• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 5 خرداد 1400
کد مطلب : 131653
+
-

همشهری گزارش می‌دهد

جزئیات تأمین و تخصیص ارز برای واردات دارو

جزئیات تأمین و تخصیص ارز برای واردات دارو


چالش‌های تامین ارز واردات دارو همچنان بین نهادهای پولی و دستگاه‌های مجری در حوزه بهداشت و سلامت ادامه دارد.
در تازه‌ترین تحول، برخی مقام‌های مسئول بانک مرکزی که با همشهری گفت‌وگو کرده‌اند می‌گویند: خبر قطع ارز، با نرخ دولتی، برای واردات دارو، صرفا شایعه و نادرست است. به‌گفته آنان، تخصیص ارز بابت دارو و تجهیزات پزشکی با نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت می‌گیرد و این نهاد دخالتی در این زمینه ندارد.
دیروز بانک مرکزی جزئیاتی از اختصاص ارز برای اقلام دارویی را منتشر و اعلام کرد: پارسال ۳میلیارد دلار و در 2ماه ابتدایی امسال ۷۷۰میلیون دلار برای واردات اقلام اعلامی وزارت بهداشت، تأمین ارز انجام شده است. در اطلاعیه بانک مرکزی تأکید شده که براساس مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت پارسال ۲.۵میلیارد دلار سهمیه ارز ترجیحی برای وزارت بهداشت تعیین شد که با توجه به شرایط خاص سال گذشته، ۳میلیارد دلار برای واردات اقلام اعلامی آن وزارت تأمین ارز شده است.
بر این اساس، طبق سهمیه ارزی تعیین‌شده برای نیمه اول سال۱۴۰۰ نیز ۱.۵میلیارد دلار جهت واردات وزارت بهداشت تعیین شده که تاکنون یک‌میلیارد دلار آن تخصیص یافته است. به‌گفته بانک مرکزی از این مبلغ ۲۱۰میلیون دلار برای خرید واکسن و۵۶۰میلیون دلار برای سایر اقلام تأمین ارز و پرداخت شده است. لذا جمع تامین ارز صورت گرفته در 2ماه نخست امسال از ۵۰درصد کل سهمیه نیمه اول سال قبل نیز بیشتر بوده، بنابراین کافی نبودن موجودی برخی اقلام دارویی، به موضوع تامین ارز ارتباطی ندارد.
بانک مرکزی می‌گوید: اولویت اقلام مشمول دریافت ارز را وزارت بهداشت تعیین می‌کند، در نتیجه میزان موجودی اقلام مختلف نیز صرفاً با نظر آن وزارتخانه مدیریت می‌شود ولی به‌نظر می‌رسد برخی واردکنندگان با محوریت منافع شخصی به انتشار اخباری ناصحیح اقدام می‌کنند که هدفش تمرکز بر منافع تجاری است.

این خبر را به اشتراک بگذارید