• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 13 خرداد 1400
کد مطلب : 132344
+
-

همشهری تازه‌ترین تصمیم‌های دولت و قوه قضاییه برای تامین برق را بررسی می‌کند

همه علیه خاموشی

یک مقام مسئول در وزارت نیرو درگفت‌وگو با همشهری شایعه دستکاری در ولتاژ شبکه توزیع برق را تکذیب کرد


مصرف برق، دیروز، چهارشنبه، دوباره به مرز 58هزار مگاوات نزدیک شد تا تامین برق سخت‌تر شود، وزارت نیرو در تلاش است تا هم برخی از نیروگاه‌ها را به مدار تولید برساند، وهم از کشورهای همسایه برق وارد کند. همزمان معاون اول رئیس‌جمهوری هم تصویب‌نامه مربوط به تصمیم‌های هیأت دولت درباره مدیریت مصرف برق را ابلاغ کرد، درکنار اینها معاون قضایی دادستان کل نیز برخورد قاطع تمام دادستان‌های کشور را با مراکز غیرمجاز استخراج رمز ارز  خواستار شد. از سوی دیگر درشرایطی که این‌روزها انتشار شایعات عجیب غریب درباره دلایل قطع برق ادامه دارد، یک مقام مسئول در وزارت نیرو در گفت‌وگو با همشهری، شایعه مطرح شده، مبنی بر دستکاری در ولتاژ برق، برای کاهش بار مصرفی در شبکه توزیع را تکذیب کرد. کمتر از 20روز تا آغاز تابستان داغ1400 باقی مانده، وزارت نیرو تلاش می‌کند خاموشی برنامه‌ریزی شده رخ ندهد اما رشد مصرف در ساعت‌های پیک بار در شبکه توزیع احتمال قطع برق را تقویت می‌کند.
دیروز مصطفی رجبی مقدم، سخنگوی صنعت برق در یک پیام تصویری اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود مصرف به ۵۸هزار مگاوات و بیشتر برسد که مصرف بسیار بالایی است و قطعا برای تامین این میزان، محدودیت‌های جدی خواهیم داشت. او از آغاز واردات ۱۴۰مگاواتی برق از ترکمنستان به ایران خبر داد و گفت: این میزان برق وارداتی می‌تواند بخشی از نیاز منطقه خراسان راتامین کند. رجبی مشهدی با بیان اینکه صنعت برق همه توان و ظرفیت خود را برای تامین برق مورد نیاز داخل به‌کار گرفته، افزود: از این به بعد مشترکان خانگی از نقشی بسیار تأثیرگذار برخوردارند. قرار دادن کولر‌های آبی روی دور کند، تنظیم کولر‌های گازی روی درجه ۲۵ و استفاده نکردن از وسایل برقی پرمصرف در ساعات گرم روز(۱۲تا۱۸) مهم‌ترین راهکار‌ها برای پایدار ماندن شبکه برق است.

دستور جهانگیری
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور دیروز با ابلاغ رسمی مصوبه دولت همه استانداران را موظف کرد؛ نظارت و هماهنگی لازم را برای رعایت سقف برق قابل تأمین ابلاغی وزارت نیرو   از طریق کاهش مصرف دستگاه‌های اجرایی، اداره‌ها، بانک‌ها و نهادهای عمومی غیردولتی به میزان ۵۰درصد مصرف پارسال با روش‌هایی از قبیل تغییر ساعت آغاز و پایان کار اداره‌ها، تعدیل روشنایی معابر و جاده‌ها، واپایش(کنترل) مصرف بخش‌های صنعتی، کشاورزی و تجاری انجام دهند. براساس این تصمیم، سازمان‌های یادشده به تنظیم دمای محیط کاری به میزان حداقل۲۵ درجه سانتی‌گراد در زمان کار و خاموش کردن سامانه سرمایشی و روشنایی غیرضروری در خارج از ساعات کاری موظف هستند. درصورت رعایت نشدن، شرکت توزیع نیروی برق مجاز به قطع برق آنهاست. همچنین وزارت نیرو موظف است با همکاری وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، کشور و اطلاعات و نیروی انتظامی فعالیت مراکز و دستگاه‌های غیرمجاز استخراج رمزارز را شناسایی، جمع‌آوری و متوقف کند.
براساس تصمیم دولت، صنایع بزرگ موظفند از ۱۵خرداد تا پایان مردادماه با اتخاذ تدابیر لازم ازجمله تغییر ساعات کار یا طرح تعطیلات و تعمیرات نسبت به کاهش مصرف حداقل ۳هزار مگاوات شبکه سراسری از ساعت۱۲تا۲۱ اقدام کنند. مصارف منتقل‌شده به ساعت۲۱تا۶ صبح بدون رعایت سقف مجاز مشمول مشوق‌های برنامه‌های مدیریت مصرف وزارت نیرو خواهد بود.
دولت همچنین همه صنایع ازجمله پتروشیمی، فولاد، کشاورزی و شهرک‌های صنعتی و ادارات دارای نیروگاه، مولدهای کوچک‌مقیاس یا مولد اضطراری را موظف کرد در ماه‌های گرم سال و تا پایان شهریورماه نسبت به تولید حداکثری از توان نیروگاه‌ها یا مولدهای خود اقدام کنند. وزارت نفت نیز موظف به تأمین سوخت گاز مورد نیاز این نیروگاه‌ها و مولدها از ابتدای خرداد تا پایان شهریورماه است.

برق ماینرها قطع می‌شود
رضا خشنودی، معاون قضایی دادستان کل کشور در حقوق عامه هم با ارسال نامه‌ای ۴بندی خطاب به دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور، با اشاره به وضع بحرانی ناشی از کاهش تولید برق، خواستار برخورد قاطع آنان با مراکز غیرمجاز استخراج رمزارز و همکاری با وزارت نیرو شد. در این نامه با اشاره به تصمیم شورای‌عالی امنیت ملی و هیأت دولت آمده است: حسب مصوبات شورای‌عالی امنیت ملی و شورای‌عالی قضایی و توجه به اعلام رئیس‌جمهور در هیأت وزیران مبنی بر ممنوعیت تولید و استخراج رمزارزها حتی مراکز دارای مجوز تا پایان شهریورماه امسال دادستان‌های کل کشور باید در جهت شناسایی و برخورد قاطع با مراکز غیرمجاز استخراج رمز ارز، همکاری لازم را با وزارت نیرو داشته باشند و ضابطان تحت امر خود را برای شناسایی و تعقیب مجرمان به‌کار گیرند. همچنین دستور داده شده تا با استفاده از ظرفیت‌های شرکت توانیر و دستگاه‌های نظارتی نسبت به شناسایی و ضبط دستگاه‌های ماینر غیرمجاز اقدام و نظارت و پیگیری لازم تا ختم دادرسی، حصول نتیجه و برخورد قاطع قانونی صورت گیرد و با وزارت نیرو برای توقف فعالیت مراکز مجاز استخراج رمز ارز تا اطلاع ثانوی و قطع برق همه انشعابات محل استفاده غیرمجاز همکاری شود.

 مکث
تکذیب شایعه دستکاری در ولتاژ برق


یک مقام مسئول در وزارت نیرو با رد شایعه دستکاری در ولتاژ شبکه برق کشور برای جلوگیری از قطع برق به همشهری گفت: تنظیم افت ولتاژ برق در شبکه انتقال و فوق توزیع برق از   استاندارد خاصی پیروی می‌کند که به‌صورت مثبت 5و منفی 5کیلوولت خواهد بود. نمی‌شود خارج از این رنج(دامنه) استاندارد عمل کرد. او افزود: وقتی شبکه توزیع برق با اوج بار مصرفی مواجه شود، این احتمال ضعیف وجود دارد که در انتهای خط توزیع برق که ممکن است در فاصله 100کیلومتری ما شاهد افت ولتاژ شویم که موجب قطع برق در دور دست شود به‌گونه‌ای که ما خطوطی داریم که انتهای آن به یک چاه کشاورزی یا کارگاه صنعتی و واحد دامداری ختم می‌شود که با افزایش غیرمنتظر فشار بار، احتمال افت خودکار ولتاژ برق رخ می‌دهد. این مقام مسئول اعلام کرد: همواره شرکت‌های انتقال و توزیع برق براساس استانداردها در حال پایش ولتاژ برق هستند و یکی از مسئولیت‌های این شرکت‌ها رصد وضعیت برق خارج از استانداردهاست و ماموریت دارند تا وضعیت را به حالت استاندارد برگردانند. او یادآورشد: برقی که شرکت‌های توزیع برق در سطح شهرها عرضه می‌کنند کاملا در رنج استاندارد تنظیم می‌شود. بنابراین شایعه اینکه دستکاری در ولتاژ برق صورت گیرد تا مثلا برق مورد نیاز برخی ادارات و سازمان‌ها یا مجتمع‌های بزرگ دچار اختلال شود، به لحاظ فنی تأیید نمی‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید