• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 10 خرداد 1400
کد مطلب : 132042
+
-

صعود با سامان

برنتفورد پس از 74 سال به لیگ سطح اول فوتبال انگلیس برگشت

جهان
صعود با سامان


از محرومیت و جریمه سنگین مالی به‌دلیل قرارداد بستن با 2 تیم مختلف تا صعود رؤیایی به لیگ برتر و تاریخ‌سازی فاصله زیادی نبود. سامان قدوس از اوئسکا به سمت آمیان پیچید و در لیگ فرانسه بیشتر بازی می‌کرد اما یک محرومیت سنگین ناگهان جلوی پیشرفتش را گرفت. حالا در لیگ دسته اول انگلیس موسوم به چمپیونشیپ کمتر به بازی گرفته می‌شود اما جزو نسلی است که برای این باشگاه تاریخ‌سازی کرده‌اند. سامان قدوس توانست با برنتفورد به لیگ برتر فصل آینده صعود کند. بازیکن ایرانی از دقیقه74 وارد زمین شد تا در برد 2بر صفر تیمش مقابل سوانزی شریک شود. برنتفورد در بازی قبلی موفق شده بود بورنموث را 3 بریک ببرد که سامان در آن بازی هم 30دقیقه فرصت حضور در میدان را به‌دست آورده بود.
حالا برنتفورد برای اولین‌بار در تاریخ خود راهی لیگ برتر می‌شود؛ پنجاهمین تیم مختلف لیگ سطح اول انگلیس و دهمین باشگاه لندنی حاضر در این رقابت‌ها. البته این تیم در فصل 47-1946 در لیگ سطح اول حاضر بود اما سابقه حضور در لیگ برتر را نداشت. برنتفورد پیش از این، 9بار در پلی‌آف حضور داشت و هر 9بار ناکام مانده بود که این یک رکورد است. . برنتفورد با صعود به لیگ برتر 170میلیون یورو پاداش گرفت که از پاداش قهرمانی اروپای چلسی هم بیشتر است. توماس فرانک، بعد از توماس توخل دومین توماس موفق این روزهای فوتبال در انگلیس است. این سرمربی دانمارکی از تیم‌های کوچک در جهان خواست از برنتفورد الگو بگیرند و برای رسیدن به بالاترین سطح تلاش کنند. تیم او در 6بازی از 7بازی آخر لیگ چمپیونشیپ پیروز شد. تیم‌های نوریچ و واتفورد به‌صورت مستقیم به لیگ برتر صعود کرده بودند و تیم سامان قدوس از پلی‌آف جواز صعود در این رقابت‌ها را به‌دست آورد.
سامان در آمیان توانسته بود گل سرنوشت‌سازی که ماندن این تیم در لیگ دسته اول را تضمین می‌کرد به ثمر برساند و فصل را با 4گل و 4پاس‌گل به پایان ببرد اما شکایت اوئسکا هم او را 4‌ماه محروم کرد هم اوسترشوند، تیم سابقش در لیگ سوئد را با محرومیت از 2 پنجره نقل‌وانتقالاتی روبه‌رو ساخت. سپس مصدومیت به سراغش آمد و بعد از بازگشت توانست به مارسی گل بزند اما لیگ فرانسه به‌دلیل کرونا نیمه‌کاره رها شد و او با آمیان سقوط کرد. بازیکن 27ساله ایرانی قرضی به برنتفورد رفت، در40بار حضور در ترکیب تیم در این فصل رقابت‌های چمپیونشیپ 3‌گل و 2‌پاس‌گل به نام خود ثبت کرد که میانگین هر 488دقیقه یک گل را نشان می‌دهد. در مجموع در 49بازی‌ برنتفورد در این فصل حضور داشت که 4گل و 4پاس‌گل به ثبت رساند. او در 36درصد موارد در ترکیب اولیه برنتفورد حضور داشت و در 37درصد دقایق ممکن بازی کرد و روی 6درصد گل‌ها نقش داشت و یک کارت زرد هم گرفت.داستان لقب برنتفورد هم جالب است. در دهه1890وقتی عده‌ای از دانش‌آموزانی که بازی این تیم را تماشا می‌کردند آنها را با شعار back-up Bs تشویق می‌کردند، این لقب روی آنها ماند اما خبرنگاری که گزارش بازی را پوشش می‌داد دچار کج‌شنوایی شد و تصور کرد تماشاگران به تیم‌شان لقب Bees به‌معنای زنبورها داده‌اند. حالا لقب این تیم و دورتموند یکی است و زنبورها که لقب بامسمایی هم نیست به آنها که لباس سفید و قرمز راه‌راه دارند و نه زرد و مشکی هم اطلاق می‌شود و زنبور به لوگوی باشگاه هم اضافه شده است. رقیب سنتی آنها کویینز پارک‌رنجرز و فولام هستند و در قرن پیشین تنش‌هایی در بازی‌های رودررو میان این تیم‌ها وجود داشت. شهرت برنتفورد به اشاره‌های مکرر کمدینی به نام دی‌جی‌بیتس است که در سریال سیتکام در بی‌بی‌سی به نام «مردمی که هیچ کاری انجام نمی‌دهند» با تی‌شرت این تیم جلوی دوربین حاضر می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید