• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 17 خرداد 1400
کد مطلب : 132399
+
-

حمله به دژ 20 ساله

تیم ملی فوتبال ایران ساعت 9 امشب به امید کسب اولین پیروزی اش در زمین بحرین به میدان می رود

حمله به دژ 20 ساله

از ساعت21 امشب در منامه، تیم ملی ایران در یکی از مهم‌ترین بازی‌های تاریخش به مصاف تیم ملی بحرین خواهد رفت تا با پیروزی در این بازی راه صعود به جام‌جهانی2022 را دوباره برای خودش هموار کند. ایران که با 2شکست در 4بازی دور رفت، کار صعود را برای خودش سخت کرده برای بازگرداندن شانس‌ها نیاز مبرمی به برتری در این بازی دارد. ایران بازی رفت را با یک گل در بحرین باخته و حالا برای مسابقه برگشت که قرار بوده در ایران برگزار شود، باز هم به اجبار راهی منامه شده تا در اتفاقی عجیب و تاریخی هر دو بازی رفت و برگشت را در زمین حریف انجام بدهد.

   محکوم‌تر از همیشه
از همان زمانی که دور رفت به پایان رسید و ایران در رتبه سوم گروهش قرار گرفت، این جمله را بارها و بارها شنیده‌ایم که ما برای صعود باید هر 4بازی دور برگشت را ببریم. این در حالی است که ایران درصورت بردن 3بازی، ممکن است با یک تساوی مقابل عراق هم به دور بعدی صعود کند. اما نبردن بحرین هم می‌تواند شانس صعود ایران را به صفر نزدیک کند و هم روحیه تیم‌ملی را برای بازی آخر مقابل عراق تا حدود زیادی پایین بیاورد. بنابراین بردن بحرین در زمین خودش تنها چاره ایران برای صعود خواهد بود و این در حالی است که در تاریخ تقابل‌های این دو تیم، ایران هرگز نتوانسته در زمین حریف پیروز شود.

   2مساوی، 4باخت و یک کشک‌بادمجان
ایران و بحرین تابه‌حال 18بار به مصاف هم رفته‌اند که ایران 8بار پیروز شده و 5بار هم بحرینی‌ها برنده شده‌اند. حاصل 6بازی 2تیم در کشور بحرین، 4برد برای میزبان و 2تساوی بوده است.  تیم ایران اولین بار مهرماه 1380 در مرحله انتخابی جام‌جهانی 2002 به بحرین سفر کردو یک بر 3 باخت. در 8بازی 2تیم در تهران هم 7بار ایران پیروز شده و یک‌بار 2تیم به تساوی بدون گل رضایت داده‌اند. تنها مساوی بحرین در تهران مقابل تیم بلاژویچ در مقدماتی جام‌جهانی2002 رخ داد و در بازی برگشت همان مسابقه در منامه بود که ایران
3بر یک باخت و تلخ‌ترین شکست تاریخ ما مقابل این تیم عربی رقم خورد. این همان شکستی بود که تیم بلاژویچ را به پلی‌آف فرستاد، عربستان را به جای ما راهی جام‌جهانی کرد و بحرینی‌ها را با پرچم عربستان به رقص درآورد؛ همان مسابقه‌ای که حکایات عجیب‌وغریب پیرامونش تا مدت‌ها ادامه داشت.

   سورپرایزهای اسکوچیچ
درباره ترکیب تیم‌ملی در این مسابقه سخت و حساس گمانه‌زنی‌های زیادی مطرح شده است. تیم اسکوچیچ مقابل هنگ‌کنگ نمایش ایده‌آلی نداشت و خیلی‌‌ها این نتیجه را به بازی بعدی مقابل بحرین و تاکتیک‌های دراگان برای سورپرایز‌کردن بحرین نسبت دادند. شاید دراگان در مقابل هنگ‌کنگ ترجیح داده دستش را برای بحرینی‌ها رو نکند و ارنج اصلی‌اش را برای مسابقه حساس امشب نگه داشته است. احسان‌ حاج‌صفی، مهدی ترابی و مهدی قائدی 3بازیکنی هستند که در بازی با هنگ‌کنگ در ترکیب اصلی نبودند و از میان آنها فقط ترابی دقایقی به میدان رفت و از قضا درخشش خوبی هم داشت. پیش‌‌بینی می‌‎شود حاج‌صفی در مقابل بحرین در ترکیب اصلی قرار بگیرد و ترابی و قائدی هم نقش ذخیره طلایی تیم را ایفا کنند تا اگر کار در خط حمله گره خورد، در نیمه دوم به نجات تیم بیایند. البته ترابی شانس حضور در ترکیب اصلی را هم دارد.

   ترکیب اصلی؛ بازگشت کاپیتان اول؟
اسکوچیچ از زمانی که سرمربی تیم‌ملی شده طی 3بازی دوستانه و یک بازی رسمی، 9بازیکن را هرگاه در اردو حاضر بوده‌اند، در ترکیب اصلی قرار داده است. بیرانوند، کنعانی‌زادگان، محرمی، خلیل‌زاده، نوراللهی، قلی‌زاده، امیری، آزمون و طارمی ۹بازیکنی هستند که هرگاه در دسترس اسکوچیچ بوده‌اند، در ترکیب اولیه تیم به میدان رفته‌اند. همین جمع احتمالا در بازی با بحرین هم در ترکیب اصلی قرار خواهند داشت. البته به استثنای شجاع خلیل‌زاده که با توجه به اشتباهش روی تک‌گل هنگ‌کنگ و رفع محرومیت پورعلی‌گنجی ممکن است جایش را به مدافع قدیمی‌تر تیم‌ملی بدهد. اگر احسان حاج‌صفی در دفاع چپ به میدان برود، در خط میانی هم احتمالا جا برای مهدی ترابی باز می‌شود و ترکیب تیم‌ ملی با این دو بازیکن کامل خواهد شد. اما اگر حاج‌صفی در کنار نوراللهی در پست هافبک دفاعی قرار بگیرد، آن‌وقت باید منتظر حضور میلاد محمدی در دفاع چپ و حفظ ترابی برای نیمه دوم باشیم. البته از نام جهانبخش هم نباید گذشت که در مقابل هنگ‌کنگ نخستین تعویضی اسکوچیچ بود اما بعید نیست که سرمربی تیم ملی در بازی با بحرین باز‌هم به این بازیکن اعتماد کند. در بازی رفت 2تیم جهانبخش حضور نداشت، حاج‌صفی کاپیتان بود و رضاییان، ابراهیمی و محمد محبی که امروز هیچ‌کدام در تیم‌ملی نیستند، در ترکیب اصلی حاضر بودند. ضمن اینکه سردار، طارمی و کریم انصاری‌فر به شکل همزمان در ترکیب اصلی حضور داشتند. تیم مارک ویلموتس آن مسابقه را با گل محمد الحردان از روی نقطه پنالتی باخت. آیا این باخت در بازی امشب جبران خواهد شد؟

باید خیلی بهتر باشیم
تصویر تیم ملی، پیش از بازی سرنوشت‌ساز با بحرین
بهروز رسایلی- خبرنگار


تیم ملی کشورمان در اولین دیدارش در منامه بحرین، هنگ‌کنگ را با نتیجه 3 بر یک شکست داد و امشب در بازی دوم و به‌مراتب مهم‌تر باید به مصاف میزبان مسابقات برود. نتیجه بازی امروز برابر بحرین تأثیر خیلی زیادی روی سرنوشت تیم کشورمان خواهد داشت. این مطلب، تصویر کلی تیم ملی با توجه به نمایش روز اول را مرور می‌کند. امیدواریم آنچه از بازی دوم به جا می‌ماند بسیار مثبت‌تر از این باشد.

   وقتی کمی ناامید شدیم
صد البته هنوز برای حرف زدن در مورد ناامیدی خیلی خیلی زود است، اما اگر قرار باشد صرفا در مورد مسابقه اول سخن بگوییم، 3 نفر در ترکیب اصلی خیلی از بیننده‌ها را مایوس کردند. هیچ عذر و بهانه‌ای پذیرفتنی نیست برای اینکه علیرضا بیرانوند روی تنها توپ شلیک‌شده به‌سمت دروازه‌اش که آنچنان هم غیرقابل مهار نبود تسلیم شود. علیرضا باید خیلی بهتر از اینها باشد. او در دور رفت هم برابر بحرین و عراق نمایش قابل انتقادی داشت و این فصل نیز در حوزه باشگاهی در آنتورپ عملکرد پرنوسانی ارائه کرد. عجیب‌تر اینکه مهاجم هنگ‌کنگی این توپ ساده را به آسانی روی سر شجاع خلیل‌زاده به گل تبدیل کرد. قطعا شجاع این همه سال برای بازگشت به تیم ملی منتظر نمانده که مرتکب چنین اشتباهاتی شود. چه بیرو و چه شجاع با تکرار چنین سهل‌انگاری‌هایی در مسابقات بعدی، ممکن است هزینه‌ای سنگین به تیم ملی تحمیل کنند. سومین بازیکنی هم که کمتر از حد انتظار ظاهر شد، علیرضا جهانبخش بود. درحالی‌که نیمکت‌نشینی احسان حاج‌صفی و کریم انصاری‌فر باعث شده بود بازوبند کاپیتانی به‌دست علیرضا بسته شود، نمایش او چنگی به دل نزد. وقتی رقبای آماده‌ای مثل مهدی ترابی و علی قلی‌زاده داری، خیلی باید بهتر از اینها باشی. حالا که اسکوچیچ گرام پاتر نیست، تو هم یک علیرضای دیگر باش آقای جهانبخش!

   سؤال کلیدی
حضور وحید امیری در پست دفاع چپ سؤال‌برانگیز بود. امیری در پرسپولیس به اجبار در این منطقه به بازی گرفته شد و بعد از بهبودی سعید آقایی خیلی‌ها بر این باورند که این منطقه باید در اختیار او قرار بگیرد. با این حال اسکوچیچ درحالی‌که آقایی را اصلا دعوت نکرده و در اردو هم بازیکنانی مثل میلاد محمدی و حاج‌صفی را در اختیار داشت، به امیری در سمت چپ خط دفاعی بازی داد. شاید به‌خاطر آسان بودن بازی، مربی کروات قصد داشت ترکیب تیم ملی را بیش از حد تهاجمی کند، اما به هر حال عقب بازی کردن امیری در دیدارهای دشوارتر می‌تواند ریسک زیادی داشته باشد. به اضافه اینکه او جلوی زمین کارایی بیشتری دارد؛ مثل همین بازی که وقتی بعد از حضور میلاد محمدی پستش عوض شد، گلزنی هم کرد.

   توجیهی که فعلا قبول است
مهدی طارمی و سردار آزمون به‌عنوان 2 ستاره بین‌المللی و شاید بهترین نفرات تیم فعلی، برابر هنگ‌کنگ خیلی مؤثر نبودند. البته طارمی یک پاس گل داد، اما انتظارات از این دو بسیار بالاتر است. فعلا می‌شود این عملکرد کم‌رمق را به دفاع فشرده هنگ‌کنگ نسبت داد و اینکه خیلی هم توپ خوب به سردار و مهدی نرسید، اما ما در ادامه این تورنمنت به این دو بازیکن در سطحی بالاتر نیاز داریم.

   نکته نگران‌کننده
خیلی مواقع ایرادهایی که از زمین مسابقه گرفته می‌شود، خیلی منطقی نیست و جنبه بهانه‌جویی دارد، اما چمن ورزشگاه المحرق بحرین که میزبانی از بازی ایران و هنگ‌کنگ را برعهده داشت به معنی واقعی کلمه «افتضاح» بود. این زمین با این شرایط قطعا می‌تواند روی معادلات فنی در هر مسابقه‌ای اثرگذار باشد. بازی با هنگ‌کنگ را که بردیم و تمام شد، اما نگرانی بابت کیفیت این زمین در دیدار با عراق پابرجاست. آن مسابقه در روز آخر می‌تواند برای تیم کشورمان جنبه مرگ و زندگی باشد. ابتدا گفته می‌شد این بازی در ورزشگاه دیگری به نام خلیفه برگزار می‌شود، اما گویا میزبان آن مسابقه هم زمین المحرق خواهد بود و این یعنی کار ایران دشوار می‌شود. به این ترتیب در بازی با عراق نه‌تنها باید از پس این حریف سرسخت بر بیاییم، بلکه لازم است مراقب زمینی باشیم که از حیث پستی و بلندی به سطح کره ‌ماه شباهت دارد! خدا به خیر کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید