• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 10 خرداد 1400
کد مطلب : 132040
+
-

فینال نفتی‌ها را خزر برد

چلسی آبراموویچ اجازه نداد شیخ اماراتی به رؤیای قهرمانی در اروپا دست یابد

فینال نفتی‌ها را خزر برد


جدال غول‌های نفتی فوتبال اروپا در فینال لیگ قهرمانان را غول نفتی خزر از قطب نفتی خلیج‌فارس برد و آبراموویچ روس دست شیخ منصور اماراتی را از جام کوتاه کرد. تنها 4‌ماه و 4 روز زمان لازم بود تا توماس توخل تیم چلسی فرانک لمپارد را که در همه بازی‌های بزرگ می‌باخت و گل‌های زیادی دریافت می‌کرد، تحویل بگیرد و لندنی‌ها را قهرمان اروپا کند. توخل پس از یورگن کلوپ و هانسی فلیک سومین مربی آلمانی متفاوتی بود که در 3 سال پیاپی لیگ قهرمانان را فتح می‌کند. در 6سال گذشته 3بار مربیان آلمانی قهرمان اروپا شده‌اند و 3 بار هم مربیان فرانسوی که هر 3 بار زین‌الدین زیدان با رئال مادرید بود. در مجموع مربیان آلمانی 10بار این جام را برده‌اند که یکی کمتر از مربیان ایتالیایی و برابر با جام‌های مربیان اسپانیایی است. این سومین‌بار پیاپی بود که توخل گواردیولا را می‌برد، در3 تورنمنت مختلف؛ لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان. توخل پس از هموطنش کلوپ، به دومین سرمربی تبدیل شد که مقابل پپ هت‌تریک می‌کند. گواردیولا تنها 2 بازی در این فصل اروپا را نبرد که هر دو در ورزشگاه دراگائو واقع در پورتو اتفاق افتاد؛ اولی در مرحله گروهی مقابل پورتو و دومی در فینال مقابل چلسی که در هیچ‌یک از این دو مسابقه سیتی نتوانست گلی بزند. پپ که 2 بار با بارسلونا فاتح این تورنمنت شده، در سال آخر با همان تیم تا نیمه‌نهایی پیش رفت، سپس 3 سال پشت‌سرهم با بایرن‌مونیخ در نیمه‌نهایی متوقف شد، 3 فصل با منچسترسیتی در دور اول حذفی کنار رفت و 3 سال بعد در یک‌چهارم پایانی حذف شد. در قرن حاضر هیچ تیمی که برای اولین‌بار راهی فینال شده، نتوانسته جام ببرد و به‌عبارتی دیگر هیچ تیم جدیدی در قرن بیست‌ویکم لیگ قهرمانان را نبرده است؛ والنسیا، 2بار اتلتیکو مادرید، آرسنال، بار اول چلسی، تاتنهام، پاری‌سن‌ژرمن و منچسترسیتی. هر دو تیم شهر منچستر که قهرمان و نایب‌قهرمان لیگ برتر این فصل شده بودند، در فینال‌های اروپایی این فصل باختند.

این هشتمین فینالی بود که 2 تیم از یک کشور در آن حضور داشتند. رئال- والنسیا (2000)، یوونتوس- میلان (2003)، منچستریونایتد- چلسی (2006)، بایرن مونیخ- دورتموند (2013)، رئال مادرید- اتلتیکو مادرید (2014و 2016)، لیورپول –تاتنهام (2019) و چلسی- من‌سیتی (2021).


 توخل در 10‌بازی به‌عنوان سرمربی مقابل مربیان بزرگی مثل گواردیولا (3)، زیدان (2)، سیمئونه (2)، آنچلوتی، مورینیو و یورگن کلوپ تنها یک مساوی به زیدان داد و همه را برد. تیم او در این 10‌بازی تنها ۲ گل خورد، یکی از من‌سیتی و یکی از رئال. مربی آلمانی 156روز قبل از فینال و در شب سال‌نو جانشین لمپارد شده بود.

 از زمانی که رومن آبراموویچ سهام باشگاه چلسی را خریداری کرد، هیچ تیم انگلیسی به اندازه چلسی موفق به کسب عناوین مختلف قهرمانی نشده است؛ 5قهرمانی لیگ برتر، 5قهرمانی جام حذفی، 3قهرمانی جام اتحادیه یا همان لیگ کاپ، 2قهرمانی لیگ اروپا و 2قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا.

 در قرن ۲۱ فقط ۵ بازیکن موفق به کسب لیگ قهرمانان اروپا به‌علاوه لیگ اروپا شده‌اند که کانته یکی از آن‌هاست. در کنار او پدرو (چلسی و بارسلونا)، فرناندو تورس (اتلتیکو و چلسی)، خوان ماتا (منچستریونایتد و چلسی)، انگولو کانته و الیویه ژیرو (هر دو جام با چلسی) به این جام‌ها رسیده‌اند.

این نخستین شکست سرمربی کاتالونیایی در فینال لیگ قهرمانان و دومین شکست عمر مربیگری‌اش در همه فینال‌ها بود که اولی برمی‌گردد به فینال جام حذفی اسپانیا مقابل رئال مادرید مورینیو.

 در سال‌های اخیر کلوپ و توخل یک سال پس از آنکه در فینال باختند توانستند قهرمان اروپا شوند. یک‌بار هم آنچلوتی که سرمربی میلان بود، همین برنامه را داشت و در 2 فینال متوالی یک‌بار به لیورپول باخت و یک‌بار برد. شاید فصل بعد نوبت گواردیولا باشد.

 در سال‌های اخیر کلوپ و توخل یک سال پس از آنکه در فینال باختند توانستند قهرمان اروپا شوند. یک‌بار هم آنچلوتی که سرمربی میلان بود، همین برنامه را داشت و در 2 فینال متوالی یک‌بار به لیورپول باخت و یک‌بار برد. شاید فصل بعد نوبت گواردیولا باشد.

 این بیست‌و‌دومین افتخار بزرگ چلسی در 24سال اخیر بود. آبی‌های لندن با این قهرمانی، به سیزدهمین تیم در تاریخ رقابت‌های لیگ قهرمانان و جام باشگاه‌های اروپا تبدیل شدند که بیش از یک‌بار مهم‌ترین تورنمنت باشگاهی جهان را فتح کرده‌اند. پیش از این بارسلونا با قهرمانی‌اش در سال 2006، آخرین تیمی بود که در فهرست دارندگان بیش از 2 قهرمانی در لیگ قهرمانان قرار گرفت.


 کانته که در3 دیدار آخر چلسی بهترین بازیکن زمین شد (4 بار در مجموع لیگ قهرمانان این فصل)، در سال2012در دسته سوم فرانسه بازی می‌کرد، یک سال بعد در دسته دوم و یک سال‌ بعدتر در دسته یک، سال2015در لستر، سال2016قهرمانی با لستر در لیگ برتر، سال2017قهرمانی با چلسی در لیگ برتر، 2018قهرمانی در جام جهانی با فرانسه، 2019قهرمانی در لیگ اروپا و حالا لیگ قهرمانان. او تنها قهرمانی یورو و لیگ ملت‌های اروپا را در کارنامه‌اش کم دارد که آن هم با فرانسه به نیمه‌نهایی لیگ ملت‌ها راه یافته و در تابستان در یورو حضور خواهد داشت.

 چلسی ساعت23:30چهارشنبه، 20مرداد در سوپرجام اروپا و در ورزشگاه ویندسور پارک - بلفاست (ایرلند شمالی) باید به مصاف ویارئال، قهرمان لیگ اروپا برود.

 تیاگو سیلوا هم که در دقیقه40مصدوم شد و جای خود را به کریستنسن دانمارکی داد، به پنجمین بازیکن پس از مارسل دسایی، پائولو سوسا، ساموئل اتوئو و آلوارو موراتا تبدیل شد که در 2 سال پیاپی و با 2 تیم مختلف در فینال لیگ قهرمانان اروپا به میدان می‌روند.

 هالند از دورتموند با 10‌گل آقای گل لیگ قهرمانان این فصل شد، مندی با 9کلین‌شیت بهترین دروازه‌بان و کوادرادو با 6پاس‌گل بهترین پاسور. دیگر خبری از رونالدو و مسی و لواندوفسکی در جمع بهترین‌ها نبود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید