشک دائمی، می‌توان جهت مشاوره از روانپزشک قراردادی استفاده کرد. روانشناسی و مشاوره ازجمله رشته‌هایی است که می‌توان ردپای آن را در اکثر مشاغل و در قالب آموزش دوره‌های کوتاه‌مدت مشاهده کرد. افرادی که خود دانش‌آموخته رشته روانشناسی هستند و در مراکز ترک اعتیاد نیز کار می‌کنند درصورتی که موفق به قبولی در آزمون نظام روانشناسی شوند می‌توانند کلینیک روانشناسی خود را تاسیس کنند.

شرایط ساختمانی کلینیک ترک اعتیاد
شرایط ساختمانی و تاسیساتی مراکز ترک اعتیاد مطابق با آیین‌نامه تاسیس درمانگاه‌ها بوده ولی حداقل سطح کلی زیربنا باید 70مترمربع باشد. اتاق معاینه پزشک حداقل 8متر، اتاق روانشناس یا مشاوره حداقل 8متر، اتاق دارو حداقل 8متر، اتاق مراقبت‌های پرستاری و احیا حداقل 10متر و اتاق انتظار با قابلیت استفاده جهت گروه درمانی حداقل 16متر، از مواردی است که باید ایجاد شود. اعتبار مجوز مرکز ترک اعتیاد مطابق آیین‌نامه تاسیس درمانگاه‌ها یکساله بوده و تمدید آن بستگی به اجرای پروتکل‌های درمان وابستگی به مواد افیونی با داروهای اگونیست دارد.

درآمد کلینیک ترک اعتیاد چقدر است؟
درآمد کلینیک ترک اعتیاد به‌دلیل شایع‌شدن این معضل اجتماعی و بالارفتن تعداد مخاطبان قابل توجه است. البته هزینه‌های فعالیت آن نیز بالاست و نیاز به تهیه محل مشخص و پرسنل بخصوصی دارد. البته تمامی هزینه‌های جاری آن به درآمد کلینیک ترک اعتیاد می‌ارزد. اینکه مخاطبان زیادی داشته باشید مستلزم داشتن شرایط مناسب است. هرقدر سابقه بهتر یا امکانات بهتری داشته باشید به نفع شما و درآمدتان است.

تاسیس مؤسسه ترک اعتیاد چقدر زمان می‌برد؟
چقدر باید زمان بگذرد تا بتوانیم به یک مؤسسه که ثبت‌اش نهایی شده است دست یابیم؟ فرضی وجود دارد که امور شما چقدر سریع انجام می‌پذیرد. آیا با حوصله و فاصله زمانی مراحل را طی می‌کنید یا با ‌سرعت عمل مدارک و مراحل را تکمیل می‌کنید؟ درصورتی که امور ثبت مؤسسه ترک اعتیاد را به وکیل ثبتی و مشاور حقوقی بسپارید نه‌تنها امور شما با سرعت بیشتری انجام می‌شود، بلکه امکان اشتباه و زمانبرشدن و افزایش هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. بنابراین اگر مجوز را دریافت کرده‌اید، می‌توان گفت که ظرف ۳هفته کاری مؤسسه خود را ثبت کنید.

واگذاری مراکز ترک اعتیاد
یکی از اقداماتی که در طول حیات مؤسسه می‌تواند واقع شود، واگذاری مراکز ترک اعتیاد است. جدای از مراحل فنی که باید انتقال گیرنده دارای شرایط مساعد برای مالکیت مجوز باشد، باید نزد اداره ثبت، مالکیت جدید به ثبت برسد. طی صورتجلسه‌ای اعضای جدید مؤسسه وارد شرکت شده و سمت‌های مورد نظر را برعهده می‌گیرند. باید این تغییر به آگهی ثبتی منتهی شده و روزنامه رسمی و کثیرالانتشار برای آن منتشر شود تا واگذاری مراکز ترک اعتیاد رسمیت یابد. البته اداره ثبت شرکت‌ها به تأییدیه مرجع صدور مجوز نیاز خواهد داشت.

هزینه ساخت و تاسیس مرکز ترک اعتیاد
ساخت مرکز ترک اعتیاد و تاسیس مرکز اعتیاد براساس مکان مورد نظر هزینه‌ها متفاوتی دارد اما با توجه به شرایط اقتصادی اکنون حداقل2 تا 3میلیارد تومان سرمایه برای ایجاد و تجهیز یک مرکز ترک اعتیاد نیاز است. البته این رقم تقریبی و براساس زمان و مکان و شرایط اقتصادی حاکم متغیر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید