• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 13 خرداد 1400
کد مطلب : 132342
+
-

رشد همزمان قیمت جهانی نفت و طلا

قیمت هر بشکه نفت برنت، دیروز برای نخستین‌بار در 2سال اخیر از 70دلار فراتر رفت


افزایش تقاضای جهانی برای نفت و احتمال تعویق در مذاکرات هسته‌ای با ایران به رشد قیمت نفت و طلا در مبادلات دیروز منجر شد. روز چهارشنبه قیمت هر بشکه نفت برنت برای نخستین‌بار در 2سال گذشته از مرز 70دلار هم فراتر رفت.
به گزارش همشهری، با آغاز واکسیناسیون بعد از پایان پاندمی کرونا، تقاضا به‌ویژه برای کالاهای پایه(کامودیتی‌ها) در جهان در حال افزایش است و همین موضوع به رشد تقاضا برای نفت هم منجر شده، اما به‌نظر می‌رسد این همه ماجرا نیست و در پشت این تحولات رویداد‌های دیگری هم نهفته است؛ زیرا رشد قیمت‌ها در بازار نفت این بار فراتر از برآوردهایی است که در ماه‌های قبل انجام شده بود. مؤسسات بین‌المللی در ماه‌های قبل پیش‌بینی کرده بودند روند رشد قیمت نفت ادامه خواهد یافت، اما کمتر مؤسسه‌ای عبور قیمت نفت از مرز 70دلار را پیش‌بینی کرده بود.
در دادوستدهای دیروز قیمت هر بشکه نفت خام برنت از مرز 70دلار فراتر رفت و تا لحظه تنظیم این گزارش در ساعت 17به 71دلار و 11سنت رسید. این بالاترین رشد قیمت نفت در 2سال گذشته است. همزمان با رشد قیمت نفت، قیمت هر اونس طلا هم دیروز در بازار‌های جهانی به 1896دلار رسید. دیروز در برخی ساعات روز قیمت هر اونس طلا حتی از مرز 1905دلار هم فراتر رفت.
صرف‌نظر از افزایش تقاضا برای نفت که به افزایش قیمت این محصول و همینطور طلا منجر شده برخی کارشناسان بر این باورند که احتمال به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته‌ای در وین، یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت جهانی نفت و طلاست.
مایکل لینچ، رئیس مؤسسه تحقیقات راهبردی اقتصاد و انرژی، درباره شرایط کنونی بازار نفت می‌گوید: هر روز نگاه‌های بیشتر و بیشتری به فصل مسافرت‌ها در نیمکره‌شمالی، حداقل در اروپا و ایالات‌متحده دوخته می‌شود؛ بنابراین اوضاع در سمت تقاضا خوب است. از طرفی ائتلاف نفتی اوپک‌پلاس قصد دارد به‌صورت تدریجی عرضه نفت خود را به حالت عادی بازگرداند، اما توافق بر سر رفع تحریم‌های ایران به زمان دیگری موکول شده است. در این شرایط به‌نظر می‌رسد در فصل تابستان، بازار با کمبود عرضه مواجه خواهد بود.
بالارفتن قیمت نفت موجب افزایش تورم جهانی می‌شود و دراین شرایط سرمایه‌گذاران علاقه‌مندند سرمایه خود را به چیزی تبدیل کنند که بیشترین مقاومت را در برابر افزایش تورم داشته باشد، طلا یکی از بهترین انتخاب‌های آنان است و به همین دلیل تقاضا برای طلا بالا رفته و موجب گرانی آن می‌شود.
از طرف دیگر، طلا و نفت عوامل تأثیرگذار مشترک یکسانی دارند که باعث می‌شود قیمت این دو کالای حیاتی هم‌جهت باشد؛ به‌عنوان مثال تنش‌های منطقه‌ای به‌ویژه در خاورمیانه باعث بالا رفتن قیمت نفت و طلا می‌شود. آمارها نشان می‌دهد تعداد علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا در چند هفته گذشته به بیشترین میزان خود رسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید