• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 24 خرداد 1400
کد مطلب : 133047
+
-

هیجانات پرریسک انتقام‌گیری از بورس

گپ‌وگفت در کوچه و خیابان با آنهایی که روی رمزارز سرمایه‌گذاری کرده‌اند

هیجانات پرریسک انتقام‌گیری از بورس


فتانه احدی  ـ روزنامه‌نگار

از ابتدای سال گذشته و با دعوت مسئولان دولتی تعداد زیادی از مردم راهی بازار سرمایه شدند تا همزمان با افزایش تورم با سرمایه‌گذاری در بورس، حداقل خیالشان از بابت ارزش پولشان راحت باشد؛ البته که سودهای 5درصدی آن‌هم روزانه باعث طمع بعضی از تازه‌واردها شد ولی در نهایت با ریزش ارزش سهم‌ها، مردم ترجیح دادند که با وجود زیان 50ـ 40درصدی پولشان را از بورس خارج کنند. این افراد بازار دیگری به نام رمزارز را یافتند تا بتوانند سرمایه‌های از دست‌رفته خود را بازگردانند. گرچه به‌نظر می‌رسد بازهم کمتر کسی به این نکته توجه دارد که سرمایه‌گذاری در این بازار نیز پرریسک است و قوانین خود را دارد و نمی‌توان بدون اطلاعات و آموزش تنها با رفتارهای هیجانی به نتایج مثبت و سود دست یافت.

آموزش در بازار رمزارز عامل موفقیت است
محمد چند سالی است که در بازارهای مالی، نظیر بورس و سهام کشورهای دیگر فعالیت دارد. از چندین سال قبل وارد این حوزه شد و از همان ابتدا کار خود را با دیدن دوره‌های تخصصی و کلاس‌های مربوط به بازار سرمایه آغاز کرد. او می‌گوید: «هدف من در بازارهای ایران و خارج از کشور معامله‌گری است نه نگه‌داشتن سرمایه. به‌طور کل تا‌کنون سود کرده‌ام، همه معاملات قطعا سود نمی‌دهد اما با دانستن اصول این کار و رعایت آنها حتما به سوددهی هم خواهیم رسید».
از نظر محمد اکنون 80درصد افرادی که در این بازارها شرکت می‌کنند، در حال ضررکردن هستند. این افراد بدون مطالعه وارد بازار رمزارز می‌شوند و آموزشی ندیده‌اند، حتی کارکردن با نرم‌افزارهای این بازار را بلد نیستند و اصطلاحات این بازار را به خوبی نمی‌دانند، تنها برای انتقام از بازار بورس ایران و برای جبران شکست و ضرری که در آن بازار داشته‌اند پای به این عرصه جهانی گذاشته‌اند که در این بازار نیز می‌خواهند ره‌صد ساله را یک‌شبه طی کنند.
او در این‌باره توضیح می‌دهد: «این افراد فکر می‌کنند با یک آر اس‌ای، مک دی و مووینگ اَوِرج می‌توانند در این بازارها معامله کنند و ‌ای‌کاش همین کار را نیز یاد بگیرند اما بسیاری به‌دنبال یادگیری و آموزش نیستند. برای موفقیت در بازار رمزارز باید هر روز مطالعه داشت و صبور بود. دید بلندمدت به بازار رمزارز می‌تواند افراد را به هدفشان برساند».
او معتقد است که برای مثال در بازار رمز‌ارز اپل که سهامش 100برابر شده کسی برنده است که بتواند با مدیریت و کنترل سرمایه در این بازار قدم بردارد؛ «از این شاخه به آن شاخه‌پریدن جواب نمی‌دهد. اکنون افراد به‌دنبال جبران ضررهای خود در بازار بورس تهران هستند که قطعا این هدف درستی برای گام‌نهادن در بازار رمزارز نیست. عضو‌شدن در چند کانال تلگرامی و خریدن سیگنال راه برنده‌شدن در این بازار نیست. بعضی از این افراد که در بازار رمزارز نیز ضرر دیده‌اند حتی به‌خود زحمت خواندن خبر و وایت پیپر را نمی‌دهند. هنوز مفهوم رمزارز را نمی‌دانند، فقط شنیده‌اند می‌توانند با گوشی خود حساب باز کنند و با پیشنهاد افراد دیگر خرید می‌کنند تا سود کنند، درصورتی که این اقدام‌ها در بلندمدت جوابگوی هدف آنها نیست. مانند زمانی که شاخص بورس 2میلیون تومان شد بسیاری حتی کار خود را رها کرده و برای پولدار‌شدن وارد بازار سرمایه شدند. فردی را می‌شناسم که دارایی‌اش به یک‌پنجم رسید.»
از نظر محمد وقت گذاشتن و آموزش دیدن در بازارهای بین‌المللی از ملزومات این فعالیت اقتصادی است. نباید ساده‌لوحانه به همه عرصه‌ها وارد شد، زیرا در انتها جز ضرر دستاوردی نخواهد داشت؛ «من بیشتر رفرنس‌های اصلی را مطالعه می‌کنم. رفرنس‌های داخلی از روی هم کپی می‌کنند اگر یکی را بخوانید با بقیه هم آشنا می‌شوید. این بازار بسیار حساس است؛ دائما باید اخبار و توییت‌ها را بررسی کرد. باید افراد مشهور این بازارها مانند مک کافی و ایلان ماسک را دنبال کرد. با هراقدام جدیدی از سوی آنها باید به عکس‌العمل بازار واکنش نشان داد و برای معامله در یک فضای باثبات اقدام کرد. از ابتدا که با هدف معامله‌گری وارد شدم، همچنان به آن پایبندم و آن را دنبال می‌کنم. هر روز تمرین و مطالعه می‌کنم. حتی اگر زمان هم نداشته باشم حتما روزی نیم‌ساعت برای این کار وقت می‌گذارم. قطعا با آموزش و مطالعه، افراد می‌توانند موفق شوند و در آخر سال از جایی که هم‌اکنون هستند به جایگاهی بهتر و بالاتر خواهند رسید.»

راضی‌ام و سود کرده‌ام
عده‌ای حتی با تبدیل سرمایه خود، وارد بازار شدند و با تلاش و پشتکار و آموزش توانستند در بازار رمزارز موفق باشند. سوگند، سرویس طلای خود را فروخت و وارد این بازار شد. او از طریق خواهر و یکی از دوستانش با دوره‌های این بازار خارجی آشنا شد و سعی کرد همه وقت خود را صرف این کار کند. از شهریور سال گذشته که وارد این بازار شده است با یادگیری قوانین و چهارچوب و اصول این کار نه‌تنها ضرر نکرده، که درحال صعود است. او می‌گوید: «من با 100دلار شروع کردم و از این سرمایه‌گذاری راضی هستم. در جلسات آموزشی و دوره‌هایی که دیدم، توانستم راهکارهای مورد نیاز را پیدا کنم. در مبادلات مالی در این بازار نیز تاکنون موفق بوده‌ام. به‌نظر من افرادی که از ضرر در این بازار می‌گویند، قوانین این کار را به خوبی نمی‌دانند و حتی به‌دنبال دریافت سود در کمترین زمان هستند که در راه نادرستی قدم گذاشته‌اند».

ضررکرده‌ام و دیگر وارد این بازار نخواهم شد
بعضی دیگر حتی الفبای فعالیت در بازار رمزارز را نمی‌دانند اما وارد می‌شوند تا از این نمد برای خود کلاهی بدوزند، غافل از اینکه بدون اطلاعات و سواد در این کار موفق نخواهند شد و حتی ضرر هم می‌کنند. المیرا اکنون خود را مالباخته می‌داند و حتی حاضر نیست حرفی از این بازار به زبان بیاورد؛ «بدون دانش وارد این بازار شدم، چون در بورس ایران 20میلیون سرمایه‌گذاری کرده بودم و متضررشدم، وارد رمزارز شدم تا بتوانم سرمایه برباد رفته‌ام را دوباره بازگردانم اما باز هم ضرر کردم و سرمایه‌ام به 8میلیون تومان رسید. ترجیح دادم دیگر ادامه ندهم و واقعا دیگر دلم نمی‌خواهد سرمایه‌گذاری کنم. راستش من حتی ساده‌ترین مسائل را درباره بازار رمزارز نمی‌دانستم و اکنون نیز علاقه‌ای برای فعالیت در بازار سرمایه ندارم.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید