• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 17 خرداد 1400
کد مطلب : 132397
+
-

به نسل جدید والیبال خوشامد بگویید

صابر کاظمی و بردیا سعادت در هفته دوم لیگ ملت‌ها امتیازآورترین بازیکنان میدان بودند. کارشناسان می‌گویند آلکنو در المپیک برای انتخاب بازیکنان کار راحتی ندارد

به نسل جدید والیبال خوشامد بگویید

تیم ملی والیبال ایران با 3پیروزی در هفته دوم لیگ ملت‌های والیبال، به رده ششم رنکینگ جهانی رسید؛ رده‌ای که برای نخستین‌بار تجربه می‌کند اما به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین اتفاق برای والیبال ایران معرفی ستاره‌های جدید است؛ بردیا سعادت، صابر کاظمی، میثم صالحی و...
ایران در هفته اول به ژاپن و روسیه باخت و هلند را برد ولی هفته دوم هفته پیروزی ایران بود. واکنش‌ها به این پیروزی‌ها متفاوت است. بعضی‌‌ها از عملکرد تیم راضی هستند اما گروهی هم پیروزی در بازی‌های ضعیف را ملاک نمی‌دانند. ایران در هفته دوم با ایتالیا، صربستان و کانادا بازی کرد. ایتالیا تیم اصلی‌اش را برای المپیک حفظ کرده و با تیم دوم به لیگ آمده است، بلغارستان و کانادا هم در بازی ایران از ستاره‌هایشان استفاده نکردند. با این توضیح می‌شود از بازی‌های ایران و پیروزی‌هایش تمجید کرد و به آینده امیدوار بود؟ فعلا همه از بازی خوب جوانان صحبت می‌کنند.کارگردان تلویزیونی ایتالیا، در بازی ایران با بلغارستان، بیش از هر بازیکن دیگری، بردیا سعادت را نشان داد؛ حتی بیشتر از سعید معروف که یکی از سرشناس‌ترین ستاره‌های والیبال دنیاست. پسر خوش‌چهره‌ ارومیه‌ای که مدام لبخند می‌زد، فقط 18سال و 10‌ماه دارد. او با 2متر و 5سانتی‌متر قد، مثل الماس در زمین بازی درخشید. در بازی با بلغارستان او 17امتیاز به‌دست آورد؛ 15امتیاز از حمله، یک‌امتیاز از سرویس و یک‌امتیاز از دفاع. بردیا تا پیش از امسال در لیگ صربستان بازی می‌کرد، اما حالا بازیکن تیم «سوان کپکو ویکستورم» در لیگ کره‌جنوبی است. او یکی از اعضای تیم‌ملی زیر ۲۱سال ایران بود که سال2019 در بحرین قهرمان جهان شدند.چهره بعدی تیم صابر کاظمی است. او هم‌قد بردیاست و اهل آق‌قلا. صابر در بازی با کانادا و ایتالیا در ترکیب اصلی بود. در بازی با بلغارستان هم هر جا تیم به گره می‌خورد، به همراه سعید معروف وارد زمین می‌شد. کاظمی 23سال سن دارد و نخستین‌بار در لیگ ملت‌های 2018 به تیم‌ملی دعوت شد و در بازی با برزیل با 15امتیاز، امتیازآورترین بازیکن ایران شد. کاظمی همان سال بازی‌های آسیایی و مسابقات قهرمانی جهان را هم تجربه کرد اما سال بعد مصدوم بود و لیگ ملت‌های2019 و مسابقات انتخابی المپیک را از دست داد. صابر یک‌سال برای لیگ زراعت بانک ترکیه بازی کرد و فصل پیش هم با فولاد سیرجان قهرمان لیگ‌برتر ایران شد. کاظمی در بازی با ایتالیا با 24امتیاز، امتیازآورترین بازیکن میدان بود؛ 20امتیاز از حمله، یک‌امتیاز از دفاع و 3امتیاز از سرویس. در بازی با کانادا هم 17امتیاز گرفت؛ 15امتیاز از حمله و 2امتیاز از دفاع.

 غفور یا بردیا و صابر
با درخشش صابر و بردیا سؤال این است که ولادیمیر آلکنو، سرمربی روسی تیم‌ملی در المپیک هم از این 2بازیکن استفاده می‌کند؟ جمشید حمیدی، کارشناس والیبال می‌گوید: «سؤال از آلکنو این است که برای قطر ‌پاسور چه تصمیمی می‌گیرد؛ در المپیک از امیر غفور باتجربه استفاده می‌کند یا فرصت را به صابر کاظمی و بردیا سعادت می‌دهد؟ اتفاق خوب همین است. اینکه ما در پست‌های مختلف پشتوانه خوب داشته باشیم. در قطر دریافت‌کننده هم میثم صالحی و امیرحسین اسفندیار خودشان را خوب نشان داده‌اند.» از نظر حمیدی انتخاب نفرات برای المپیک کار راحتی نیست.

 وادی نه، جواد به المپیک برود
در بیشتر دقایق این 6بازی محمدطاهر وادی پاسور تیم بود. آیا او می‌تواند جایگزین مطمئنی برای سعید معروف باشد؟ حمیدی خیلی امیدوار نیست: «وادی پاسور خوبی است و سعی می‌کند بازی‌اش نزدیک به سبک بازی سعید باشد و تا اینجا هم بد کار نکرده است اما باید قبول کنیم که او نمی‌تواند جایگزین سعید باشد. سرعت پاس‌های سعید و استفاده‌ای که از مچش می‌کند، در دنیا کم‌نظیر است و این توانایی را دارد که در 4سال آینده هم پاسور یک ایران باشد.» حمیدی، جواد کریمی را بهتر از وادی می‌داند: «جواد علاوه‌بر اینکه پاسور خوبی است، این توانایی را دارد که در دفاع کناری کمک کند. حتی می‌توانیم بگوییم در دفاع کناری او از میثم و اسفندیار بهتر است. وادی تجربه خوبی دارد اما در المپیک، تیم به جواد بیشتر از وادی نیاز دارد.» کریمی به‌خاطر اضافه‌وزن در ایران ماند و روزهای آینده به ایتالیا می‌رود.

 مشکل موسوی را پیدا کنیم
در هفته دوم بازیکنان ایرانی سرویس‌های بهتری به نسبت هفته اول زدند اما هنوز خیلی‌ها می‌پرسند چرا بازیکنی مثل محمد موسوی باید بعد از این همه سال سرویس خراب کند. حمیدی می‌گوید: «سرعت پا و دست موسوی زیاد است و این یک ویژگی کم‌نظیر است. ما در فدراسیون ادعا می‌کنیم که کمیته پژوهش داریم، اما چرا این کمیته یک‌بار تحقیق نکرده ببیند چرا سرویس‌های موسوی بگیر و نگیر دارد. موسوی موقع زدن سرویس در تنظیم ارتفاع توپ مشکل دارد. باید مشخص شود که او در چه ارتفاعی باید ضربه را بزند.»

 دیر شروع کردیم
بعضی‌‌ها می‌گویند اگر قرار است لیگ ملت‌ها بازی‌های تدارکاتی برای المپیک باشد، چرا تیم‌هایی مثل برزیل و آمریکا با همه قوایشان به ایتالیا آمده‌اند؟ حمیدی می‌گوید: «برزیل، لهستان و آمریکا از 2، 3سال پیش برای المپیک تیمش را جوان کرد. اگر ما هم از 3سال پیش جوانگرایی را آغاز می‌کردیم امروز برای المپیک تیم مطمئن‌تر و باتجربه‌تری داشتیم. در این سال‌ها مدام گفتیم باید به صالحی، کاظمی و سعادت فرصت داد، اما کسی گوش نکرد.»
ایران در هفته سوم با آمریکا، صربستان و آلمان بازی دارد.

  نتایج ایران در 3بازی هفته دوم:
  ایران 3- کانادا یک؛ 22- 25، 25-22، 25- 22و 25-22
  ایران 3- ایتالیا یک؛ 26-24، 29-27، 21-25و 25-22
  ایران 3- بلغارستان صفر؛ 25-20، 33-31و 25-22

این خبر را به اشتراک بگذارید