• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 5 خرداد 1400
کد مطلب : 131650
+
-

متوسط قیمت تمام ١٨٩قلم از مصالح ساختمانی افزایش یافت

تورم آهنین در ساخت‌وساز

آمارها از گرانی حداقل دوبرابری آهن‌آلات و مصنوعات فولادی مورداستفاده در ساخت‌وساز حکایت دارد


بررسی تغییر قیمت نهاده‌های تولید مسکن در نیمه دوم سال99 نشان می‌دهد در این دوره قیمت اغلب آهن‌آلات و مصنوعات فولادی مورد استفاده در ساخت‌وساز صددرصد یا بیشتر افزایش پیدا کرده است.  به گزارش همشهری، در نیمه دوم سال گذشته و در شرایطی که همه بازارها در اقتصاد ایران به‌واسطه تغییر در چشم‌انداز تحولات سیاسی با رکود و کاهش قیمت مواجه بودند، بازار مسکن همچنان به رشد قیمت ادامه داد و قله‌های قیمتی جدیدی فتح کرد. افزایش متوالی قیمت نهاده‌های ساختمانی، یکی از اصلی‌ترین بهانه‌های تداوم رشد قیمت مسکن بود. البته تطابق آمارهای مربوط به رشد قیمت مسکن و نهاده‌های ساختمانی در یک‌دهه اخیر نشان می‌دهد به‌واسطه افت بی‌سابقه سهم هزینه ساخت از قیمت فروش مسکن در 3سال اخیر، اثرات رشد قیمت مسکن بر قیمت فروش مسکن کاذب و بیشتر روانی بوده است.

گروه آهن؛ پیشتاز گرانی
بررسی اطلاعات مرکز آمار ایران از تحولات قیمتی نهاده‌های ساختمانی در نیمه دوم سال گذشته نشان می‌دهد در این دوره، متوسط قیمت تمام ١٨٩قلم مورد آمارگیری نسبت به نیمه دوم سال1398 با افزایش قیمت مواجه بوده و از میان نهاده‌های پرمصرف و دارای ضریب اهمیت بالا در ساخت‌وساز، گروه آهن‌آلات و مصنوعات فولادی بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرده است. آمارهای رسمی نشان می‌دهد: در نیمه دوم پارسال، قیمت تیرآهن از 93.5 تا 200.9درصد گران‌تر شده که کمترین میزان افزایش معادل 93.5درصد مربوط به تیرآهن نمره14 و بیشترین میزان افزایش قیمت معادل 200.9درصد به تیرآهن نمره24 اختصاص دارد. همچنین بررسی قیمت‌ها در نیمه دوم سال گذشته نسبت به نیمه اول همان سال حاکی از این است که قیمت تیرآهن بال‌پهن نمره18 در 6ماه 121.2درصد افزایش پیدا کرده؛ درحالی‌که همزمان قیمت تیرآهن نمره22 نسبت به 6ماه نخست با کاهش 18.9درصدی قیمت مواجه بوده است. به‌نظر می‌رسد با کاهش تنش ارزی و رفع بهانه افزایش قیمت مصنوعات فولادی براساس قیمت جهانی و نرخ ارز، همچنان به‌واسطه کاهش عرضه برخی از اقلام فولادی یا افزایش تقاضا برای آنها، نوسانات قیمتی شدید در این گروه ادامه دارد.
در سال گذشته، تورم گروه میلگرد و ورق‌های فلزی و گالوانیزه نیز داغ بوده و آنطور که از آمارها مشخص است، قیمت تمام این اقلام رشد کرده. در بین اقلام گروه میلگرد، کمترین افزایش متوسط قیمت مربوط به میلگرد آجدار نمره10 با 125.9درصد و بیشترین افزایش متوسط قیمت مربوط به میلگرد ساده نمره6 با 148درصد بوده است. همچنین در گروه ورق‌های فلزی بیشترین افزایش متوسط قیمت مربوط به ورق برنز با 189.9درصد و کمترین افزایش متوسط قیمت مربوط به ورق مس با رشد 41.9درصد بوده است. در گروه ورق‌های گالوانیزه نیز بیشترین افزایش متوسط قیمت نسبت به سال98 به ورق گالوانیزه آبی کوره‌ای اختصاص داشته که 55.9درصد گران شده و کمترین افزایش مربوط به ورق گالوانیزه با موج ذوزنقه بوده که 36درصد رشد کرده است.

گرانی به گروه خاک هم رسید
بر اساس نتایج آمارگیری از قیمت مصالح ساختمانی در نیمه دوم سال1399، سه گروه «خاک»، «مصالح سنگی بتن و بنایی» و «سنگ‌های ریشه‌دار» نیز با افزایش قابل‌تأمل متوسط قیمت‌ها مواجه شده‌اند. در بین اقلام این گروه‌ها «شن طبیعی» با افزایش 95.8درصدی قیمت، رکورددار بیشترین گرانی نسبت به 6‌ماه نخست سال1399 بوده و رکورد کمترین افزایش متوسط قیمت نیز با رشد 45.2درصدی به «سنگ قلوه» اختصاص یافته است. مقایسه متوسط قیمت‌های اقلام این سه گروه در نیمه دوم سال گذشته نسبت به نیمه نخست همان سال، نشان می‌‌دهد در این دوره 6ماهه، متوسط قیمت «شن طبیعی» با افزایش 185درصدی، رکورددار بیشترین و متوسط قیمت «ماسه شسته» با افزایش 111.2درصدی رکورددار کمترین میزان افزایش قیمت بوده‌ است.

آرامش نسبی در گروه سنگ
مقایسه متوسط قیمت اقلام گروه «سنگ‌های تخت پلاک» با دوره قبل، از افزایش قیمت‌ها در همه اقلام حکایت دارد اما این افزایش قیمت نسبت به بسیاری از گروه‌های دیگر کمتر و ملایم‌تر بوده است. در 6ماه دوم پارسال، بیشترین افزایش متوسط قیمت در گروه سنگ‌های تخت پلاک نسبت به دوره قبل مربوط به سنگ مرمریت گوهر خرم‌آباد بوده که 51.4درصد نسبت به نیمه نخست سال افزایش پیدا کرده و همزمان کمترین افزایش مربوط به سنگ تراورتن قرمز آذرشهر بوده که فقط 9درصد رشد کرده است. مقایسه متوسط قیمت اقلام این گروه در نیمه دوم سال99 نسبت به‌مدت مشابه در سال98 حاکی از این است که در این دوره زمانی، بیشترین افزایش متوسط قیمت مربوط به سنگ مرمریت کرم یا صورتی کرمان بوده که 101.6درصد گران‌تر شده و در مقابل کمترین میزان افزایش قیمت بازهم به سنگ تراورتن قرمز آذرشهر تعلق داشته که فقط 17.2درصد رشد کرده است.

قیمت داغ آجر و سفال
آمارهای رسمی نشان می‌دهد در نیمه دوم سال قبل، قیمت گروه آجر و سفال نیز به‌عنوان یکی از گروه‌های پرمصرف نهاده‌های ساختمانی با افزایش قابل‌توجه مواجه بوده است؛ به‌گونه‌ای که در این دوره بیشترین افزایش متوسط قیمت به آجر ماشینی 4سانتی با رشد 74درصدی اختصاص داشته و کمترین میزان افزایش قیمت نیز معادل 27.5درصد مربوط به آجر ماشینی قرمز 5.5سانتی بوده است. بررسی قیمت این گروه نسبت به مدت مشابه سال قبل از افزایش 146.6درصدی قیمت آجر ماشینی سفید 5.5سانتی (بیشترین) و رشد 76.4درصدی آجر قزاقی 5.5سانتی حکایت دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید