• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 24 خرداد 1400
کد مطلب : 133037
+
-

آموزش‌های مجازی درخصوص رمز‌ارزها و بلاکچین مفید و کاربردی هستند؟

قدرت مانور سودجویان آموزشی کاهش می‌یابد

محمدی، رئیس هیأت مدیره انجمن بلاکچین ایران: در صددیم که مدرسان دوره‌های آموزشی را ارزیابی کنیم تا مدرسان صاحب‌صلاحیت در حوزه رمزارزها و بلاکچین معرفی شوند

قدرت مانور سودجویان آموزشی کاهش می‌یابد


شیوا نوروزی ـ روزنامه‌نگار

رمزارزها هم‌اکنون یکی از داغ‌ترین مباحث و بازارها برای سرمایه‌گذاری هستند و از افراد تازه‌کار تا حرفه‌ای‌های دنیای فناوری ارزهای دیجیتال همگی به این پدیده نوظهور و خاص قرن حاضر علاقه‌مند شده‌اند اما افراد کمی هستند که اطلاعات و تخصص کافی و علمی در این زمینه دارند و با آگاهی کامل وارد این بازار شده‌اند. بسیاری از علاقه‌مندان به‌کار با رمزارزها اطلاعات و تخصص کافی در این خصوص ندارند و همین موضوع موجب شده تا تحت‌تأثیر هرگونه تبلیغات آموزشی در فضای مجازی قرار بگیرند؛ آن‌هم در فضای تبلیغاتی‌ای که افراد خبره و سودجو پا به پای هم مدعی آموزش‌های اصولی و پایه‌ای درخصوص رمزارزها و فناوری بلاکچین هستند. اما واقعا باید به کدام تبلیغات مجازی اعتماد کرد؟ آیا صرفا پرداخت هزینه‌های هنگفت برای آموزش‌های صفر تا صدی استادان معروف در فضای مجازی می‌تواند ضامن یک آموزش حرفه‌ای باشد؟ اصولا یک دوره آموزش لاکچین چه مدت زمان برای آموزش لازم دارد که بسیاری از این استادان مدعی هستند در 10جلسه می‌توانند تمام آموزش‌های لازم را بدهند؟ آیا این امر امکان‌پذیر است؟


قیمت‌های غیرمنصفانه برای آموزش
سپهر محمدی، رئیس هیأت مدیره انجمن بلاکچین ایران در گفت‌وگو با همشهری برگزاری دوره‌های آموزشی مجازی در حوزه رمزارزها و بلاکچین را مفید ارزیابی می‌کند و می‌گوید: «حتما گذراندن دوره‌های آموزشی در حوزه رمزارزها و بلاکچین برای ورود به این بازار لازم است؛ چرا که در این دوره‌ها اطلاعات مردم در زمینه رمز‌ارزها و رمز دارایی‌ها و امنیت‌شان، پروژه‌هایی که کلاهبرداری هستند، پروژه‌هایی که پانزی هستند، انواع روش‌های استخراج، نگهداری و افزایش امنیت والت‌ها بالا می‌رود. اما متأسفانه برخی از سودجویان که درخصوص بحث‌های آموزشی حوزه رمزارزها و بلاکچین‌ها ورود پیدا کرده‌اند در امر آموزش به علاقه‌مندان اجحاف می‌کنند و دوره‌هایی که ارزش آموزش چندانی ندارد را با قیمت‌های غیرمنطقی و ناعادلانه به فروش می‌رسانند. بسیاری از این دوره‌ها که حتی استادان دهن‌پرکنی هم در آنها مشغول به تدریس هستند مفید نیست و بار آموزشی بالایی با وجود شهریه‌های گران ندارد. متأسفانه در این زمینه نهادی هم نظارت نمی‌کند. برخی از این دوره‌های آموزشی سیلاب‌های مفیدی ندارد و صرفا روی خرید و فروش با چشم بسته تمرکز کرده بدون اینکه توجه کند پروژه چیست و تیم آن کیست. اما به‌عنوان مثال بحث والت‌ها، امنیت دارایی و امنیت حساب‌ها در صرافی‌های داخلی و خارجی باید جزو دوره‌های آموزشی باشد که کاربر وقتی وارد این حوزه می‌شود دارایی‌اش دچار ریسک بالا نشود».
رئیس هیأت مدیره انجمن بلاکچین ایران ادامه می‌دهد: «‌آموزش باید زیرنظراستادان خبره و متخصص باشد تا فرد احساس نکند سرمایه‌گذاری‌اش درخصوص آموزش، اثربخشی لازم را ندارد. باید دقت داشت که بلاکچین یک فناوری جدید است و بین‌رشته‌ای است که از قسمت‌های فنی، مالی و حقوقی تشکیل شده است. یک دوره آموزشی کامل باید به قسمت‌های مختلف این موضوع برسد. به‌صورت تخصصی در حد یک دوره ۴‌ساله لیسانس می‌توان برای او سیلاب تعریف کرد. دانشجو باید از این موضوعات قبل از شروع دوره مطلع باشد تا فریب تبلیغاتی که می‌گویند از اول تا آخر بلاکچین را در ۱۰ ساعت آموزش می‌دهند، نخورد چون اصلا اینگونه نیست». 

دنبال‌کردن اخبار انجمن بلاکچین ایران
انجمن بلاکچین ایران تلاش می‌کند که اطلاع‌رسانی‌های لازم در حوزه رمزارزها و فناوری بلاکچین را به شکل صحیح و اصولی آن انجام دهد تا دانش عمومی در این زمینه افزایش پیدا کند. این انجمن بنا دارد که به‌زودی مدرسان حوزه رمز‌ارزها و بلاکچین کشور را ارزیابی کند و کسانی که از جهت دانش صلاحیت برگزاری کلاس‌های آموزشی را دارند معرفی کند تا از این طریق به ساماندهی حوزه آموزش رمز‌ارز و رمز دارایی کمک کند. محمدی می‌گوید: «‌ما درصددیم که مدرسان دوره‌های آموزشی را ارزیابی کنیم تا مدرسان صاحب‌صلاحیت معرفی شوند تا بتوانند رسالت آموزشی خود را به درستی انجام دهند. استادانی که توسط انجمن ارزیابی شوند، روی سایت انجمن معرفی خواهند شد. این کار موجب می‌شود تا دامنه فعالیت سودجویان به حداقل ممکن برسد و معایب آموزش‌هایی که اکنون وجود دارد پوشش داده شود. انجمن درصدد است که سیلاب‌های دوره‌ها را مشخص کند. هر دوره آموزشی بسته به سیلاب‌های مختلفی که دارد زمان‌های متفاوتی برای آموزش می‌طلبد و انتخاب با خود دانشجو است. دوره‌های آموزشی می‌تواند در حد سیلاب‌های یک دوره لیسانس باشد یا فوق‌لیسانس. انجمن در حال تدوین سیلاب‌هاست تا استاندارد‌سازی‌ شود».

این خبر را به اشتراک بگذارید