• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 5 خرداد 1400
کد مطلب : 131654
+
-

اردکانیان پشت پرده قطع برق را روشن کرد

رونمایی از اثر تحریم در خاموشی‌ها

وزیرنیرو: تمام برنامه‌های فاینانس ما به‌خاطر تحریم‌ها به‌طور کامل متوقف شد، حتی اجرای سدهایی که نیروگاه‌های عظیم برقابی داشتند و تا مراحل پایانی فاینانس هم پیش رفته بودند، متوقف شد

انرژی
رونمایی از اثر تحریم در خاموشی‌ها


بابت همه مضیقه‌ها از مردم صمیمانه عذرخواهی می‌کنم. این واکنش رسمی رضا اردکانیان، وزیر نیرو به خاموشی روزهای اخیر و قطع برق است. او می‌گوید تلاش شبانه‌روزی برای وارد مدار شدن واحدهای نیروگاهی تا نیمه خرداد ادامه دارد. ماموریت نخست‌وزیر نیرو جلوگیری از قطع برق به‌ویژه در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری است. به گزارش همشهری، وزیر نیرو دیروز در جمع خبرنگاران اعلام کرد: بالاترین اوج بار کشور در فروردین و اردیبهشت سال گذشته 46هزار مگاوات بود، اما امسال این رقم، ناشی از همه عوامل، به 55هزار مگاوات رسید و موجب شد با کمبودهایی مواجه شویم. اردکانیان البته ناگفته‌هایی را هم بیان کرد و با اشاره به پیش‌بینی خشکسالی و افزایش مصرف ناشی از رشد تولید گفت: 300هزار موافقتنامه امضا شده با مصرف‌کنندگان عمده برای مدیریت مصرف برق در زمان اوج مصرف عملیاتی نشده و از طرفی هزار مگاوات نیروگاه اتمی هم چون در مرحله تعمیراتی بود، کمی دیرتر از زمان پیش‌بینی شده وارد مدار شد و در روزهای آینده به ظرفیت نهایی ‌می‌رسد. مرد شماره یک صنعت آب و برق ایران قول می‌دهد واحدهایی از نیروگاه‌های بخار هم که دوره تعمیرات سالانه را طی می‌کنند یکی پس از دیگری وارد مدار ‌شوند.
اردکانیان افزود: این تعمیرات معمولا تا پایان خرداد ادامه دارد که امسال بنا به ضرورت، همه تلاش شبانه‌روزی بخش برق برای این است که تا 15خرداد اکثر این واحدها به مدار بازگردند و مشکلات پراکنده موجود هرچه زودتر برطرف شود. او تأکید کرد: با آنچه تاکنون به بهره‌برداری رسیده و امسال به بهره‌برداری خواهد رسید می‌توانیم بگوییم 57درصد از برنامه در بخش ظرفیت جدید نیروگاهی محقق می‌شود.

ضربه تحریم‌ها به صنعت برق
وزیر نیرو بار دیگر و این‌بار به‌صورت صریح از اثر تحریم‌ها بر صنعت آب و برق کشور پرده برداشت و گفت: از مجموع منابعی که باید برای اجرای طرح‌ها کمک می‌شد فقط 15هزار و 170مگاوات با فاینانس و سرمایه‌گذاری خارجی با 9میلیارد یورو و سایر منابع برای ساخت نیروگاه‌ها بود، اما میزان تحقق برنامه 17درصد بوده است. اردکانیان فاش کرد: تمام برنامه‌های فاینانس ما به‌خاطر تحریم‌ها به‌طور کامل متوقف شد. سدهایی نیز که نیروگاه‌های عظیم برقابی داشتند تا مراحل پایانی فاینانس پیش رفتند اما متوقف شدند.

ماجرای رمز ارزها
وزیر نیرو با اشاره به تأثیر استخراج غیرقانونی رمزارزها بر مصرف انرژی ازجمله در واحدهای متروکه گفت: وزارت نیرو از توسعه نظام‌مند این کار استقبال می‌کند. او افزود: اوایل امسال بود که در بخشنامه‌ای حتی تشویق کردیم از نیروگاه‌های تجدیدپذیر موجود و یا با احداث نیروگاه‌های جدید در این بخش برای تولید رمزارزها استفاده کنند و حاضریم کمبود انرژی را از شبکه سراسری در مواقعی که نیروگاه‌های تجدیدپذیر نمی‌توانند به آنها برق دهند تامین کنیم. وزیر نیرو اضافه کرد: نه‌تنها مبلغی از آنها به‌خاطر اینکه مشکل مبادله ارز و وجه پیش نیاید دریافت نمی‌شود، بلکه انرژی را نیز تهاتر می‌کنیم. یعنی اینکه به‌صورت قانونی نیروگاه احداث و تولید رمزارز کنند. اینها می‌توانند کمبود انرژی را از توانیر دریافت کرده و در تابستان، انرژی به ما پس دهند. این کار باید در جهت مصالح عمومی جامعه نظام‌مند باشد. دستگاه‌های حکومتی موظف شدند که با استفاده غیرمجاز از برق، برخورد لازم قانونی را انجام دهند.

ظرفیت‌های نیروگاهی
او گفت: در بخش برق ظرفیت نصب شده نیروگاهی در زمان حاضر 85هزار و 313مگاوات است؛ از این مقدار 12هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های آبی است و 73هزار و 313مگاوات ظرفیت نصب شده مربوط به مابقی نیروگاه‌ها اعم از حرارتی، اتمی، تجدیدپذیر و تولید پراکنده است.
 وزیر نیرو افزود: با توجه به وضعیت نیروگاه‌های غیرآبی ما، عمر و راندمان این نیروگاه‌ها به نوعی بستگی و تابعی از دما و ارتفاع است؛ به ازای هر صد متر ارتفاع یک درصد و به ازای هر یک درجه سانتیگراد دمای بالای 15درجه 7دهم درصد از توان خروجی نیروگاه کاسته می‌شود. با این محاسبه در تابستان از نیروگاه‌ها به‌جز برق‌آبی‌ها در زمانی که همگی سرپا و در مدار باشند 50هزار مگاوات ظرفیت عملی در دسترس داریم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید