• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 13 خرداد 1400
کد مطلب : 132341
+
-

داده‌های جدید مرکز آمار در اردیبهشت‌1400 نشان می‌دهد

کاهش تنش قیمت در بازار خوراکی‌ها


تازه‌ترین داده‌های مرکز آمار ایران از کاهش تنش قیمت خوراکی‌ها در اردیبهشت‌1400حکایت دارد به‌گونه‌ای که 14قلم کالای خوراکی، عمدتا در گروه میوه و سبزی‌، با افت قیمت نسبت به فروردین مواجه شده‌اند. حداکثر نرخ تورم ماهانه در گروه کالاهای خوراکی را، اقلامی نظیر‌ نوشابه گازدار، نخود، هویچ فرنگی و لوبیا‌چیتی شاهد بوده‌اند. با این حال از 53قلم کالای خوراکی منتخب، تعداد 27قلم کالا، درصد تغییر سالانه بالاتر از نرخ تورم نقطه‌ای کل کشور، به میزان 46.1درصد را تجربه کرده است.
به گزارش همشهری، قیمت کالاهای خوراکی شامل‌ خربزه، هندوانه، خیار، موز، پرتقال، تخم‌مرغ، بادمجان، کدوسبز، گوشت مرغ، سیب، روغب نباتی جامد و مایع، قارچ و پیاز در اردیبهشت‌ماه نسبت به فروردین پایین‌تر آمده و کالاهایی چون مغز گردو، خامه پاستوریزه، رب گوجه‌فرنگی، برنج خارجی درجه یک، کشمش پلویی و پنیر رشد قیمت کمتر از یک درصد را تجربه کرده است.
این گزارش نشان می‌دهد: در گروه میوه و خشکبار، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ‌ماه قبل مربوط به لیمو‌ترش با 5.8درصد و مغز بادام درختی با 5.2درصد بوده است. در گروه‌ نان و غلات، اقلام شیرینی خشک با 3.8درصد، رشته آش با ٣.٤ و برنج ایرانی درجه یک با ١.٩ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به‌ ماه قبل داشته‌اند.
در گروه گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آنها هم ماهی قزل‌آلا با 2.1‌درصد و گوشت گاو یا گوساله با 2درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به‌ ماه قبل داشته‌اند درحالی‌که مرغ ماشینی با ٥.٥ درصد بیشترین کاهش قیمت را نسبت به ‌ماه قبل داشته است.
مرکز آمار می‌گوید: در گروه لبنیات، تخم‌مرغ و انواع روغن، بیشترین افزایش قیمت نسبت به‌ ماه قبل مربوط به شیر خشک با 2.4درصد، ماست و دوغ پاستوریزه با ١.٩‌درصد بوده و تخم‌مرغ ماشینی با ١١.٤‌درصد و روغن نباتی جامد با ٣.٤‌درصد بیشترین کاهش قیمت را نسبت به ‌ماه قبل داشته‌اند.
در بازار میوه و تره‌بار هم بالاترین رشد قیمت ماهانه در اردیبهشت نسبت به فروردین 1400 مربوط به لیمو‌ترش با 5.8‌درصد و مغز بادام درختی با ٥.٢ درصد بوده درحالی‌که خربزه ٣٨.٣‌درصد، هندوانه ٢٩.٦‌درصد، موز ١٨.٥‌درصد و پرتقال ١٧‌درصد ارزان‌تر شده است. همچنین در راسته سبزی‌ و حبوبات هم بیشترین افزایش قیمت نسبت به‌ ماه قبل مربوط به نخود با 7.6‌درصد، هویج فرنگی با ٦.٩‌درصد، لپه و لوبیا چیتی با ٦‌درصد بوده است. همچنین در این گروه اقلام خیار با ٢٢.٨‌درصد، بادمجان با ١١.٣‌درصد و کدو‌‌‌سبز با ٧.٥‌درصد بیشترین کاهش قیمت را نسبت به‌ ماه قبل داشته‌اند.
مرکز آمار ایران تأیید کرده در گروه کالاهای قندوشکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها، در اردیبهشت‌ماه امسال نوشابه گازدار 7.9درصد، قند 5.6درصد و شکر 3.5درصد گران‌تر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید