• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 6 خرداد 1400
کد مطلب : 131703
+
-

تازه‌ترین مجموعه شعرهای منتشر شده را مرور کرده‌ایم

گشتی در بازار کتاب شعر

گشتی در بازار کتاب شعر


خیلی از ما به گشت‌زدن در کتابفروشی‌ها، قدم‌زدن بین قفسه‌ها و ردیف‌های کتاب و باخبر شدن از انتشار تازه‌ترین آثار ادبی علاقه داریم. اما این روزها که محدودیت‌های کرونایی، رفت‌وآمدهای ما را کمتر کرده، خیلی از ما به جای رفتن به کتابفروشی، سراغ خرید آنلاین کتاب می‌رویم. برای اینکه با تازه‌ترین مجموعه شعرهای منتشر‌شده آشنا شوید و انتخاب برایتان راحت‌تر باشد، بعضی از این مجموعه‌ها را برایتان فهرست و معرفی کرده‌ایم.

صدای پنجره می‌آید
   مهدی مرادی

این مجموعه دربردارنده منتخبی از بهترین شعرهای مهدی مرادی است. کتاب در 72صفحه توسط نشر گویا منتشر شده است. مرادی در معرفی خود گفته: «اهواز به دنیا آمدم. دور و برم خواندنی کم بود. به همه جا سرک می‌کشیدم حتی به صندوقچه کتاب‌های دبستان پدرم. با «آرش کمانگیر» سیاوش کسرایی در یکی از همین کتاب‌ها آشنا شدم. شاید فارسی پنجم قدیم بود. شیفته شعر، داستان و نقاشی بودم. بسیار می‌کوشیدم تا به آنها برسم.» پیش از این از مهدی مرادی این کتاب‌ها منتشر شده است: بعضی از ما، کلاغ سه‌شنبه، ساعت بدون تیک‌تاک، پوست دیگر نمی‌تواند مخفی‌ام کند، رُستن با ریشه‌های قالی، آوازهای سیب‌زمینی، نامی برای اره‌ماهی.

چقدر پنجره
   سعید بیابانکی

مجموعه «چقدر پنجره»، شامل گزیده‌ای از سروده‌های سعید بیابانکی توسط انتشارات شهرستان ادب برای چهارمین‌بار بازچاپ شد. این اثر دربردارنده 60غزل از بیابانکی است. کتاب در واقع نمایی است از 2دهه فعالیت و تنفس بیابانکی در فضای شعر. سروده‌های این مجموعه در موضوعات مختلف گردآوری شده است. بیابانکی قالب‌های گوناگونی را تجربه کرده است؛ قالب‌هایی نظیر کلاسیک و نو نیمایی در اشعار او نمایان است، اما به‌نظر می‌رسد غزل در دفتر شعر او به پختگی بیشتری رسیده است. در این میان اشعار آیینی او بیش از دیگر سروده‌ها استوار به‌نظر می‌رسد. از پردازش محتوای اشعار سعید بیابانکی می‌توان دید که او اغلب به غزل‌نو تمایل دارد.

ناخاطرات
مژگان عباسلو

«ناخاطرات» ششمین مجموعه شعر شاعر و دومین تجربه‌ او در شعر سپید است. او در معرفی اثرش گفته: «حقیقت این است که «هم‌قفسان» و «ناخاطرات» دوگانه‌ای هستند بیانگر طوفان‌ها و سیل‌ها و تلاطم‌های بسیار همراه خرابی‌ها و ساخت و ساز‌های بسیار؛ اتفاقاتی که در طول یک‌دهه تنها درون من افتاد و نمود بیرونی‌اش شد این دو کتاب. در واقع ناخاطرات هیچ‌وقت در خارج از خودش اتفاق نیفتاده!» این اثر در 108صفحه و با شمارگان 1250نسخه توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده‌است. کتاب پیش‌رو ۵۰ قطعه شعر سپید را از این‌شاعر شامل می‌شود.

گوزن در بوران شدید 
 آرش شفاعی

این کتاب هفتمین مجموعه‌ شعر شاعر است که به تازگی توسط مؤسسه انتشارات نگاه در 100صفحه منتشر شده است؛ مجموعه‌ای که در میان مجموعه‌های اغلب هم‌شکل و هم‌زبان و هم‌اندیشه سال‌های اخیر، می‌تواند به‌عنوان پیکره‌ای متفاوت، ادعا کند که قدم در مسیر پیش‌پیموده دیگران نگذاشته و راه خودش را رفته است. در یکی از شعرهای این مجموعه آمده: «در شعرم چند «سین» آوردم/تا حس سکوت القا شود/ ولی صدا در کلمات منفجر شد/ماهم، بعد چارده/ شیراز بعد وکیل/عباس صفاری بعد کبریت خیس؛/اتفاقی که افتاد و شکست!»

آمبرولا؛ خواهر گل‌های جهان
نرگس برهمند

شاعر درباره این کتاب گفته است: «آخرین کتابم مجموعه شعر «آمبرولا؛ خواهر گل‌های جهان» اواخر سال گذشته از سوی نشر نگاه منتشر شد و سروده‌های 10سال را دربرمی‌گیرد. کتاب شامل 82شعر سپید با موضوعات اجتماعی و عاشقانه است. تلاش داشتم بدون تصنع و تعارف، زندگی را به تصویر بکشم. برداشت‌هایی صمیمانه و واقعی را از اتفاق‌ها و تجربه‌های حسی و اکتسابی به زبان شعر آورده‌ام و حضور خودم به‌عنوان زن در شعرها کاملا ملموس است». مجموعه‌ شعر سپید «به دنیا اعتماد کرده‌ام» (برگزیده‌ جایزه‌ شعر خبرنگاران)، «یک سبد معما»، «مشهد شبیه بهشت است»، مجموعه‌ شعر کلاسیک «رشته‌کوه عزیز» و داستان کودک «قارقار نارنجی» از جمله آثار نشر‌یافته او محسوب می‌شوند.

جراحت کلمه
فرزین پارسی‌کیا

فرزین پارسی‌کیا در مورد این کتاب که توسط نشر مروارید منتشر شده، گفته است: «جراحت کلمه، پنجمین کتاب شعر من است و این مجموعه، دربرگیرنده‌ 62شعر بلند و کوتاه است که سعی کرده‌ام با تکیه بر محوریت زبان، فضاهای جدیدی را در شعرهایم تجربه کنم.» او که کار خود را در ادبیات، از ابتدای دهه70 با سرودن شعر نیمایی و سپید شروع کرده است، در جدیدترین کتاب شعر خود، سعی در استفاده از روایت‌های منظوم از طریق راوی شعر کرده تا بستر وسیع‌تری را به شعر آزاد امروز بیفزاید که نمونه‌هایی چند از این جریان، در کتاب او به چشم می‌خورد.

مثل رود عاشقم
محمد صارمی‌شهاب

شعرهای مجموعه «مثل رود عاشقم» در قالب نیمایی با موضوعات مختلف و چالش‌هایی که نوجوانان امروز با آن مواجه هستند سروده شده است.در این سروده‌ها سعی شده نگاه نو و تازه‌ای‌ به موضوعات اجتماعی، آیینی، عاشقانه و احساسی‌ که در این سن سراغ جوانان می‌آید داشته باشد. به این صورت که با ایجاد ترفند‌های شاعرانه و فضاهای چالش‌بر‌انگیز ذهن نوجوان را به سمت کنجکاوی و پرس‌وجوگری هدایت می‌کند.

جنگلی می‌سوزد، ما نگاه می‌کنیم
احمدرضا احمدی

عنوان آخرین مجموعه شعر احمدرضا احمدی که اواخر سال گذشته توسط انتشارات کارگاه اتفاق نشر یافت و در سال جدید توزیع شد، نشان‌دهنده علاقه این شاعر به محیط‌زیست است. این اثر نیز با دیگر مجموعه اشعار احمدی پیوستگی دارد و روال شعری سابق او را دنبال می‌کند با این تفاوت که عنوان کتاب از دغدغه شخصی شاعر نسبت به محیط‌زیست شکل گرفته است و در کتاب شعری با این عنوان ندارد. احمدرضا احمدی از 20سالگی به‌طور جدی به سرودن شعر پرداخت و نخستین مجموعه شعرش را با عنوان «طرح» در سال 1340منتشر کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید