• چهار شنبه 23 مهر 1404
  • الأرْبِعَاء 22 ربیع الثانی 1447
  • 2025 Oct 15
دو شنبه 21 مهر 1404
کد مطلب : 264956
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/xvnR3
+
-

اسباب‌بازی واقعا جدی است

درباره رویداد «جهان کودک» که قرار است دنیای کودکان را رنگی‌تر کند

جامعه امروز
اسباب‌بازی واقعا جدی است

فاطمه عسگری‌نیا | روزنامه‌نگار 

نخستین رویداد ملی جهان کودک از 20مهرماه کار خود را با رونمایی پوسترش در جمع رسانه‌ها شروع کرد؛ رویدادی که شعارش هر کودک یک جهان است و بهانه‌ای شده تا جمعی از فعالان حوزه کودک تجارب و توانمندی‌های خود را در محورهای بازیستان (شتاب‌دهنده‌های حوزه تولید اسباب‌بازی)،  اسباب‌بازی و وسایل بازی و یادگیری، بازی رومیزی، بازی بوم، خانه‌های بازی، طرح‌های نوین راه‌اندازی خانه‌های بازی، محتوا و ابزار‌های تربیتی در خانه‌های بازی و محتوای ویژه مهدکودک‌ها، محتوای مکتوب و محتوای دیجیتال به رقابت بگذارند. به‌گفته محمدیوسف علی‌نژاد، دبیر رویداد، تولیدکنندگان و فعالان حوزه کودک می‌توانند آثار و محصولات خود را ارسال کنند و درصورت انتخاب طرح و ایده‌شان از حمایت‌هایی چون سرمایه‌گذاری 10میلیارد تومانی بهره‌مند شوند؛ البته این رویداد قرار است حسابی به تقویت محصولات بومی و تولیدات داخلی بپردازد تا بتوانند جای محصولات وارداتی را در این بخش بگیرند. خبرنگار همشهری در حاشیه نشست خبری این رویداد 3سؤال پرسید که ابعاد مختلف سرمایه‌گذاری، ساخت و حمایت از اسباب‌بازی در کشور را پیش چشم شفاف‌تر می‌کند.


اهتمام جدی برای تقویت صنعت اسباب‌بازی در کشور نداریم
سیدحسام‌الدین نوربخش، مدیرعامل بنیاد کودک طلوع


همشهری: یکی از اهداف برگزاری این رویداد جایگزینی محصولات بومی به جای محصولات وارداتی در حوزه کودک و سرگرمی است. به‌نظر شما چرا محصولات بومی ما تا امروز نتوانسته‌اند در برابر این بازار به‌خوبی عرض‌اندام کنند؟
اگر خواستار چنین اتفاقی در حوزه صنعت محصولات کودک هستیم باید زیست‌بوم موردنیاز این مهم شکل بگیرد و این امر محقق نمی‌شود مگر با تعریف سازوکاری مشخص ازسوی حاکمیت و دولت. درست است که در چند سال ما شاهد فعالیت انجمن‌های مختلف و سایر بخش‌ها در این حوزه بوده‌ایم، اما واقعیت این است که اهتمام لازم برای توسعه صنعتی بخش تولید محصولات کودک وجود نداشته است. شاید همین مسئله باعث شده که امروز ما شاهد فعالیت انواع صنف‌ها از خرازی‌ها و پلیمری‌ها و سایر صنایع در این بخش باشیم. در کنار این شرایط، ما جز شورای نظارت و انجمن تولیدکنندگان هیچ نهاد مشخصی برای ساماندهی بازار اسباب‌بازی نداریم؛ بنابراین ما لازم دیدیم که به حوزه ورود کنیم؛ آن هم با رویدادی تحت عنوان رویداد جهان کودک و از طراحان، فعالان اقتصادی و نخبگان حوزه کودک دعوت کنیم تا طرح‌های خود را به رقابت بگذارند و از جایزه حمایتی برای تولید انبوه آن استفاده کنند. ما باور داریم که امروز نیازمند سرمایه‌گذاری در حوزه اسباب‌بازی و سرگرمی‌های کودکانه هستیم.

70درصد حمایت‌های صندوق صنایع خلاق در بخش سرگرمی 
سیدمهدی سادات، مدیرعامل صندوق صنایع خلاق

همشهری: سهم اسباب‌بازی و سرگرمی‌های کودکانه از مجموع حمایت‌های صندوق صنایع خلاق چقدر است؟ 
صندوق صنایع خلاق در مجموع موضوعات حمایتی از حوزه فرهنگی را دنبال می‌کند که اسباب‌بازی و سرگرمی‌های کودکان هم بخشی از اهداف ما را تشکیل می‌دهد. اگر بخواهیم به‌تنهایی به اسباب‌بازی اشاره کنیم درواقع یک سوم از مجموع حمایت‌های صندوق صنایع خلاق را به‌خود اختصاص می‌دهد، اما اگر بخواهیم به حوزه کودک به‌صورت کلی اشاره کنیم، این حوزه 70درصد از حمایت‌های صندوق را به‌خود اختصاص داده است. اما ما همچنان در این بخش مشکل داریم و به جای کارخانه‌های بزرگ صنعت اسباب‌بازی شاهد تولیدات کارگاهی هستیم؛ تولیداتی که قابلیت رقابت در بازارهای جهانی را ندارند. براساس مطالعاتی که صورت گرفته ما اگر امروز می‌خواهیم در برابر بازار واردات اسباب‌بازی و سرگرمی‌های کودکانه بایستیم چاره‌ای جز حرکت به سمت صنعتی شدن این حوزه نداریم. ما در این بخش نیازمند کمک حاکمیت و دولت برای تامین زیرساخت‌ها و فراهم کردن بستر سودآوری اسباب‌بازی هستیم تا ‌‌بتوانیم تولیدمان را صنعتی کنیم و در این صورت می‌توانیم انتظار طراحی‌های جدید در حوزه اسباب‌بازی و تولید محصولات قوی داشته باشیم. اسباب‌بازی واقعا موضوع مهمی است و بازی‌بردار نیست. 

استقبال ناگهانی به وجود نمی آید
حامد تأملی، نماینده هیأت داوران

همشهری: چرا ما در حوزه اسباب‌بازی از بازارهای بین‌المللی عقب هستیم و همین مسئله باعث می‌شود محصولات تولیدی که مطابقتی با فرهنگ ما ندارد، خیلی راحت به کشور رخنه کند؟
واقعیت این است که ما در این بخش از بازار بین‌المللی عقب هستیم. بله، امروز یک اسباب‌بازی راحت می‌تواند با توسل به فضای دیجیتال و استقبال خانواده‌ها وارد کشور شود؛ مانند عروسک لبوبو. سالانه 400میلیون دلار گردش مالی اسباب‌بازی در کشور ایران است. نکته قابل توجه در این بخش این است که تقریبا نیمی از بازار اسباب‌بازی ایران قاچاق است و چون نظارتی بر قاچاق اسباب‌بازی نداریم هم می‌تواند فرهنگ بومی ما را نشانه بگیرد و هم به لحاظ استانداردها برای بچه‌ها خطرناک باشد. عروسکی که یک‌شبه بازارهای جهانی را قبضه کرد، شما مطمئن باشید پشت این پروژه فکر، ایده و طرحی بوده است. اما ما برای اینکه بتوانیم در عرصه بین‌المللی اسباب‌بازی‌ها وارد شویم اول باید بازار داخلی خود را دریابیم. درواقع تا نتوانیم برای نیاز بازار داخلی اقدامی کنیم نمی‌توانیم در عرصه بین‌المللی موفق شویم؛ مثل تجربه‌ای که بچه‌های انیمیشن داشتند؛ یعنی بعد از تامین نیاز داخلی کشور در عرصه‌های جهانی حضور یافتند. مشکل دیگر در بخش تولید اسباب‌بازی در ایران نوسانات قیمت دلار است؛ از آنجا که ما تولید انبوه در این بخش نداریم نمی‌توانیم مواداولیه موردنیاز را از طریق بورس تهیه کنیم و باید از بازار آزاد فراهم آوریم؛ به‌خاطر همین محصولی که تولید می‌کنیم گران می‌شود و این گران‌بودن باعث می‌شود نتواند در عرصه صادرات موفق عمل کند.







 

این خبر را به اشتراک بگذارید