• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 11 خرداد 1400
کد مطلب : 132129
+
-

نسل سوخته نباشید

چرا صعود به جام‌جهانی قطر برای فوتبال ایران ارزش حیاتی دارد؟

نسل سوخته نباشید

بهروز رسایلی

با پایان اردوی کیش، کاروان تیم ملی ایران برای حضور در مسابقات انتخابی جام‌جهانی راهی منامه بحرین شد. از روز سیزدهم خرداد تا بیست‌وپنجم همین ماه، ظرف 12روز تکلیف این تیم روشن خواهد شد؛ اینکه بالاخره راهی دور بعدی خواهیم شد یا باید در سریع‌ترین و بدترین موقعیت ممکن با جام‌جهانی قطر وداع کنیم. هم‌اکنون فضای بسیار خوبی بین هواداران فوتبال در ایران به‌وجود آمده است و خیلی از آنها به صعود تیم ملی خوش‌بین هستند. ما هم از صمیم قلب آرزو می‌کنیم چنین اتفاقی رخ بدهد، وگرنه عدم‌راهیابی تیم ملی به جام‌جهانی 2022از چند نظر یک حسرت بزرگ خواهد شد.

 حیف از این نسل نیست؟
مجموعه بازیکنانی که هم‌اکنون در تیم ملی کنار هم جمع شده‌اند، یک گروه کم‌نظیر هستند. قرار نیست احساساتی شویم و این تیم را نسل طلایی فوتبال ایران بدانیم، اما واقعا حیف است که این بچه‌ها تبدیل به «نسل سوخته» شوند. مهدی طارمی امروز در اوج دوران فوتبالش است. توانایی فنی و فیزیکی در کنار آمادگی جسمانی، این فوتبالیست 28ساله را در بهترین موقعیت ممکن قرار داده است. بسیار وسوسه‌انگیز است که او را با تجارب قبلی، در یک جام‌جهانی دیگر ببینیم. اگر چنین اتفاقی رخ ندهد، طارمی در جام‌جهانی بعدی 33ساله خواهد بود و اصلا معلوم نیست چه فرمی دارد. سن سردار آزمون هم در جام‌جهانی بعدی از 30سال عبور خواهد کرد. یادتان باشد آن زمان دیگر احسان حاج‌صفی، شجاع خلیل‌زاده، وحید امیری، کریم انصاری‌فرد و خیلی‌های دیگر را نخواهیم داشت. این تیم که فقط به اندازه یک شوت برای صعود به دور حذفی جام‌جهانی 2018کم آورد، درخشش ویژه در یک جام‌جهانی را به‌خودش و همه ما بدهکار است. مطمئنیم آنها می‌توانند از پس این کار بربیایند.

  این آخرین صعود لذتبخش است
فراموش نکنید احتمالا این آخرین بار است که با تیم ملی استرس صعود به جام‌جهانی را تجربه می‌کنیم. اساسا این آخرین بار است که صعود به جام‌جهانی برای فوتبال ایران اتفاقی ارزشمند تلقی می‌شود. از دوره بعدی و جام‌جهانی 2026، این مسابقات به جای 32تیم با 48تیم برگزار می‌شود و سهمیه کنفدراسیون فوتبال آسیا هم به 1+8تیم افزایش می‌یابد. نخستین دوره جام‌جهانی 48تیمی به میزبانی مشترک آمریکا، مکزیک و کانادا برگزار خواهد شد. وقتی 9تیم از آسیا شانس صعود به جام‌جهانی را دارند، این دیگر وظیفه تیم ملی ماست که بالا برود و چنان صعودی هیچ‌گاه به اندازه سابق لذتبخش نخواهد بود. پس این مرتبه آخر است که برای جهانی شدن زجر می‌کشیم و امیدواریم حالا که کار کمی پیچیده شده، پایان این داستان، شیرین و خاطره‌انگیز باشد.

 یکی از این دو تیم را حذف کن!
مسابقات پیش رو با بحرین و عراق اما برای هواداران فوتبال لبالب از حس انتقام هم هست. تکلیف ما با بحرین روشن است و عراق هم در رویارویی‌های اخیر بدجوری آزارمان داده است. قابل توصیف نیست که پیروزی بر هر دو تیم در منامه چقدر کیف خواهد داشت؛ مخصوصا که اگر این سناریو درست پیش برود، قطعا یکی از 2 تیم عراق یا بحرین در همین مرحله از مسابقات حذف خواهند شد. تازه پس از آن هیجان قرعه‌کشی مرحله بعد را داریم و نهایتا هیجان قرعه‌کشی خود جام‌جهانی را. این همه احساس زیبا، لحظه باشکوه را از ما نگیرید بچه‌ها. بروید، در امان خدا.

این خبر را به اشتراک بگذارید