• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 18 خرداد 1400
کد مطلب : 132495
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/pYj6X
+
-

زراعت چوب، دوباره رونق گرفت

افزایش نرخ ارز و ممنوع شدن برداشت چوب از جنگل‌های کشور باعث شده که زراعت چوب رونق اقتصادی بگیرد و از آن به خوبی استقبال شود.
به گزارش سازمان جنگل‌ها، کامران پورمقدم، مدیر طرح ملی زراعت چوب سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان مطلب فوق گفت: طی سال‌های اخیر 3عامل باعث رونق دوباره زراعت چوب در کشور شده است؛ گران شدن نرخ ارز و چوب‌های وارداتی که متاثر از آن قیمت چوب‌های داخلی نیز افزایش یافت؛ دوم اینکه برداشت چوب از جنگل‌های کشور ممنوع شد و در نهایت با طرح‌های حمایتی تسهیلاتی برای زراعت چوب داده شد. این تسهیلات شامل وام‌های کم بهره، اختصاص ارزان قیمت اراضی دولتی (اجاره طولانی مدت) و امکان استفاده از آب‌های نامتعارف شهری و صنعتی در مناطق کم آب و توزیع نهال رایگان است.
به‌گفته پور مقدم، بررسی سوابق اجرای طرح زراعت چوب در سنوات گذشته نشان می‌دهد که متوسط سالانه زراعت چوب در کشور حدود 6هزار هکتار بوده است اما با اجرای برنامه ششم توسعه کشور و توقف بهره‌برداری چوب از جنگل‌های طبیعی، طرح زراعت چوب موردتوجه قرار گرفت به‌طوری‌که مقرر شد در طول برنامه مجموعا 75هزار هکتار زراعت چوب انجام شود. با مشارکت صاحبان صنایع چوب و دیگر تولیدکنندگان با یک جهش قابل توجه در سال 1399و  22هزار و 600هکتار زراعت چوب، مجموعا عملکرد طرح زراعت چوب از ابتدای شروع برنامه ششم تا پایان سال چهارم به 50هزار هکتار بالغ می‌شود. پیش بینی می شود براساس هدف گذاری‌های انجام شده اجرای این طرح در سال1400 به 40هزار هکتار برسد که عملکردی فراتر از مصوبات برنامه ششم است.

این خبر را به اشتراک بگذارید