• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 11 بهمن 1402
کد مطلب : 217257
+
-

چوب‌‌شناسی در بازار مبل

بهترین چوب برای ساخت کلاف مبل کدام است؟

چوب‌‌شناسی در بازار مبل

کلاف مبل که همان بدنه و چارچوب اصلی مبل است در کیفیت مبلمان تأثیر بسزایی دارد. در واقع کلاف مبل است که تمام وزن آن را متحمل می‌شود و طول عمر مبل را مشخص می‌کند. بر این اساس، چوبی که در ساخت کلاف مبل استفاده می‌شود باید کاملا سالم، محکم و بادوام باشد تا در برابر وزن زیاد، پوسیدگی، نفوذ حشرات و رطوبت مقاوم باشد، زود خراب نشود و نشکند. حال این پرسش پیش می‌آید که بهترین چوب برای ساخت کلاف مبل کدام است؟

انواع چوب‌های  جنگلی در صنعت مبلمان‌سازی

چوب راش
 از چوب راش برای ساخت در و پنجره، میز و صندلی، مبل، صندوق و ... استفاده می‌شود. مصرف این چوب بیش از دیگر انواع چوب است. چوب راش دارای استحکام و دوام بالایی است که سبب شده در صنعت مبلمان زیاد مورد استفاده قرار گیرد. از این نوع چوب بیشتر در مبلمان استیل و کلاسیک استفاده می‌شود. در حال حاضر، عمده‌ترین و بهترین چوب برای مبلمان استیل، چوب راش است که از ترکیه، ارمنستان و گرجستان وارد ایران می‌شود.

چوب روسی
یکی دیگر از پرکاربردترین انواع چوب در صنعت مبلمان، چوب روس یا چوب سفید است. از این نوع چوب بیشتر برای ساخت انواع مبل راحتی استفاده می‌شود. چوب روسی بیشتر از فنلاند و روسیه وارد ایران می‌شود.

چوب افرا
 از چوب افرا می‌توان در صنعت کفپوش و روکش‌سازی و خراطی استفاده کرد. همچنین، چوب افرا از چوب‌های مصرفی در صنعت مبلمان چوبی است، اما خیلی کم استفاده می‌شود چون در هنگام جلادهی و پرداخت، مستعد آب رفتن است و رنگ بیشتری را به‌ خود جذب می‌کند.

چوب بلوط
چوب بلوط بیشتر برای کارهای ساختمانی مانند چارچوب درها استفاده می‌شود و برای مبلمان استفاده نمی‌شود. این چوب گران‌تر از چوب راش است و به مرور زمان تغییر رنگ می‌دهد.

چوب گردو
 چوب گردو به‌دلیل استحکام بالا و بافت ریزی که دارد بسیار مقاوم و مستحکم است. از این نوع چوب بیشتر در مبل استیل استفاده می‌شود. اما میزان آن در ایران خیلی کم شده است. به ‌گفته یکی از فعالان این بخش، کارهایی که با چوب گردو باشد خیلی کم است و می‌شود گفت در حال حاضر 10درصد کلاف مبل‌ها با چوب گردو و 90درصد با چوب راش ساخته می‌شود. از طرف دیگر، رنگ‌کاری چوب گردو سخت‌تر است، اما چوب راش چون یکدست‌تر است بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چوب مَمرز
چوب ممرز، گونه‌ای دیگر از چوب‌های مصرفی در صنعت مبلمان است اما بیشتر برای کارهای درجه 2 استفاده می‌شود و ارزان‌تر از چوب راش است.

نکات مهمی که باید درباره چوب مبلمان بدانید
حتما به استحکام مبلمان توجه کنید. کلاف مبل باید از مقاومت بالایی برخوردار باشد.
فاکتورهایی مانند میزان حکاکی چوب، قیمت و مدت زمانی که می‌خواهید از مبلمان استفاده کنید در انتخاب چوب مناسب برای مبلمان تأثیر دارد.
ابتدا تمام سطح مبلمان را بررسی کنید. چوب نباید خراشیده، بریده یا ساییده شده باشد.
از فروشنده گواهی کیفیت دریافت کنید.
از مراکز معتبر خرید کنید.
پایه‌های کلاف خوب، لق نمی‌زند و در زمان نشستن روی مبل صدای جیر جیر نمی‌دهد.
از خیس‌کردن قسمت‌های چوبی مبلمان به‌ویژه قسمت‌هایی که رنگ آنها از بین رفته است، خودداری کنید زیرا این کار ممکن است باعث باد کردن چوب شود.
برای تمیز کردن چوب هیچ‌گاه از پاک‌کننده‌های شیمیایی و چند منظوره استفاده نکنید.

علت افزایش قیمت چوب
در اوضاع فعلی دیگر تولید به صرفه نیست و هر کسی به‌دنبال آن است که دلالی کند. چوب از ارمنستان تا شهرک صنعتی خاوران 3 تا 4 دست می‌چرخد و به واسطه حضور دلالان، قیمت این کالا از مرز تا زمانی که به‌دست تولیدکنندگان برسد به‌شدت افزایش می‌یابد. چوبی که باید هر مترمکعب آن بین 25تا 27 میلیون تومان به‌دست ما برسد به قیمت 50میلیون می‌رسد. برای همین است که برخی‌ها عطای تولید را به لقایش بخشیده و دلال شده‌اند.

رواج تقلب در بازار چوب
یکی از تولیدکنندگان بنام و باسابقه در صنعت مبلمان کشور درباره اینکه چه تقلب‌هایی ممکن است در ساخت کلاف مبل انجام شود، به همشهری می‌گوید: در حال حاضر، قیمت مواد اولیه به‌خصوص چوب بسیار بالا رفته است و تحت‌تأثیر همین موضوع شاهد جولان دلالان در این بازار هستیم. متاثر از این مسائل، تقلب در ساخت کلاف هم افزایش یافته است؛ برای نمونه، برخی‌ها با تقلب، چوب ممرز را که ارزان‌تر از چوب راش است، رنگ می‌کنند و به اسم چوب راش به مشتری معرفی می‌کنند و چون وقتی کار رنگ شده و زیر کار است خیلی از مشتریان متوجه اینگونه تقلب‌ها نمی‌شوند.
رضا لطیف‌زاده با انتقاد از وضعیت تامین مواد اولیه ساخت مبلمان می‌افزاید: مواد اولیه روزبه‌روز گران‌تر می‌شود و  دربازار، دلالان بسیار فعال هستند و تولیدکنندگان به سختی می‌توانند مواد اولیه تهیه کنند و همین موضوع باعث می‌شود قیمت تمام‌شده مبلمان بالا برود و مردم توان خرید نداشته باشند.
این تولیدکننده با انتقاد از دریافت مالیات از همه واحدهای تولیدکننده و توزیع‌کننده در جریان تولید و فروش می‌گوید: هزینه تامین چوب و پرداخت کرایه، بیمه و دارایی آنقدر بالاست که خیلی از تولیدکنندگان ترجیح داده‌اند کار و کاسبی خود را بفروشند و پولشان را در بانک بگذارند؛ درحالی‌که روزگاری نه چندان دور هر تولیدکننده تا 15کارگر در کارگاه خود داشت و با تلاش این عوامل ما به کشورهای اروپایی و کانادا و ... کار صادر می‌کردیم، اما امروز کارگران خوب ما همه مسافرکش شده‌اند.


قیمت چوب
رضا لطیف زاده،  تولیدکننده، با بیان اینکه در حال حاضر اگر زوج جوانی بخواهند یک سرویس مبل، یک عدد بوفه و سرویس خواب با کیفیت بخرند باید حداقل 700میلیون تا یک میلیارد تومان پول داشته باشند، می‌افزاید: سال 1396هر مترمکعب چوب یک میلیون و 200هزار تومان بود که ما تولیدکنندگان با تخفیف آن را به قیمت یک میلیون تومان می‌خریدیم. آن زمان 50متر چوب 50میلیون تومان می‌شد، اما امروز این قیمت‌ها 50برابر شده است و برای خرید 50متر چوب باید حدود 2.5 میلیارد پول پرداخت کرد. در واقع، در سال 96می‌شد با پرداخت 50میلیون تومان برای یک سال چوب کارگاه را تامین کرد، اما امروز با 2.5میلیارد تومان هم نمی‌شود چوب مورد نیاز را تامین کرد. رضا لطیف‌زاده ادامه می‌هد: الان نوع درجه 3چوب‌های وارداتی هر مترمکعب 35میلیون تا 36میلیون تومان است و نوع درجه یک آن از متری 40میلیون تا بالای 50میلیون تومان است. در این میان، چوب‌های خاص هم در بازار وجود دارند که اصالتا برای جنگل‌های آفریقاست اما در ایران به اسم چوب آمریکا و کانادا هر مترمکعب آن را بالای 100میلیون تومان می‌فروشند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید