• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 24 خرداد 1400
کد مطلب : 133044
+
-

ذخیره سرمایه روی حافظه

آیا بعد از فراموشی پسورد رمزارز راه چاره‌ای وجود دارد؟


زهرا رستگارمقدم ـ روزنامه‌نگار

کم پیش نمی‌آید رمزهای خود را فراموش کنیم؛ شماری از رمزها، از جی میل، تا کارت‌بانک‌ها و هر حساب خرید در هر فروشگاه مجازی تا رمزکیف پول یا رمز‌ارز. اما فراموشی بعضی از این رمزها نه‌تنها دلهره‌آور است که بازیابی آن چندان کار ساده‌ای نیست و ممکن است ما را با چالش‌های زیادی روبه‌رو کند. اما کیف پول رمز‌ارزها یک کلمه بازیابی و یک کلمه رمز دارد که در حفظ هر دو باید بسیار دقت کنید. البته کلمه بازیابی اهمیت بیشتری دارد چون در صورت فراموشی رمز کیف پول می‌توانید با وارد کردن کلمه بازیابی، رمز کیف خود را تغییر دهید و دوباره وارد کیف پول شوید. اما اگر فراموشی کار دست‌تان داد چه باید بکنید؟ و چقدر باید امیدوار باشید از سیاه‌چاله فراموشی‌ها خلاص شوید؟

مشکل رایج فراموشی
وقتی کیف پول کوینومی را روی سیستم خود، چه گوشی و چه کامپیوتر نصب می‌کنید، در ابتدای کار برای ولت خود رمز تعریف خواهید کرد. اما پس از آن، دیگر این سیستم از شما رمز عبور نمی‌خواهد و هر بار راحت می‌توانید وارد کیف پول‌تان شوید. همین تکرار نشدن رمز گاهی باعث می‌شود خیلی راحت رمز را فراموش کنید. اما مشکل زمانی آغاز می‌شود که بخواهید مقداری از رمز ارز موجود در کیف پول خود را بفروشید. آن زمان است که از شما رمز عبور خواسته می‌شود. به همین دلیل نخستین توصیه آن است که رمز عبور کیف پول کوینومی خود را هم مانند کلمات بازیابی در جایی یادداشت کنید. حالا اگر رمز را از خاطر بردیم، چه کنیم؟

راه بازیابی رمزها 
کیف پول‌ها انواع مختلفی دارند؛ آنلاین، نرم‌افزاری و سخت‌افزاری. هر کدام نیز چند نمونه متفاوت دارند. به همین علت شاید بازیابی رمز کیف پول در هر کدام از این کیف پول‌ها متفاوت باشد و در بعضی از آنها اصلا شرایطی برای بازیابی فکر نشده باشد!
در کیف پول‌های نرم‌افزاری، معمولا بازیابی رمز فراموش شده کیف پول سخت است. در بعضی از این کیف پول‌ها هیچ آدرس ای‌میل یا شماره تلفنی ثبت نمی‌شود و درصورتی که رمز ورود به کیف پول خود را فراموش کنید، دیگر نمی‌توانید آن را بازیابی کنید. در عوض در این کیف پول‌ها از رمز سوم، به‌عنوان رمز ریکاوری استفاده می‌شود. رمز ریکاوری، شبیه به رمز کیف پول است و زمانی استفاده می‌شود که رمز اصلی کیف پول خود را فراموش یا گم کرد‌ه‌اید. در کیف پول‌های سخت‌افزاری، از روش تعیین پسورد ریکاوری استفاده می‌شود. این کیف پول‌ها پس از اتصال به کامپیوتر از کاربر رمز عبور می‌خواهند که بدون آن نمی‌توانید به محتوای درون کیف دسترسی پیدا کنید.
در کیف پول‌های آنلاین و صرافی‌ها، درصورت فراموشی رمز عبور می‌توانید از طریق ای‌میلی که هنگام ثبت‌نام در صرافی وارد کرده‌اید، رمز عبور خود را بازیابی کنید. علاوه بر ای‌میل، شما برای ورود به‌حساب کاربری نیاز به کد تأییدیه از طریق Google Authenticator دارید. در بعضی از کیف پول‌های آنلاین فرایند بازیابی پسورد، از طریق شماره تلفن همراه و پیامک به آن است.

جدی گرفتن یک توصیه
اطلاعات هویتی که با آن ارز دیجیتال ذخیره شده، از هویتی شناسنامه تا هویت دیجیتال، گاه این مشکلات را حل می‌کنند. توصیه این است که رمز کیف پول را از رمز ریکاوری آن جدا کرده و در دو مکان مجزا نگهداری کنید. اگر هر دو رمز را در کامپیوتر خود ذخیره کرده‌اید، اگر مشکلی برای هارد کامپیوتر پیش بیاید، هیچ راه برگشتی برای آن نیست و تمام دارایی دیجیتال شما از بین می‌رود. پس سعی کنید رمز ریکاوری را در مکانی کاملا جدا از رمز اصلی نگهداری کنید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید