• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 13 خرداد 1400
کد مطلب : 132340
+
-

همشهری آینده بازار گوشت و مرغ را در آستانه تابستان تحلیل می‌کند

بازار گوشت در انتظار نوسان عرضه و تقاضا

گزارش
بازار گوشت در انتظار نوسان عرضه و تقاضا


بررسی‌های آماری نشان می‌دهد دام‌های موجود به‌زودی به‌دلیل افزایش هزینه‌های تولید، خشکسالی و نبود صرفه اقتصادی برای نگهداری راهی کشتارگاه می‌شوند و این موضوع عرضه گوشت را در تابستان افزایش خواهد داد اما بعد از آن تعادل بازار برهم خواهد خورد. همزمان آمارها نشان می‌دهد؛ هزینه تولید مرغ نیز در یک سال گذشته تا 2برابر افزایش یافته است.
به گزارش همشهری، نتایج یک پژوهش آماری از وضعیت دام و طیور نشان می‌دهد؛ احتمالا در تابستان امسال عرضه گوشت قرمز افزایش می‌یابد. در مقابل، نتایج گزارش‌های آماری مرکز آمار حاکی است شاخص قیمت تولیدکننده محصولات مرغداری‌ها در زمستان امسال رشد زیادی کرده، درنتیجه به‌دلیل رشد قیمت نهاده‌های تولید باید منتظر گران شدن مرغ در ماه‌های آینده باشیم.

افزایش عرضه گوشت قرمز 
نتایج یک پژوهش آماری که در مرکز آمار ایران و با مشارکت رئیس گروه آمارهای دام و طیور این مرکز انجام شده نشان می‌دهد با فرض تغییر نکردن شرایط موجود انتظار می‌رود؛ میزان عرضه انواع دام کشتاری شامل گاو، گوسفند و بز در تابستان امسال با افزایش مواجه شود. این اتفاق می‌تواند قیمت گوشت قرمز را در تابستان در بازار تحت‌تأثیر قرار دهد اما بعد از آن احتمالا تعادل بازار از نظر میزان عرضه برهم خواهد خورد.
 اطلاعات موجود در مورد دام‌های سنگین نشان می‌دهد دامداری‌ها با انباشت گاو وگوساله مواجه هستند؛ با توجه به مشکلات تامین و قیمت نهاده‌های دامی از یکسو و نبود صرفه اقتصادی برای نگهداری دام‌پرواری در مدت زمان بیشتر از دوره پروار، انتظار می‌رود این دام‌ها به‌زودی روانه بازار شوند. پیش‌بینی می‌شود کشتار این نوع دام‌ها در تابستان افزایش یابد.
همین روند احتمالا در تابستان امسال برای دام‌های سبک ازجمله گوسفند و بز هم اتفاق بیفتد با این تفاوت که عرضه این دام‌ها به بازار احتمالا به‌دلیل خشکسالی خواهد بود.
دام سبک، به‌دلیل طول مدت پرورش و وابستگی کمتر به تغذیه دستی، کمتر از گاو و گوساله تحت‌تأثیر موارد مرتبط با تامین نهاده‌های دامی است اما در سال‌جاری که با مشکل کم آبی مواجه‌ایم، انتظار می‌رود علاوه بر عرضه معمول دام‌های پرواری در فصل تابستان، برخی دام‌های داشتی نیز به‌علت مشکلات تأمین علوفه برای کشتار عرضه شوند.
آمار‌ها نشان می‌دهد میزان زایش گوسفند و بره در زمستان پارسال به حداکثر خود رسیده بنابراین برآورد می‌شود تابستان امسال عرضه گوسفند پرواری به حداکثر میزان خود برسد. میزان عرضه بز و بزغاله هم شرایط مشابهی دارد و عرضه آن در تابستان افزایش خواهد یافت اما به اندازه افزایش عرضه گوسفند و بره پرواری نخواهد بود.

نبود تعادل در بازار
به‌نظر می‌رسد با وجود افزایش عرضه دام در تابستان بعد از آن بازارگوشت با بی‌تعادلی مواجه شود به همین دلیل کارشناسان مرکز آمار به‌دلیل نبود تعادلی که ممکن است با افزایش کشتار دام‌های سبک و سنگین در تابستان امسال اتفاق بیفتد پیشنهاد می‌کنند دولت برای ایجاد تعادل در بازار وارد عمل شود تا بعد از آن بازار عرضه و تقاضا گوشت با مشکل مواجه نشود.
به زعم آنها دولت باید دام‌های پرواری دامداران را با قیمت تضمینی بخرد و بعد از کشتار، آنها را برای عرضه در زمان کاهش عرضه در سردخانه نگهداری کند. دولت همچنین لازم است مجوزهای موقت برای صادرات دام را در ازای صدور مجوز موقت واردات در زمان کاهش عرضه صادر کند.
به‌زعم کارشناسان مرکز آمار همچنین یکی از راهکار‌های ایجاد تعادل در بازار گوشت قرمز این است که دام‌های موجود را به قیمت تمام‌شده از دامداران خریداری کند و آنها را با قیمت‌های حمایتی به مصرف‌‎کننده‌ها بفروشد تا طرف تقاضا دوباره برای تولید در فصول بعدی تحریک شود این کار با توجه به کاهش معنی‌دار سرانه مصرف گوشت قرمز در سال‌های اخیر و حتی حذف آن از سبد خوراکی برخی خانوارها راهکاری است که موجب می‌شود مصرف سرانه گوشت در خانواده‌ها افزایش یابد.

افزایش هزینه تولید مرغ
یکی از مشکلاتی که دامداران با آن مواجه‌اند در شرایط کنونی افزایش قیمت نهاد‌های تولید است که موجب شده هزینه تولید دام افزایش یابد. همین مشکل در صنعت مرغداری هم وجود دارد با این تفاوت که میزان عرضه دام‌های سبک و سنگین در ماه‌های آینده زیاد است که می‌تواند مانع از رشد قیمت دست‌کم در تابستان شود اما در مورد صنعت مرغداری اطلاعات کاملی در دست نیست که بتوان آینده را به درستی پیش‌بینی کرد به همین دلیل می‌توان انتظار داشت به‌دلیل افزایش هزینه‌های تولید عرضه مرغ هم با تحولاتی مواجه شود. اطلاعات مرکز آمار نشان می‌دهد زمستان پارسال شاخص قیمت تولید‌کننده مرغداری‌ها به 388واحد رسیده که این میزان، نسبت به فصل مشابه سال قبل 96.7درصد رشد نشان می‌دهد و به‌معنای این است که هزینه تولید هم‌اکنون 2برابر سال قبل است. بیشترین رشد هزینه‌ها مربوط به کود بوده است.
طبق آمار رسمی تورم پیش‌نگر صنعت مرغداری، در تمام فصل‌های سال قبل رشد کرده و نشان می‌دهد به‌دلیل تورم، هزینه تولید در صنعت مرغداری در سال گذشته به‌طور مداوم افزایش یافته است. با توجه به سیاست دولت برای قیمت‌گذاری دستوری و اجرای سیاست سرکوب قیمت‌ها باید دید راهکار دولت در فقدان یک بازار کارا مطابق با مکانیسم‌های عرضه و تقاضا، برای بازار مرغ در روز‌های آینده چیست. زیرا قطعا این افزایش هزینه‌های تولید در ماه‌های آینده بازار را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید