• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 22 خرداد 1400
کد مطلب : 132853
+
-

پروتکل اسباب‌کشی در زمانه کرونا

قبل از استخدام کارگران شرکت‌های خدماتی برای جابه‌جایی اسباب حتما از سلامتشان اطمینان حاصل کنید


شیوا نوروزی ـ روزنامه‌نگار

این روزها به‌خاطر کرونا افراد تمایل زیادی به جابه‌جا شدن و اسباب‌کشی ندارند چرا که ما با حجم وسیعی از اشیا و جابه‌جایی درگیر خواهیم شد و افراد زیادی پای کار خواهند آمد و قطعا انتشار گردوغبار در فضا احتمال انتشار ویروس را چند برابر افزایش خواهد داد. اما وقتی مجبور به تخلیه باشید چاره‌ای جز انجام این کار ندارید. بنابراین باید در چنین شرایطی خود را ملزم به رعایت نکات بهداشتی و ایمنی کنید و سلامت خود و اطرافیانتان را به خطر نیندازید و از هرگونه بیماری در امان باشید. بنابراین باید به این نکته دقت کنید که اسباب‌کشی در کرونا کمی با اسباب‌کشی در زمان عادی تفاوت دارد. در ادامه به چند نکته که لازم است افراد در اسباب‌کشی در این روزها رعایت کنند اشاره می‌کنیم:

خود را زیاد خسته نکنید
جمع‌آوری وسایل، بسته‌بندی، حمل آنها به مکان جدید و چیدمان مجدد اسباب به‌ویژه در کوتاه‌مدت کار خسته‌کننده‌ای است و نباید فقط یک نفر مسئول این کار باشد. چون کار زیاد در زمان کم، بدن را خسته و سیستم ایمنی را ضعیف و در نتیجه فرد را مستعد بیماری می‌کند بنابراین باید از اعضای خانواده، دوستان یا آشنایان برای اسباب‌کشی کمک گرفت تا کارها تقسیم شود. از طرفی بهتر است فرصت کافی برای تخلیه داشته باشید تا فشار و استرس مضاعفی بر اسباب‌کشی، بر شما وارد نشود.

از کارتن نو استفاده کنید
برای جلوگیری از انتقال ویروس و آلودگی باید از کارتن‌های نو و پلاستیک‌های حباب‌دار نو برای بسته‌بندی استفاده کنید. کارتن‌ها به‌دلیل جنس کاغذی که دارند قابل ضدعفونی کردن با الکل نیستند که بتوان از هر نوع کارتنی استفاده کرد. بهتر است وسایل داخل کارتن را هم ضد‌عفونی کنید تا انتشار ویروس کمتر شود.

آب بنوشید
هنگام جابه‌جایی یا بسته‌بندی وسایل گردوغبار زیادی در هوا پراکنده می‌شود و ممکن حساسیت‌هایی را برای افراد به‌وجود آورد لذا حتما سعی کنید هنگام انجام کار هر از گاهی آب یا نوشیدنی‌های خنک مصرف کنید و گلویتان را مرطوب نگه دارید. این کار کمک زیادی به حفظ سلامت شما می‌کند. البته چون محیط آلوده است سعی کنید از خوردن پرهیز کنید.

از سلامت کارگران مطمئن شوید
قبل از استخدام کارگران شرکت‌های خدماتی برای جابه‌جایی اسباب و وسایل یا بسته‌بندی آنها، حتما از سلامت کارگران اطمینان حاصل کنید و از شرکت مورد نظر بخواهید اگر فرد بیماری را برای کار بفرستد مسئولیت هرگونه خسارت جانی به شما و اطرافیانتان را باید بپذیرد و هزینه‌های درمان را متقبل شود. از کارگران حتما بخواهید هنگام کار ماسک خود را بزنند و شما نیز حتما ماسک استفاده کنید تا خطرات احتمالی تا حد ممکن کاهش یابد. حتما همه از دستکش استفاده و لباسی مخصوص برای این کار به تن کنید که بعد از اتمام کار تعویض و لباس کثیف داخل ماشین لباسشویی انداخته شود.

بچه‌ها و سالمندان دور از محیط باشند
بهتر است برای حفظ سلامت گروه‌های حساس هنگام اسباب‌کشی بچه‌ها و سالمندان یا افراد بیمار در محیط مورد نظر نباشند تا دچار آسیب نشوند؛ چرا که ویروس همه جا روی اسباب و وسایل حضور دارد و هرگونه بی‌احتیاطی افراد حساس را در معرض خطر قرار خواهد داد.

محل جدید را ضدعفونی کنید
قبل از ورود و بردن اسباب و وسایل به محل جدید بهتر است آن را ضد‌عفونی کنید؛ به‌ویژه حمام و سرویس بهداشتی را. خانه یا شرکت جدید را گردگیری کنید و درب و پنجره‌ها را تمیز کنید. کف را نیز به‌طور کامل گردگیری و غبارروبی کنید تا از پخش شدن گردوغبار در هوا تا حد زیادی کاسته شود.

دست‌ها را زود به زود بشویید
در اسباب‌کشی دست‌ها پرکارترین اعضای بدن هستند و تماس زیادی با اشیا دارند لذا باید دست‌ها را زودزود بشویید و حتی اگر خواستید عرق صورت‌تان را خشک کنید حواستان باشد به هیچ عنوان قبل از شست‌وشوی دست، این کار را انجام ندهید.

در کار هم تداخل ایجاد نکنید 
بهتر است هر کسی قسمت مربوط به‌خود را انجام دهد تا تداخل در رفت‌وآمد‌ها ایجاد نشود و فاصله اجتماعی رعایت شود. اگر اسباب از طبقات بالا قرار است جابه‌جا شود بهتر است چند نفر در پاگردهای هر طبقه بایستند و اسباب دست به‌دست شود؛ این کار علاوه بر رعایت فاصله اجتماعی موجب می‌شود تا افراد کمتر خسته شوند و کارایی‌شان بالا می‌رود و کار حمل زودتر به اتمام می‌رسد.

ضدعفونی کردن بعد از تخلیه
بعد از اتمام کار اسباب‌کشی و تخلیه کامل محل بهتر است این مکان را نیز به‌طور کامل ضدعفونی کنید تا سلامت افرادی که قرار است در آن مستقر شوند به خطر نیفتد و زنجیره انتقال ویروس قطع شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید