• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 11 خرداد 1400
کد مطلب : 132139
+
-

جهان در یک ستون / المپیک واکسنی

جواد نصرتی- روزنامه‌نگار

این المپیک توکیو، احتمالا عجیب‌ترین رقابت‌های تاریخ خواهد بود؛ نه‌تنها یک سال عقب افتاده، که حالا با مشکل جور کردن تماشاگر مواجه شده است. کرونا در ژاپن همچنان بیداد می‌کند و رویاها درباره واکسینه کردن بیشتر ملت پیش از بازی‌ها سرابی بیش نبوده. حالا در بهترین حالت، ممکن است در برخی رویدادها، تنها تماشاگران محلی که واکسن زده‌اند به ورزشگاه‌ها راه داده شوند. همین تعداد اندک تماشاچی هم نعمت است چون خارجی‌ها که از آمدن به توکیو منع شده‌اند و تنها امید باقیمانده، همین عزیزان واکسن‌زده هستند. المپیک بدون تماشاگر، واقعا المپیک نیست.

برده تورنمنت
نائومی اوزاکا، سرشناس‌ترین تنیسور حال حاضر دنیا، با خطر اخراج از اوپن فرانسه و دیگر گرند‌اسلم‌ها در آینده مواجه است. چرا؟ چون در کنفرانس‌های خبری شرکت نمی‌کند. او گفته است برای حفاظت از سلامت روانی‌اش این کار را می‌کند. نائومی تا حالا 15هزار دلار جریمه شده اما اخراج از رقابت‌های معتبر تنیس دنیا، مثل کرکس بالای سرش چرخ می‌زند. مسئله در نگاه اول ساده است، ‌یک ورزشکار دوست ندارد به هر علتی در کنفرانس‌های خبری شرکت کند. اما در واقع موضوع‌ اصلا ساده نیست. برگزارکنندگان و برند‌های تجاری حامی آنها میلیاردها دلار برای برگزاری این بازی‌ها هزینه می‌کنند و آن وقت یک جوان خام که کمی هم تنیس بلد است جلوی دوربین‌ها نمی‌آید؟ بهتر است برده‌های خوبی باشید!

باغ وحش انسانی
ان‌بی‌ای، دیگر دارد آنطور که کایری اروینگ ستاره‌اش گفته است به یک باغ‌وحش انسانی تبدیل می‌شود. بعد از یک سال دوری تماشاگران، بازگشت آنها با تف‌کردن ، پرتاب بطری ، ریختن پاپ‌کورن روی سر بازیکنان و هو‌کردن خانواده‌های بازیکنان حریف شروع شده است. چند نفر در همین یک هفته تا ابد از حضور در ورزشگاه‌ها محروم شده‌اند. اروینگ ستاره بروکلین نتس در بازی با بوستون خوش‌شانس بود که بطری پرت شده به سرش نخورد. او گفته است تماشاگران طوری با بازیکنان برخورد می‌کنند که انگار به یک باغ وحش انسانی آمده‌اند. این هم از بهترین لیگ دانشگاهی‌ترین ورزش دنیا. اوضاع اساسا خراب است.











 

این خبر را به اشتراک بگذارید