• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 6 خرداد 1400
کد مطلب : 131682
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/ روایت زندگی هنرمندان


«آرته باکس» نام یکی از پادکست‌های پرطرفدار این روزهاست. این پادکست که درواقع تاریخ شفاهی از زبان فرهیختگان و هنرمندان بزرگ ایرانی است، در هر قسمت زندگی یکی از این افراد را از زبان خودش روایت می‌کند. این پادکست که به قسمت 117رسیده، اپیزودهایی از جمله از سانسور تا سانسور، از فرنگ برگشته‌ها و لاله‌زار دارد که جدیدترین اپیزودها به‌حساب می‌آیند و آنها را «علی نصیریان» روایت کرده است. محمد سریر، ابراهیم حقیقی، زنده‌یاد اکبر عالمی، خسرو سینایی، سیمین اکرامی، داوود گنجه‌ای، شاهین فرهت، کامران کاتوزیان، محمدرضا درویشی، منوچهر انور و قباد شیوا، از دیگر راویان این پادکست شنیدنی هستند که دست‌اندرکارانش درباره اهمیت آن گفته‌اند: «یادمون باشه که تاریخ معاصر هویتی از اکنون ماست؛ هویتی که در آشوب و دغدغه‌های رنگ به رنگ در حال فراموشیه».

رادیو تراژدی

«در رادیو تراژدی برایتان هر‌ ماه یک زندگی و داستان تراژیک نقل خواهیم کرد. رادیو تراژدی داستان‌هایی با پایه واقعیت و برآمده از کار روزنامه‌نگاران تحقیقی را منتشر می‌کند.» این تعریف مختصر و مفیدی است که تهیه‌کنندگان پادکست «رادیو تراژدی» برای معرفی پادکست‌شان ارائه کرده‌اند؛ پادکستی نسبتا نوپا که کارش را از سال گذشته شروع کرده و امروز به اپیزود نهم رسیده است. رضا مژده، علی خسروشاهی، احمدشاه مسعود، ارباب کیخسرو شاهرخ، محسن آزمایش و محمود درویش، افرادی هستند که زندگی‌شان در این پادکست نقل شده است. عنوان آخرین اپیزود این پادکست، «ترور تاجر» است که سرنوشت یک خاندان کارآفرین را تعریف می‌کند. دو اپیزود قبل‌تر نیز «خاکستر و الماس؛ قصه نوشین و لرتا» و «گل مرداب؛ قصه بازیگری به نام شهرزاد» نام دارند.

در حلقه رندان

اگر این روزها به‌دنبال یک کار طنز خوب و قوی می‌گردید، حتما سری به پادکست «در حلقه رندان» بزنید. این پادکست که خودش را با «صدای طنز ایران» معرفی می‌کند، کاری از دفتر طنز حوزه هنری و مؤسسه فرهنگی و هنری سپهر سوره هنر است که «مهدی فرج‌اللهی» آن را اجرا می‌کند. با دنبال کردن این پادکست طنز، علاوه بر اینکه آثار نویسندگان و شاعران طنزپرداز را با صدای خودشان می‌شنوید، می‌توانید به بازخوانی بعضی از آثار قدیمی‌تر هم گوش بدهید. این پادکست به تازگی اپیزود بیست و سومش را منتشر کرده که نامش «هوی کرونا» است! تا یادمان نرفته این نکته را هم اضافه کنیم که «در حلقه رندان» نام نخستین شب شعر طنز ایران بوده که سال 1380به همت زنده‌یاد «ابوالفضل زرویی نصرآبادی» تشکیل شد.

بازگشته از جهنم!

بازی «همسایه جهنمی» را یادتان می‌آید؟ همان بازی فکری و استراتژیکی که برای بسیاری از ما حس نوستالژی دارد. این بازی داستان زندگی مردی به‌نام «وودی» است که همسایه‌اش آقای «روت ویلر» زندگی‌اش را به جهنم تبدیل کرد! برای همین وودی تصمیم گرفت با کمک ما به‌عنوان کاربرهای این بازی کامپیوتری، انتقام خودش را از این همسایه جهنمی بگیرد! چطور؟ با انواع و اقسام خرابکاری‌ها در خانه آقای همسایه! حالا خبر خوش اینکه نسخه بازسازی شده بازی همسایه جهنمی با عنوان «همسایه‌های برگشته از جهنم» به تازگی منتشر شده تا ما را با خودش به دنیای خوش سال‌های پیش برگرداند. این بازی را می‌توانید به راحتی دانلود کرده و یک‌بار دیگر، این بار چندین سال بعد از نسخه اولیه، قدم به دنیای وودی بگذارید.

بازی برتر سال 2021

اگر از آن دسته افرادی هستید که به بازی‌های فکری و معمایی علاقه‌مندید، بازی «ساموروست 3» را از دست ندهید. این بازی معمایی و ماجراجویی بی‌نظیر که عنوان پنجمین بازی سال 2021را از آن خود کرده، هم نسخه کامپیوتری دارد و هم روی گوشی‌های همراه قابل‌نصب است. در نسخه سوم بازی ساموروست، شما به‌عنوان نقش اول بازی، در قالب یک کاراکتر فضایی و کنجکاو که قدرتی جادویی در نواختن فلوت دارد، سفری ماجراجویانه به 9جهان بیگانه و منحصر‌به‌فرد دارید و با موجودات و رخدادهای عجیب و غریب روبه‌رو خواهید شد. درنهایت با کشف هر پازل و پیدا کردن جواب هر معما، برای شما موسیقی زیبایی ایجاد خواهد شد که خستگی ماجراجویی و اکتشاف در جهان‌های عجیب و غریب را از تن‌تان
بیرون می‌آورد.

خائن در بین ما!

این هم یک بازی جذاب برای علاقه‌مندان به بازی‌های اکشن؛ «Among Us (در میان ما)» یک بازی در ژانر علمی و تخیلی است که یکی از بازی‌های برتر سال 2021به‌حساب می‌آید. بازی در میان ما در یک سفینه فضایی رخ می‌دهد. جایی که شما همراه با 10بازیکن دیگر باید سفینه را هدایت کنید. اما در بین شما افراد خائنی هم وجود دارند که نمی‌خواهند ماموریت‌تان به سرانجام برسد. حالا شما باید سعی کنید جلوی خیانت‌کاران را بگیرید و سفینه فضایی را نجات بدهید! در خلال پیدا کردن خائن، یک‌سری ماموریت هم برایتان درنظر گرفته شده که باید آنها را هم به سرانجام برسانید؛ مثلا پمپ اکسیژن یا چراغ‌های سفینه را تعمیر کنید. این بازی نسخه PC و نسخه اندروید دارد.

مافیا را پیدا کن!

بازی مافیا یک بازی گروهی و استدلالی است که نخستین بار در بهار سال 1986در بخش روانشناسی دانشگاه دولتی مسکو بازی شد و «دیمیتری دیویدف» سازنده آن بود. این بازی که درابتدا برای دانشجویان حوزه روانشناسی طراحی شد، خیلی زود جای خودش را بین همه علاقه‌مندان به بازی باز کرد تا اینکه امروز در کشور ما هم نخستین بازی گروهی به‌خصوص در میان قشر جوان به‌حساب می‌آید. اگر می‌خواهید این بازی را در جمع‌های دوستانه و خانوادگی بازی کنید، نیاز به کارت‌هایی دارید که شرکت‌های بازی‌سازی آنها را برایتان طراحی کرده‌اند. بسته‌های بازی مافیا با شکل‌ها و قیمت‌های مختلف در بازار موجود است که عمدتا شامل کارت‌های بازی شهروند و مافیا، دفترچه راهنما و ساعت شنی برای کنترل زمان صحبت کردن بازیکن‌هاست.

فکر بکر

در بین بازی‌های فکری مختلف، بدون شک عنوان معروف‌ترین بازی فکری به «فکر بکر» می‌رسد؛ بازی‌ای که از سال‌های سال پیش مورد علاقه دوستداران بازی بوده و همین امروز هم جزو پرفروش‌ترین بازی‌ها قرار دارد. این بازی دو نفره که گفته می‌شود قدمت آن به بیش از یک قرن قبل برمی‌گردد، امروزه با میخ‌های پلاستیکی سر گرد رنگی بازی می‌شود. بازی هم به این صورت است که یکی از بازیکن‌ها چند میخ رنگی را به‌ترتیبی کنار هم می‌چیند و بازیکن دوم باید ترتیب قرار گرفتن رنگ‌ها کنار یکدیگر را حدس بزند. بازیکن اول که به آن رمزنگار گفته می‌شود در طول بازی با کمک میخ‌های کوچک راهنما که به رنگ سفید و مشکی هستند، بازیکن دوم یعنی رمزگشا را به پیدا کردن ترتیب رنگ‌ها هدایت می‌کند.

بازی فکری کاستل

بازی ایرانی کاستل یک بازی کارتی است که آن را از بازی موفق و جذاب NOX ساخته‌اند. موضوعش هم شب هالووین است و اینکه اهالی قلعه باستانی «کاستل» که موجوداتی نامیرا هستند، باید از سر شیطنت و بازیگوشی، مردمی که به قلعه آمده‌اند را بترسانند! شخصیت‌های نامیرای قلعه کاستل، آقای «کله کدو» است که ترکیب انسان و کدویی موذی و خبیث است، استاد «گور به گور» که درواقع یک زامبی است و یک مومیایی هزار‌و‌دویست ساله که از نوادگان فراعنه مصر به‌حساب می‌آید و نامش «کهنه‌پیچ» است! این بازی دارای 90کارت است که هر کدام از کاراکترهای نامیرای داستان 30کارت را به‌خودشان اختصاص داده‌اند. راستی این بازی سراسر هیجان برای 2تا 6بازیکن قابل‌ارائه است.

فیلم انیمیشن تام و جری

امسال در بین همه فیلم‌های سال2021 که تا به امروز اکران شده‌اند، یک فیلم انیمیشن جذاب نگاه همه را به‌خودش جلب کرد؛ فیلم «تام و جری» که یک فیلم انیمیشن جذاب و کمدی، محصول کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکاست. موش و گربه معروف والت‌دیزنی که معرف حضور همه ما هستند. حالا این دو کاراکتر خاطره‌ساز چندین نسل که همیشه در حال اذیت و آزار یکدیگر بودند، در جدیدترین حضورشان سر از فیلمی با نام تام و جری درآورده‌اند که آن را «تیم استوری» ساخته است. این فیلم انیمیشن جذاب که در آن کلویی مورتز، مایکل پنیا، راب دلینی، کالین جست، کن جیونگ و پالاوی شاردا به ایفای نقش پرداخته‌اند، داستان آشنایی و شکل‌گیری رابطه رقابت- رفاقت موش و گربه‌ای بازیگوش به نام‌های تام و جری است!

22علیه زمین

انیمیشن روح را دیده‌اید؟ برنده اسکار بهترین انیمیشن سال 2020را می‌گوییم. اگر این انیمیشن را دیده باشید، حتما کاراکتر 22را می‌شناسید: روح بازیگوش شماره22 که هر چه مربی‌ها تلاش می‌کنند او را برای زندگی به دنیا بفرستند، زیر بار نمی‌رود. و اتفاقا همین کاراکتر لجباز و حرف گوش نکن، تنها کلید بازگشت روح «جو گاردنر» شخصیت اول داستان برای برگشتن به دنیاست. اینها را گفتیم که بگوییم 22حالا خودش قهرمان یک انیمیشن کوتاه به نام «22علیه زمین» است! 22در جدیدترین هنرنمایی‌اش در انیمیشنی کوتاه، به همراه 5روح دیگر نقشه‌ای برای شورش دارد که حوادث غیرمنتظره پیش رویشان را «کوین نولتینگ» به تازگی یعنی در همین سال 2021کارگردانی کرده است! دیدن این انیمیشن ماجراجویانه جذاب، فقط 5دقیقه از وقت‌تان را می‌گیرد.

کارتون صامت «دور»

انیمیشن «Away (دور)» نام یک کارتون صامت در ژانر ماجراجویی و با شکلی فانتزی است که در سال 2019در «لیتوانی» ساخته شده است. این انیمیشن داستان پسر نوجوانی را روایت می‌کند که همراه یک پرنده، در سرزمینی ناشناخته و عجیب فرود می‌آید. او در تلاش است تا به خانه‌اش برگردد اما در این مسیر باید تمام سعی خودش را به‌کار بگیرد تا از دست موجود عجیب و غریبی که قصد دارد او را ببلعد، فرار کند! درنهایت هم قهرمان انیمیشن دور با خوبی و خوشی تمام سختی‌ها را پشت سر می‌گذارد و به خانه‌اش می‌رسد. این انیمیشن 75دقیقه‌ای بی‌کلام که به نویسندگی و کارگردانی «جینت زیلبالدیس» ساخته شده، چندین جایزه از جشنواره فیلم‌های  را  از آن خود کرده است.

مردی به نام اوه

قهرمان رمان «مردی به نام اوه»، دقیقا مردی به نام اوه است؛ پیرمرد 59ساله خسته، غرغرو و عبوسی که همسرش را از دست داده و مرتب با همسایه‌هایش بحث و جدل می‌کند؛ کاراکتری که دوست‌داشتنی به‌نظر نمی‌رسد و اگر کسی فقط همین تعریف کوتاه را از او بخواند، شاید ترجیح بدهد قید خواندن کتاب را بزند! در ادامه اما یک خانواده مهاجر ایرانی به داستان اضافه می‌شوند که «پروانه»، مادر خانواده، فضای داستان را به کلی تغییر می‌دهد. اگر هنوز موفق نشده‌اید نخستین کتاب «فردریک بک من» را که به 30زبان دنیا ترجمه شده و عنوان پرفروش‌ترین کتاب سال سوئد را از آن خود کرده، بخوانید، حتما در نخستین فرصت آن را تهیه کرده، بخوانید و از خواندنش به‌معنای واقعی کلمه لذت ببرید.

رمانی برای همیشه

اگر چه این روزها بیشتر علاقه‌مندان به کتاب به‌دنبال تازه‌های نشر هستند و می‌خواهند با خواندن آخرین رمان‌ها در این دنیای پررمز و راز، به روز باشند اما ادبیات معاصر ما پر از رمان‌های زیبا و جذاب است که بسیاری از ما فقط نام آنها را شنیده‌ایم؛ مثلا رمان «همسایه‌ها» یکی از مشهورترین رمان‌های ایرانی و از پرفروش‌ترین رمان‌های زبان فارسی به شمار می‌آید که شاهکاری از «احمد محمود» است. اگر این کتاب را نخوانده‌اید، توصیه می‌کنیم در نخستین فرصت داستان «خالد» را مطالعه کنید؛ جوانی که داستان زندگی‌اش قبل از کودتای 28مرداد و در دوران نهضت ملی شدن صنعت نفت و اعتقادات سیاسی و عشقش به دختر «سیه چشم» که او را بر سر دوراهی انتخاب بین عشق و وظیفه می‌گذارد، خط اصلی رمان است.

سریال‌گردی

اگر وقت دیدن سریال‌های چند‌فصلی را ندارید یا حوصله‌تان نمی‌گیرد ماه‌ها یک داستان را دنبال کنید، حتما مینی‌سریال 7قسمتی «میر از ایست‌تون» را ببینید. این سریال کوتاه که در ژانر اکشن- جنایی و درام است، به تازگی یعنی همین سال 2021 در کشور آمریکا ساخته شده و «کراگ زوبل» آن را کارگردانی کرده است. داستان این مینی‌سری در مورد کارآگاهی به نام «میر شیهان» است که در شهر کوچکی در ایالت پنسیلوانیا زندگی می‌کند. میر درگیر یک پرونده قتل محلی می‌شود که باید آن را در سریع‌ترین زمان ممکن حل کند. در همان زمان باید جلوی فروپاشی زندگی‌اش را هم بگیرد! «کیت وینسلت» نقش اول این سریال 7قسمتی است که می‌توانید آن را از طریق پلتفرم «فیلیمو» هم تماشا کنید.

لیست پرواز را ببینید

«پرواز شماره 828 با 191مسافر از جامائیکا بلند می‌شود تا به سمت نیویورک حرکت کند. حین مسیر این هواپیما درگیر مشکلات جوی می‌شود، اما درنهایت بدون هیچ مشکلی در فرودگاه نیویورک فرود می‌آید. البته خود مسافرهای پرواز فکر می‌کنند، هیچ مشکلی برایشان پیش نیامده. چون وقتی به فرودگاه می‌رسند متوجه می‌شوند که برای مدت 5سال و 6‌ماه ناپدید بوده‌اند!» داستان جذابی است، نه؟ پس حتما سریال «Manifest (لیست پرواز)» را ببینید. تاکنون 2فصل از این سریال درام و معمایی و رازآلود که محصول کشور آمریکاست، منتشر شده و بینندگان بسیاری را با خود همراه کرده است. همراه‌شدن مسافرها با تغییراتی که در نبودشان در شهر و خانواده‌شان رخ داده و الهاماتی که بعد از فرود هواپیما دارند، داستان اصلی سریال را رقم می‌زند.

پل؛ محصول اسکاندیناوی

تا حرف از سریال‌های ژانر پلیسی، جنایی و معمایی است، بد نیست سریال «پل» را هم معرفی کنیم؛ سریالی که با همکاری تلویزیون سوئد، رادیوی دانمارک و شبکه آلمانی
«زد د اف» تهیه شده و یک برنامه تلویزیونی اسکاندیناویایی است. داستان سریال پرطرفدار پل اینطور شروع می‌شود که بعد از کشف یک جسد روی پل مرزی بین کشورهای دانمارک و سوئد، یک بازرس دانمارکی به نام «مارتین رود» و یک کارآگاه سوئدی به نام «ساگا نورن» با هم همکاری می‌کنند تا قاتل را به دام بیندازند. این سریال جنایی، رازآلود و مهیج که در فاصله سال‌های 2011تا 2018ساخته شده، تاکنون در شبکه‌های تلویزیونی بیش از 100کشور دنیا به نمایش درآمده و در میان برترین سریال‌های سایت IMDB قرار دارد.

نوار گوش کن!

زندگی شهری، به‌خصوص زندگی کردن در کلانشهری مثل تهران باعث شده که بسیاری از ما چندین ساعت از روز را در مسیر رفتن به سر کار یا در ترافیک خیابان‌ها باشیم. زمان‌های مرده‌ای که اگر بتوانیم آنها را خوب مدیریت کنیم، نه‌تنها برایمان کسالت‌بار نخواهند بود، بلکه حتی تبدیل به دوست‌داشتنی‌ترین زمان‌های روزمان می‌شوند. در این راه اپلیکیشن «نوار» می‌تواند به کمک‌مان بیاید و با در اختیار قرار‌دادن هزاران کتاب صوتی، کاری کند تا این وقت مرده به ارزشمندترین حالت ممکن‌اش سپری شود. اپلیکیشن نوار این فرصت را به ما می‌دهد تا با دانلود کتاب‌های صوتی از جمله داستان‌های کوتاه، رمان‌های ایرانی و خارجی، کتاب‌های روانشناسی و... هر کتابی که فرصت نکرده‌ایم بخوانیم را در مسیرهایمان گوش کنیم.

صندوق‌های خانگی

از چند‌دهه پیش پدیده صندوق‌های خانوادگی به بیشتر خانواده‌ها نفوذ پیدا کرد و حالا خیلی‌هایمان عضو یک یا چند صندوق خانوادگی هستیم. اگر شما هم در خانواده‌تان از این صندوق‌های قرض‌الحسنه دارید یا قصد دارید همین روزها یکی از این صندوق‌ها دایر کنید، حتما اپلیکیشن «صندوقک» را نصب کنید. این اپلیکیشن که درواقع حسابداری صندوق‌های خانوادگی است کمک می‌کند تا راحت و دقیق حساب و کتاب صندوق را مدیریت کنید. مدیریت فهرست اعضا، واریزها و برداشت‌ها، وام‌ها و اقساط، امکان ارسال گزارش، ثبت گروهی واریز و برداشت، ثبت وام اقساطی، نمایش تعداد اقساط معوق اعضا، نمایش مانده وام و... از جمله امکانات اپلیکیشن صندوقک است. این اپلیکیشن تا به حال 2هزار بار دانلود شده و امتیاز 4/4 ا از کاربرانش به‌دست آورده است.

دانرو؛ راهنمای شهر

به تازگی خانه‌تان را عوض کرده‌اید یا جدیدا به یک محله جدید رفته‌اید؟ در شهر غریبی هستید و نمی‌دانید هتل خوب یا رستوران باکیفیت این شهر کجاست؟ ماشین‌تان در راه خراب شده و نمی‌دانید تا نزدیک‌ترین تعمیرگاه چقدر فاصله دارید؟ یا اصلا هیچ‌کدام از اینها نیست و به قول بچه‌های «دانرو» دلتان می‌خواهد مکان‌های جدید اطراف خانه‌تان را کشف کنید؟ حتما اپلیکیشن «دانرو» را نصب کنید. این نرم‌افزار که آن را با نام «راهنمای شهر» هم می‌شناسند، کسب‌وکارها و اماکن مختلف اطراف‌تان را در اختیارتان قرار می‌دهد؛ از جمله بانک‌ها، بیمارستان‌ها، مطب‌های پزشک، رستوران‌ها، ورزشگاه‌ها، آرایشگاه‌ها و... ضمن اینکه می‌توانید نظرات دیگران را هم راجع به این کسب‌وکارها و اماکن اطراف‌تان بخوانید و بعد با چشم کاملا باز و خیال راحت برنامه‌ریزی کنید.

درباره استثنایی‌ها

استثنایی‌ها یا آدم‌های نابغه در هر حوزه‌ای، چطور به موفقیت دست پیدا کرده‌اند؟ احتمالا نخستین پاسخ‌ها به این سؤال، استعداد ذاتی یا تلاش و پشتکارشان است. درست است که همه اینها نقش زیادی در موفقیت آدم‌های موفق دارد، اما عوامل دیگری هم در دستیابی به موفقیت نقش دارند که معمولا از دید خیلی‌ها پنهان می‌مانند؛ مثلا حتی سال یا ‌ماه تولد! کتاب «استثنایی‌ها» نوشته «مالکوم گلدول» به بررسی این عوامل می‌پردازد و می‌گوید اگر یکی مثل «بیل‌گیتس» کمی زودتر یا کمی دیرتر به دنیا آمده بود، بیل‌گیتس نمی‌شد! نظریه 10هزار ساعت نویسنده کتاب هم نظریه جذابی است که خیلی زود در تمام دنیا پذیرفته شد. اینکه اگر هر کسی بتواند 10هزار ساعت وقت برای کاری بگذارد، استاد مسلم آن کار خواهد شد.

مرتب کن

احتمالا هر کدام از ما چندین کتاب روانشناسی و موفقیت خوانده‌ایم. کتاب‌های انگیزشی که سعی دارند زندگی‌مان را متحول کنند. اما بدون شک یکی از بهترین کتاب‌های این حوزه، کتاب «تختخوابت را مرتب کن» است؛ اثر «ویلیام اچ. مک‌ریون» که 10درس ارزشمند ارائه می‌دهد. تمام حرف این کتاب این است که کارهای به ظاهر ساده، چطور باعث ایجاد نیروی انگیزشی بسیار در درون‌مان برای تغییر و تحولات بزرگ می‌شوند. نویسنده در این کتاب توضیح می‌دهد که مرتب کردن تختخواب، می‌تواند نخستین کار مهمی باشد که در روز انجام می‌دهید. این کار ساده باعث ایجاد حس غرور می‌شود و تشویق‌تان می‌کند تا کارهای بیشتر و بیشتری انجام بدهید. درنهایت در انتهای روز خواهید دید که کارهای بسیار زیادی را به‌طور کامل انجام داده‌اید.

تاریخ جهان

کتاب «تاریخ جهان در 6 لیوان» یک کتاب تاریخی خیلی‌خیلی متفاوت و جذاب است. این کتاب تاریخ جهان را از خلال بررسی داستان 6 نوشیدنی محبوب مرور می‌کند و به این موضوع می‌پردازد که بشر چطور به هر کدام از این نوشیدنی‌ها دست یافت. کتاب تاریخ جهان در 6 لیوان، نوشته «تام استندج» نویسنده و روزنامه‌نگار بریتانیایی است که از طریق آن اطلاعات بسیار جذاب و ارزشمندی را درباره نوشیدنی‌های محبوب جهان در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. این کتاب که «مانی فرسایی» آن را ترجمه کرده، نگاه به تاریخ از دریچه نوشیدنی‌های پرطرفدار بشر از جمله قهوه، چای و کوکاکولا است. هر چند که تمرکز این کتاب بیشتر روی تاریخ غرب است و به همین دلیل به آن ایرادهایی وارد کرده‌اند، اما خواندنش خالی از لطف نیست.

هرگز تسلیم نشو

سر «الکس فرگوسن» آنقدر نام آشنا و چهره شناخته‌شده‌ای دارد که برای شناختش هیچ نیازی به‌دنبال کردن ورزش فوتبال نیست. واقعیت این است که این مربی اسطوره‌ای باشگاه منچستریونایتد انگلیس را همه می‌شناسند؛ چه آنها که طرفدار پر‌و‌پا‌قرص فوتبال هستند و چه آنها که کوچک‌ترین شناختی از این ورزش توپی ندارند. به همین دلیل هم هست که وقتی به تازگی مستند زندگی سر الکس فرگوسن با نام «هرگز تسلیم نشو» منتشر شد، بسیار مورد‌اقبال مردم دنیا قرار گرفت. این مستند که از طریق پلتفرم‌های ایرانی قابل‌مشاهده است، محصول سال 2021انگلستان، به کارگردانی جیسون فرگوسن و نویسندگی مارک مونرو است و در آن چهره‌های شاخصی چون شخص الکس فرگوسن، اریک کانتونا، رایان گیگز و... حضور دارند.

دیدگاه ریاضیات مریم

این هم یک مستند دیگر در ژانر بیوگرافی و زندگینامه که دیدن آن به همه ایرانی‌ها توصیه می‌شود! فیلم مستند «رموز سطح: دیدگاه ریاضیات مریم میرزاخانی» همانطور که از نامش هم مشخص است، مستندی درباره زندگی زنده‌یاد مریم میرزاخانی، نابغه ایرانی است که نخستین ریاضی‌دان زن و تنها ایرانی برنده مدال فیلدز به‌حساب می‌آید. این ریاضی‌دان برجسته دنیا که سال 1396در سن 40سالگی از دنیا رفت، آنقدر در این عرصه خوش درخشید که 22اردیبهشت ماه، روز تولدش به‌عنوان روز جهانی زن در ریاضیات نامگذاری شده است. مستند رموز سطح سال 2020به کارگردانی «جورج پاول چیچری» و توسط کمپانی زالا فیلمز تولید شده که می‌توانید آن را به‌صورت زبان اصلی یا دوبله فارسی از طریق پلتفرم‌های مختلف از جمله نماوا تماشا کنید.

چشم‌اندازهای زیبا

علاقه‌مندان به مستند یک گزینه بسیار خوب دیگر هم برای تماشا در اختیار دارند: سریال مستند «یک دنیا آرامش» که هدف از ساخت آن، نمایش تصاویری خیره‌کننده و چشم‌اندازهای بی‌نظیر در سرتاسر جهان است. این سریال که درواقع یک مستند پژوهشی به‌حساب می‌آید، ساخته «بن دولین» و «کرن مکگن» و محصول سال 2020آمریکاست. جالب اینکه در ساخت آن چهره‌های شاخصی چون ماهرشالا علی، پریانکا چوپرا، ادریس البا، اسکار آیزاک، نیکول کیدمن، زوئی کراویتز، لوسی لیو و کیلین مورفی به‌عنوان راوی حضور دارند. تاکنون چندین اپیزود از این سریال مستند جذاب منتشر شده که مثلث مرجانی، مهاجرت پرندگان، ایستگاه فضایی، دنیای اسب‌ها و... ازجمله آنهاست. هر قسمت این مستند حدود 20دقیقه است که رتبه‌بندی هر کدام از آنها در سایت معتبر IMDB، 7و 8  است.

دختر اسطوره‌ای چین

انیمیشن «مولان» را یادتان هست؟ همان انیمیشنی که داستان زندگی «مولان» یکی از اسطوره‌های کهن کشور چین را روایت می‌کرد. دختر باهوش و جنگجویی که برای حفظ جان پدرش و محافظت از کشور چین خودش را شبیه مردها می‌کند تا بتواند به ارتش بپیوندد. حالا بیش از 20سال بعد از این انیمیشن، «نیکی کارو» فیلمنامه‌نویس و کارگردان نیوزلندی فیلم مولان را ساخته است. این فیلم که محصول هالیوود است و در سال 2020ساخته شده، با پایبندی کامل نسبت به مولان والت‌دیزنی، صحنه‌های اکشن و در مجموع فیلم خوبی را به مخاطب عرضه کرده است؛ فیلمی که در آن بازیگرانی از آسیای شرقی از جمله «لیو ییفئی» در نقش مولان، «دانی بن»، «یوسون آن»، «جیسون اسکات لی»، «کونگ لی»، «ران یوان» و «جت لی» معروف نقش‌آفرینی کرده‌اند.

آرزو دارند من بمیرم

«هانا آتش‌نشانی است که به‌طور اتفاقی با پسربچه‌ای 12ساله به اسم «کانر» آشنا می‌شود. کانر در حال فرار از دست دو آدمکش حرفه‌ای است و هانا سعی دارد به هر قیمتی که شده او را نجات بدهد». این خلاصه فیلم «کسانی که آرزو دارند من بمیرم» است؛ فیلمی که محصول کشورهای آمریکا و کاناداست و داغ داغ همین امسال یعنی سال2021 منتشر شده است. «تیلور شریدان» کارگردان و «مایکل کوریتا» و «چارلز لیویت» تیم نویسندگان این فیلم درام، اکشن و مهیج هستند. در این فیلم که بر اساس رمانی به همین نام ساخته شده، «آنجلینا جولی» همان آتش‌نشانی است که سعی دارد از پسر بچه قصه در برابر آدمکش‌های حرفه‌ای محافظت کند. نیکلاس هولت، تایلر پری، جان برنثال و آیدان گیلن دیگر بازیگران این فیلم هستند.

زندانی گوانتانامو

داستان فیلم «موریتانی» یک داستان واقعی است؛ داستان فردی به نام «محمد ولد الصلاحی» شهروند کشور موریتانی که دولت آمریکا او را بعد از حادثه 11سپتامبر، بدون هیچ اتهام و برگزاری دادگاهی، به بازداشتگاه گوانتانامو می‌فرستد. موریتانیایی داستان، 10سال درحالی‌که بیگناه است در گوانتانامو زندانی می‌شود و هنگامی که همه امیدش را از دست داده، 2وکیل مدافع به کمکش می‌آیند. درنهایت دفاع این وکلا از محمد ولد الصلاحی و برملا شدن مدارکی در این بین، منجر به افشای یک توطئه شوکه‌کننده می‌شود. این فیلم هم محصول سال2021 است و در آن «طاهر رحیم» هنرپیشه فرانسوی- الجزایری نقش اصلی را بازی می‌کند. «جودی فاستر» برای بازی در این فیلم، جایزه گلدون گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل زن را دریافت کرد.

بازار وکیل، آلبوم شد

«دوئت لیرا» نام یک گروه موسیقی 2نفره است که آن را یک زوج اهل موسیقی ساخته‌اند؛ «آرش هژیرآزاد» نوازنده پیانو و «یگانه حسینی‌نیا» نوازنده ویولن. این زوج هنرمند که تاکنون 2آلبوم موسیقی اینسترومنتال (بدون کلام) روانه بازار موسیقی کرده بودند، در تازه‌ترین اثرشان همراه با «عرفان عاصمی‌نژاد» آلبوم «بازار وکیل» را منتشر کردند؛ آلبومی با 12قطعه که هژیرآزاد، آهنگساز آن درباره‌اش می‌گوید: «تجربه ساخت موسیقی براساس گنجینه باارزش آواهای محلی موسیقی ایران زمین، برای «لیرا» رؤیایی بود که همواره از بدو فعالیت‌مان در سر می‌پروراندیم. حدود دو سال پیش در سفری فرهنگی به شیراز و در بازار وکیل، پژواک صدای آواز خواننده‌ای خیابانی زیر طاق‌ضربی‌های بلندقامت نقش بسته در تار و پود تاریخ پردغدغه ایران، مقدمه‌ای شد برای تحقق این رویا».

فروش 3میلیون نسخه!

یکی از ماندگارترین آلبوم‌های موسیقی ما، آلبوم «نیلوفرانه» علیرضا افتخاری است که سال 1374منتشر شد. اگر تا به امروز این آلبوم را گوش نکرده‌اید، شاید اطلاعات این بخش انگیزه‌ای برای گوش سپردن به این آلبوم باشد. «نیلوفرانه» بعد از انتشار به قدری با استقبال مردم روبه‌رو شد که به فروش 3میلیون نسخه‌ای دست یافت؛ رکوردی جاودانه در تاریخ موسیقی ایران که حتی محبوب‌ترین خواننده‌های پاپ دهه‌های 80 و 90  هم نتوانستند به این آمار خیره‌کننده نزدیک شوند! پرفروش‌ترین آلبوم موسیقی ایران حاصل همکاری مرحوم «قیصر امین‌پور» و دکتر «عباس خوشدل» آهنگساز و رهبر ارکستر با علیرضا افتخاری است. در این آلبوم مرحوم «جلال ذوالفنون» هم تکنواز سه‌تار بود. این تیم رؤیایی قطعات بی‌نظیری خلق کردند که در هوای تو، کوی بی‌نشان و بهشت یاد از جمله آنهاست.

هر روز، هر شب

بی‌شک سال 99سال خوبی برای موسیقی کشورمان نبود. تعطیلی سالن‌های کنسرت باعث شد تا بسیاری از فعالان موسیقی انگیزه‌ای برای کار کردن نداشته باشند. اما در این میان برخی خواننده‌ها و گروه‌های موسیقی از این فرصت استفاده کرده و آلبوم‌های باکیفیتی روانه بازار موسیقی کردند. یکی از این گروه‌ها، برادران «عدل‌پرور» هستند؛ برادران اهل موسیقی که ما آنها را بیشتر با نام «مسیح» و «آرش» می‌شناسیم. این گروه موسیقی دو نفره سال گذشته دومین آلبوم رسمی‌شان را با نام «هر روز، هر شب» منتشر کردند که از آن با عنوان پرفروش‌ترین آلبوم سال 99یاد می‌شود. تموم این شهر، مجسمه، زنگ صدات، یا بیا یا میام، هر روز هر شب، حال عجیب، شاه بیت، چتر و اصلا، قطعات این آلبوم پرفروش هستند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید