• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 11 خرداد 1400
کد مطلب : 132097
+
-

شهرداری برای ساماندهی سگ‌های ولگرد فراخوان داده است

سگ‌های بی‌صاحب نگهبان‌ می‌شوند

سگ‌های بی‌صاحب نگهبان‌ می‌شوند

پریسا نوری

افزایش جمعیت سگ‌های بدون صاحب در محله‌های حاشیه‌ای و جولان آنها در معابر شهری و جمع‌آوری این سگ‌ها توسط شهرداری از جمله موضوعات بحث‌بر‌انگیز سال‌های اخیر در میان شهروندان نگران و حامیان حیوانات بوده‌است.

حالا شرکت ساماندهی شهرداری تهران با اجرای طرحی قراراست به این نگرانی‌ها خاتمه دهد. طرحی که در آن سگ‌های بلاصاحب پس از واکسینه شدن و عقیم‌سازی به شهروندان واجد صلاحیت تحویل داده می‌شوند تا از آنها برای نگهبانی در باغ‌ها و کارخانه‌ها استفاده شود. کم و کیف اجرای این طرح را در گفت‌وگو با «حبیب میکائیلی» مدیر حوزه کنترل حیوانات شهری شرکت ساماندهی شهر تهران و تعدادی از شهروندان جویا شدیم.  

شرکت ساماندهی شهرداری طی فراخوانی که هفته پیش در رسانه‌ها منتشر کرد، از شهروندان واجد شرایط خواست تا برای نگهداری از سگ‌های بلاصاحب به نشانی این شرکت درمحله حکیمیه مراجعه کنند. «حبیب میکائیلی» مدیر حوزه کنترل حیوانات شهری این شرکت درباره این فراخوان می‌گوید: ‌»روزانه ۳۵ تا ۴۰ سگ از مناطق ۲۲‌گانه به‌ویژه مناطق حاشیه‌ای توسط پیمانکاران این شرکت جمع‌آوری و به آرادکوه منتقل و درحال حاضر ۳ هزار و ۷۰۰ سگ بی‌صاحب در اینجا نگهداری می‌شود.»

او می‌افزاید: «در گذشته روال بر این بود که این سگ‌ها پس از تیمار و عقیم‌سازی در محیط رها می‌شدند، اما محیط‌زیست رهاسازی سگ‌ها را در محیط ممنوع کرده است و از آنجا که امکان نگهداری این تعداد سگ را نداریم و درست هم نیست که آنها را در یک محیط بسته نگهداریم، طی فراخوانی که ارائه کرده‌ایم می‌خواهیم این حیوانات را پس از تیمار، واکسینه شدن و عقیم‌سازی برای نگهداری به افراد واجد شرایط بسپاریم.» 

به حیوان آزارها سگ نمی‌دهیم

حبیب میکائیلی/ مدیر حوزه کنترل حیوانات شهری


با توجه به انتشار گاه و بی‌گاه ویدئوهای حیوان آزاری در شبکه‌های اجتماعی، واگذاری حیوانات بی‌صاحب به افراد نگرانی‌هایی را برای حامیان آنها به وجود آورده‌است اما میکائیلی با تأکید براینکه سگ‌ها پس از تأیید سلامت روانی افراد به متقاضیان واگذار می‌شوند، می‌افزاید: «این حیوانات به افرادی بالای ۱۸ سال با احراز سلامت روانی و حس مسئولیت‌پذیری در صورتی که فضای کافی برای نگهداری از سگ داشته باشند و سگ‌ها را با هدف نگهبانی از ویلا، باغ یا کارخانه به سرپرستی بپذیرند، واگذار می‌شود.»

او ادامه می‌دهد: «متأسفانه مواردی بوده که افراد حامی‌نما سگی را برده‌اند و برای جلب‌ترحم مردم و جمع‌آوری پول، حیوان را ضرب و شتم کرده و عکسش را در صفحه‌ مجازی منتشر و وانمود کرده‌اند که سگ را به این شکل از آرادکوه تحویل گرفته‌اند. در صورتی که این موضوع صحت ندارد. برای پیشگیری از این موارد ما مشخصات کامل متقاضی مثل نشانی، شماره تماس، کد ملی و... را ثبت می‌کنیم، همچنین دیگر از پلاک‌کوبی برای سگ‌ها استفاده نمی‌شود و با فناوری میکروچیپ‌ها نسبت به کنترل زاد و ولد سگ‌های بدون صاحب اقدام می‌کنیم و به نوعی برایشان شناسنامه صادر می‌کنیم تا امکان سوءاستفاده از آنها توسط حامی‌نماها و حیوان آزارها فراهم نشود.»

  • تحویل در آرادکوه 

در آگهی فراخوان شهرداری برای واگذاری سگ‌های بی‌صاحب چنین آمده‌است: «متقاضیان واجد شرایط برای کسب اطلاعات بیشتر و اعلام آمادگی به حوزه کنترل حیوانات شهری در حکیمیه مراجعه کنند یا با شماره ۷۷۰۰۹۰۷۲‌ـ ۴ تماس بگیرند.» مدیر حوزه کنترل حیوانات شهری شرکت ساماندهی شهرداری تهران دراین‌باره بیشتر توضیح می‌دهد: «نیاز به مراجعه حضوری متقاضیان نیست، فقط کافی است در تماس با همکاران ما در شرکت ساماندهی اعلام آمادگی کنند تا برای تحویل حیوان در آرادکوه با آنها قرار بگذاریم.» میکائیلی می‌افزاید: «اولویت با افراد واجد شرایطی است که حیوان را برای نگهبانی در باغ، ویلا، کارخانه و... نگهداری می‌کنند.»

او ادامه می‌دهد: «این دومین فراخوان برای واگذاری سگ‌ها به افراد است و مرحله اول این طرح حدود ۵ ماه پیش اجرا و حدود ۴۰۰ سگ بلاصاحب به شهروندان متقاضی واگذار شد. سگ‌هایی که تحویل افراد می‌شود واکسن هاری زده و عقیم می‌شوند و هزینه عقیم‌سازی سگ‌ها ۵۰۰ هزار تومان است، اما از شهروندان هیچ مبلغی بابت این خدمات دریافت نمی‌شود.»

  • جایگزین حیوانات بومی به جای سگ‌های چند میلیونی

  «ناهید صالحی» از شهروندانی است که چند قلاده سگ بی‌صاحب را برای نگهبانی از کارخانه و باغ از آرادکوه تحویل گرفته‌است. او که کارمند یک شرکت خصوصی است، دراین‌باره می‌گوید: «در ماه‌های اخیر برای دوستان وآشنایانی که به دنبال سگ نگهبان برای باغ‌هایشان بودند چند سگ از آرادکوه تحویل گرفتم و خوشبختانه حال عمومی و روحی سگ‌هایی که به باغ رفته‌اند بسیار خوب است.» او می‌افزاید: «نگهداری سگ‌ها در فضای محدود آرادکوه کار درستی نیست، بهتر است مردم به جای اینکه دنبال خرید سگ‌هایی باشند با‌نژاد خاص که قیمت‌های چند میلیونی دارند، برای نگهبانی باغ و ویلاو کارخانه و... از این سگ‌های بومی و ایرانی استفاده کنند.»

«مژگان ناصری» شهروند دیگر و مهندس مکانیک است که چند قلاده سگ را برای نگهبانی از ویلا و خانه اقوامش در لواسان تحویل گرفته و هر هفته به آنها سر می‌زند، تا از سلامتشان مطلع شود. او دلیل این کار را علاقه به حیوانات می‌داند و درباره سگ‌هایی که تحویل گرفته این‌طور می‌گوید: «این سگ‌ها با وجودی که آموزش ندیده‌اند، اما نگهبان‌های باهوشی هستند و من به شهروندانی که حیاط بزرگ یا خانه‌های ویلایی و باغ دارند توصیه می‌کنم حتماً از کمک این سگ‌ها برای نگهبانی از باغ و خانه‌شان کمک بگیرند.» او ادامه می‌دهد: «همزیستی مسالمت‌آمیز سگ‌ها و انسان‌ها از گذشته‌های دور مرسوم بوده و سگ‌ها برای شکار، دامپروری و نگهبانی استفاده می‌شدند، اما با کاهش جمعیت روستایی و کوچ به شهرها و همین‌طور صنعتی شدن دامپروری، دیگر نیازی به سگ‌های گله نبود و همچنین سگ‌های بسیاری بدون صاحب رها شدند و حالا از آنها به‌عنوان معضل شهری نام می‌برند در حالی که این درست نیست و ما باید نسبت به این حیوانات وفادار احساس وظیفه و تکلیف داشته باشیم و آنها را به حال خود رها نکنیم.» این شهروند معتقد است اقدام شهرداری برای واکسینه و عقیم‌کردن سگ‌ها و تحویل آنها به افراد واجد شرایط برای نگهبانی بسیار قابل تقدیر است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید