• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
یکشنبه 25 تیر 1402
کد مطلب : 197425
+
-

مناطق کم‌برخوردار صاحب پارک می‌شوند

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در شصت‌و‌سومین رویداد امید و افتخار از احداث 20بوستان تا پایان سال خبر داد

مقصد مدیران شهری در شصت‌وسومین رویداد شنبه‌های امید و افتخار حاشیه بزرگراه شیخ‌فضل‌الله نوری بود. جایی که روبان پروژه انتقال پساب تصفیه‌خانه شهرک غرب به منطقه6 قیچی و این کار از طریق لوله‌گذاری به طول 3500متر محقق شد.
علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با همشهری از ایجاد 20بوستان جدید تا پایان سال خبر داد و گفت: «تملک 20لکه مشجر و اراضی با کاربری فضای سبز(پهنهG) را در دستورکار داریم و این بوستان‌ها در مناطق کم‌برخوردار(7، 8، 10، 11، 12 و 17) با هدف توزیع عادلانه سرانه فضای سبز ایجاد می‌شوند.»
او در ادامه با بیان اینکه تا پایان سال حدود 30میلیون مترمکعب از پساب برای آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد، عنوان کرد: «امروز کلانشهرها چون تهران با بحران آب مواجه هستند. ازاین‌رو سال گذشته حدود 7میلیون مترمکعب از پساب برای آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار گرفت تا حجم بهره‌برداری از چاه‌ها به حداقل برسد. امسال هم تا‌کنون این میزان از حجم استفاده پساب به بیش از 22میلیون مترمکعب رسیده است و براساس پیش‌بینی‌ها از برنامه(30میلیون مترمکعب تا پایان سال) جلوتر هستیم و قطعا تا پایان سال به 50میلیون مترمکعب نیز می‌رسد.» به‌گفته مختاری طبق تفاهمنامه شهرداری با وزارت نیرو تا افق1410 استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز پایتخت به 145میلیون مترمکعب می‌رسد. او به کاشت گونه‌های مقاوم در برابر کم‌آبی هم اشاره و تأکید کرد: «حدود 6سال است که کاشت چمن با توجه ‌به آبیاری زیاد ممنوع شده‌ و کندن چمن‌های موجود هم به ریشه درختان آسیب می‌زند؛ بنابراین سایه همین درختان سبب ازبین‌رفتن چمن‌ها می‌شود و به‌هیچ‌عنوان کاشت چمن در دستور کار نیست و به‌جای آن گیاهان مقاوم در برابر کم‌آبی مانند زیتون کاشته می‌شوند.»

استفاده از پساب؛ اولویت مدیریت شهری
عباس شعبانی، معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران هم در این مراسم به اولویت شهرداری تهران درخصوص استفاده از پساب در آبیاری فضای سبز اشاره کرد و گفت که با این راهکار بهره‌برداری از منابع زیرزمینی کاهش می‌یابد و از آثار سوء فرونشست زمین در تهران جلوگیری می‌شود. شعبانی همچنین با اشاره به پروژه‌های نیمه‌تمام پایتخت عنوان کرد: «از ابتدای مدیریت این دوره حدود ۲۰هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام(136پروژه) شناسایی شد که بیش از ۱۰هزار میلیارد تومان آن تا امروز به بهره‌برداری رسیده است که یکی از ابرپروژه‌ها انتقال پساب تصفیه‌خانه شهرک غرب به منطقه۶ بود.» به‌گفته او پروژه تصفیه‌خانه پساب در 6منطقه دیگر هم احداث می‌شود؛ چراکه شهرداری یکی از پایه‌های زیست‌محیطی هر شهری است که موضوعاتی از قبیل جمع‌آوری پسماند و اقدامات فضای سبز را در اختیار دارد.

تأمین 35درصد آب فضای سبز
سیدمرتضی روحانی، شهردار منطقه6 هم گفت که این پروژه از سال98 آغاز و در مدت 6‌ماه گذشته با جدیت پیگیری شد تا امروز شاهد بهره‌برداری آن باشیم. او با بیان اینکه این پروژه 35درصد آب فضای سبز منطقه را تأمین می‌کند، تأکید کرد: «از طریق این لوله‌گذاری می‌توان آبیاری فضای سبز نواحی یک، 4 و 6منطقه را انجام داد و حدود 5هزار مترمکعب استفاده از آب‌های زیرزمینی منطقه کاهش می‌یابد و گام بزرگ و مؤثری در راستای ایجاد منابع آبی پایدار برای فضای سبز محسوب می‌شود.» به‌گفته شهردار منطقه این پروژه با اعتبار ۲۵میلیارد تومان احداث شده که از این رقم، ۱۷میلیارد تومان آن در 6ماه گذشته تأمین شده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید