• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 5 خرداد 1400
کد مطلب : 131652
+
-

مجلس با اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی موافقت کرد

به نام کارگر، از جیب مردم، به کام دولت

بیمه
به نام کارگر، از جیب مردم، به کام دولت


دولت و سازمان تأمین اجتماعی به‌دلیل کسری منابع نمی‌توانند همه کارگران ساختمانی دارای کارت مهارت را بیمه کنند؛ درنتیجه 550هزار کارگر ساختمانی بدون بیمه مانده‌اند. حالا مجلس به‌دنبال اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی است تا با سازوکاری، بخشی از حق بیمه سهم دولت را به کارفرما و مالک منتقل و چالش کسری منابع را رفع کند.
به گزارش همشهری، نمایندگان در نشست علنی دیروز مجلس، با کلیات طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی به‌صورت دو شوری موافقت کردند. به‌واسطه دو شوری بودن این موافقت، مصوبه مجلس باید در کمیسیون‌های مرتبط نیز بررسی و موارد اختلافی آن رفع شود.

ایده موافقان طرح
نمایندگان موافق اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی به‌دنبال راهکاری برای دورزدن چالش کسری بودجه تأمین اجتماعی و بیمه‌شدن تمام کارگران ساختمانی دارای کارت مهارت هستند. براساس اظهارنظر موافقان این اصلاح، برای اجرای قانون بیمه کارگران ساختمانی مصوب سال 93حدود 12هزار میلیارد تومان کسری منابع وجود دارد و به همین دلیل از مجموع 1.4میلیون کارگر واجد شرایط بیمه، فقط 850هزار نفر تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند. حالا اما، در طرح اصلاحی مجلس، ساختار بیمه کارگران ساختمانی تغییر پیدا می‌کند و ضمن اینکه بیمه‌شدگان در مناطق محروم و نیازمند یک درصد و در مناطق برخوردار از 2تا 14درصد سهم بیمه پرداخت می‌کنند، بخشی از حق بیمه این کارگران نیز که قبلاً باید از محل اعتبارات دولتی و منابع تأمین اجتماعی پرداخت می‌شد، به پروژه ساختمانی و کارفرما و مالک منتقل می‌شود. نمایندگان موافق این طرح، رفع تبعیض ناروا و کمک به کارگران محروم ساختمانی را از دلایل موافقت با این طرح عنوان می‌کنند. همچنین یکی از اهداف این اصلاحیه که در فحوای کلام موافقان مشهود است، رفع چالش کسری بودجه درحال انباشته‌ شدن سازمان تأمین اجتماعی است که اگر ساماندهی نشود، مشکلات بسیار زیادی به همراه خواهد داشت.

اندیشه مخالفان
مخالفان کلیات طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی معتقدند؛ این اصلاح بار مالی صنعت ساختمان را ۱۱ هزار میلیارد تومان افزایش می‌دهد و با توجه به وضعیت نامطلوب قیمت مسکن و شرایط بدی که بر این بازار حاکم است، اهرمی خواهد بود که شرایط را بدتر کند. نکته دیگر اینکه در این طرح، تشخیص قیمت زمین و تعیین تکلیف قیمت و هزینه پروژه به کارشناس ارجاع می‌شود و مفاسد زیادی را در پی خواهد داشت؛ ضمن اینکه تصویب این اصلاحیه مسیر را برای عوارض گسترده‌ای در بحث مفاسد جدید باز می‌کند. نکته دیگر اینکه تغییر منبع بار مالی بیمه کارگران ساختمانی به کُند شدن نوسازی بافت فرسوده می‌انجامد و حق بیمه بافت فرسوده را 8تا 10برابر افزایش می‌دهد. به‌عبارت‌دیگر، مخالفان معتقدند حتی اگر این اصلاحیه مشکل 550هزار کارگر ساختمانی بدون بیمه را رفع کند، چندین میلیون نفر دیگر را با مشکلات و هزینه‌های جدیدی مواجه می‌کند، آن‌هم فقط به‌دلیل اینکه دولت به‌دلیل کسری منابع به وظایف خود در بیمه کارگران ساختمانی عمل نمی‌کند و نمایندگان می‌خواهند از جیب سازنده، کارفرما و مالک، حق بیمه را پرداخت کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید