• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 24 خرداد 1400
کد مطلب : 133095
+
-

پاسخ شورای اطلاع‌رسانی دولت به اتهامات مناظرات

گرانی بنزین تصمیم نظام بود


آخرین دور مناظرات نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، همچون 2مناظره قبل واکنش شورای اطلاع‌رسانی دولت را در پی داشت و با دفاعیه تمام‌قد دولت در قبال عملکردش در حوزه‌هایی که محل نقد کاندیداها بود، همراه شد. 
نقد نامزدهای انتخاباتی به گرانی بنزین در آبان‌ماه، دولت و رئیس‌جمهور را مسئول حوادث اعتراضی پس از آن می‌دانست؛  شورای اطلاع‌رسانی دولت نیز در واکنش به طرح چنین اظهاراتی در مناظرات اعلام کرد: در پی طرح چندباره موضوع تصمیم حاکمیتی اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ در مناظرات انتخاباتی و اتهام‌زنی غیرمنصفانه به دولت در این زمینه، موارد ذیل را به استحضار ملت شریف ایران می‌رساند؛ چنان‌که پیش از این نیز بارها اعلام گردیده، ‌مباحث مربوط به اصلاح قیمت بنزین، از آنجا که یک تصمیم کلان ملی و حاکمیتی به شمار می‌رفت در جلسات متعدد سران قوا مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پس از اینکه درخصوص همه ابعاد و جوانب آن، اتفاق نظر حاصل شد، مصوبه به امضای سران 3قوه رسیده و خدمت مقام معظم رهبری ارسال گردید. در بخش‌های دیگری از این اطلاعیه تصریح شده است: پس از تأیید مصوبه از سوی رهبر انقلاب نیز، اجرای مصوبه از سوی شورای امنیت کشور در دستور کار قرار گرفت. در پی اجرای این مصوبه تمام درآمد حاصل از اصلاح قیمت بنزین به ۶۰میلیون ایرانی پرداخت شد و دولت مطلقا درآمدی از این راه برای مصارف بودجه‌ای دریافت نکرد. پرداخت این مبلغ هم‌اکنون نیز تحت عنوان یارانه معیشتی ادامه دارد؛ ضمن اینکه اجرای این مصوبه صرفه‌جویی قابل‌توجهی در مصرف بنزین در کشور به همراه داشت و از محل همین صرفه‌جویی، کشور در مدت زمان بسیار کوتاهی از واردکننده بنزین به صادرکننده تبدیل شد. 
در این میان آنچه حائز اهمیت است،  اجرای مصوبه در ابتدا به خوبی و با کمترین حاشیه پیش رفت، اما پس از حدود ۲۴ساعت، مخالفت‌ها از سوی بعضی گروه‌ها و اشخاص سیاسی و برخی مسئولان عملا اجماع حاکمیتی حول این مصوبه را پیش چشم مردم شکست و منجر به تحریک افکار عمومی شد. شورای اطلاع‌رسانی ضمن دفاع از اصل تصمیم بر این مسئله نیز در جمله پایانی اطلاعیه تصریح کرده است که «نحوه و شیوه برخورد با اغتشاش جزو مسئولیت‌های دولت نیست.»

    روحانی: به رأی مردم توهین نکنیم 

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری نیز دیروز در واکنشی به تخریب‌های انتخاباتی علیه دولت و عملکرد کابینه‌اش، گفت: انکار دستاوردهای آشکار دولت در نبرد با تحریم اقتصادی و کرونا، راهبرد مخالفان ایران است و این نه‌تنها ظلم به کلیت نظام و کشور بلکه ظلم به مردم و رأی قاطع اکثریت جامعه است.به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهور افزود: در زمانی که همه را به مشارکت در انتخابات دعوت می‌کنیم، نباید به رأی و دستاورد رأی مردم توهین کرد. این وظیفه ملی همه مسئولان است که با بیان دستاوردهای بزرگ در دوران فشار حداکثری دشمنان و تحمیل جنگ اقتصادی، از کارنامه مقاومت افتخارآمیز خود دفاع کنند.  رئیس‌جمهور  گفت: دولت با تکیه بر روشنگری و شفافیت به‌عنوان یک اصل پذیرفته‌شده در حکمرانی موفق بی‌پرده و صریح، شفاف و صادقانه با مردم سخن گفته و خواهد گفت و نباید اجازه دهیم نسبت‌های ناروا و کذب بی‌پاسخ بماند.

این خبر را به اشتراک بگذارید