• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 5 خرداد 1400
کد مطلب : 131645
+
-

با رأی اعضای شورای شهر صورت گرفت:

تصویب کلیات طرح تفصیلی بافت تاریخی تهران


جلسه روز گذشته پارلمان شهری به ریاست سیدابراهیم امینی برگزار شد و او در نطق پیش از دستور به قطعی‌های مکرر و بی‌رویه برق در کشور به‌ویژه تهران واکنش نشان داد و گفت که این موضوع ناشی از ضعف مدیریتی و بی‌برنامگی مدیران است.
به گزارش همشهری، دستور جلسه روز گذشته شورای شهر تهران بررسی پرونده باغات و بررسی مجدد طرح «الزام شهرداری تهران به ارائه طرح تفصیلی ویژه منطقه 12» بود که سیدابراهیم امینی در ابتدای جلسه با اشاره به نارضایتی شهروندان از خاموشی‌های رخ‌داده در تهران گفت: «در روزهای اخیر شاهد قطعی‌های بی‌رویه، مکرر و بی‌برنامه برق در پایتخت بودیم که به اذعان کارشناسان دلیل قطعی‌ها کاهش بارش باران در سال گذشته یا مستهلک بودن تأسیسات نیست و ضعف مدیریتی و بی‌برنامگی مدیران در این مسئله مشهود است.» نایب‌رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه ضروری است قوه مجریه هرچه سریع‌تر راهکاری برای برون‌رفت از این شرایط بیابد، عنوان کرد: «افزودن مشکل روی مشکلات مردم انصاف نیست و تا‌کنون خاموشی‌ها مشکلات مالی و مخاطرات جانی فراوانی برای شهروندان، کسبه و حتی بیماران به‌وجود آورده است. ایجاد ترافیک شدید در چهارراه‌ها و محبوس‌شدن صدها شهروند در آسانسورها هم نتیجه همین ضعف مدیریتی در شرکت توانیر است و در مواردی که قطعی برق منجر به مرگ شهروندان شود، دولت براساس مسئولیت مدنی‌اش باید پاسخگو باشد.»
او تأکید کرد: «از دولت می‌خواهم در عمل به تکلیف قانونی خود مبنی بر تأمین نیازهای اساسی شهروندان که ذیل اصل 43قانون اساسی احصا شده، نسبت به تامین مناسب برق مورد نیاز شهروندان بدون هیچ عذر و بهانه‌ای اقدام کند.»
نایب رئیس شورای شهر تهران در ادامه به دوم خرداد سال 76و حضور 20میلیونی مردم پای صندوق‌های رأی اشاره کرد و گفت: «مردم ایران با رأی ۲۰میلیونی خود این پیام را به همگان دادند که راه پیشرفت مملکت ضمن درس گرفتن از گذشته، جز با تحول و اصلاح روندهای ناصواب و اشتباه پیشین، میسر نیست. در حقیقت ملت با خلق حماسه دوم خرداد به یکی دیگر از شعارهای انقلاب که آزادی و دفاع از حقوق شهروندی بود جامه عمل پوشاندند.» او ادامه داد: «امیدواریم خرداد امسال در انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستاها، به‌دور از تنگ‌نظری‌ها شاهد ایجاد فضای رقابتی و حضور حداکثری و پرشور مردم باشیم. همانگونه که قانون اساسی، جمهوریت نظام و اداره کشور بر مبنای آرای عمومی شهروندان را از اصول غیرقابل تغییر پیش‌بینی کرده است در عمل نیز شاهد پاسداشت آن از سوی متولیان امور باشیم.»

تبدیل فضاهای بی‌دفاع شهری به کاربری‌های مولد 
اعضای شورای شهر تهران در جلسه دیروز یک‌بار دیگر طرح الزام شهرداری تهران به ارائه طرح تفصیلی ویژه منطقه 12شهرداری تهران را بررسی کردند. به‌گفته محمد سالاری با وجود نقاط قوت طرح تفصیلی، این طرح نقاط ضعف و خلأ‌های بسیاری دارد که یکی از آنها تجویز یک نسخه برای همه مناطق است و عملا طرح تفصیلی فعلی در منطقه 12کارایی ندارد. به همین دلیل اعضای شورای شهر طرح الزام شهرداری تهران برای ارائه طرح تفصیلی ویژه این منطقه را مطرح کردند و در جلسه با تغییراتی که در این طرح به‌وجود آمد کلیات آن به تصویب رسید. احمد مسجدجامعی در جریان بررسی این طرح با بیان اینکه توسعه بازار نباید ساختار سنتی این مجموعه را به‌هم بزند گفت: «برای حفظ موقعیت بازار، زیرساخت‌های لازم برای توسعه و فناوری نوین و تجارت الکترونیک لازم است و نباید اجازه دهیم در این مسیر به ساختار سنتی آن خدشه‌ای وارد شود.» این عضو شورای شهر تهران همچنین به زندگی شبانه متناسب با کارکردهای بازار هم اشاره و عنوان کرد: «مهم‌ترین مشکل در منطقه 12این است که روزها بسیار فعال و با نشاط است اما شب‌ها از همه‌‌چیز خالی می‌شود. در گذشته بازار چنین وضعیتی نداشت و یک مجموعه تجاری‌- فرهنگی- اجتماعی- اقتصادی بود. بنابراین در طرح تفصیلی ویژه باید به موضوع ایجاد حیات شبانه توجه شود.» او بر شناسایی مناطق آزاد و بی‌دفاع و تبدیل آن به کاربری‌های مولد هم تأکید کرد و گفت: «نقاط آزاد و بی‌دفاع در این منطقه زیاد است و تبدیل آن به کاربری‌های مولد بهترین گزینه است.»

صدور رأی باغ برای دو پرونده پلاک ثبتی 
اعضای شورای شهر تهران در جلسه دیروز چند پرونده پلاک ثبتی باغات را بررسی کردند که در نهایت 2 پرونده رأی باغ گرفت. همچنین بررسی یک فوریت اساسنامه شرکت خدماتی کالای شهروند برای عرضه در بورس به پیشنهاد سیدمحمود میرلوحی انجام شد و بدون مخالفت اعضا به تصویب رسید. 

   تذکر بابت افزایش کرایه تاکسی‌های اینترنتی

در جلسه دیروز حجت نظری و محمد سالاری تذکراتی را ارائه کردند. حجت نظری با اشاره به افزایش نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی این کار را تخلف دانست و گفت: «دو شرکت تپسی و اسنپ در روزهای اخیر اقدام به افزایش کرایه کرده‌اند. برابر قانون شهرداری‌ها، تصویب نرخ کرایه نقلیه در شهر به‌عهده شورای شهر تهران است و از سوی دیگر اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی هم در این خصوص مدعی قیمت‌گذاری برای تاکسی‌های اینترنتی است.» او ادامه داد: «براساس توافقنامه‌ای که میان شهرداری و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات حمل‌ونقل اینترنتی، امضا شده است، این شرکت‌ها موظفند چنانچه رقم کرایه‌شان از نرخ مصوب تاکسی‌های تلفنی شهر بالاتر باشد، آن را به اطلاع مسافر برسانند که در روزهای اخیر چنین اقدامی انجام نشده است.» 
او در پایان صحبت‌هایش تأکید کرد که مصوبه شورای شهر تهران، برای افزایش نرخ کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی تنها ۳۵ درصد بوده اما شرکت‌های اینترنتی در برخی از مسیرها نرخ کرایه را تا 50درصد افزایش داده‌اند. نظری ادامه داد: «بنابراین لازم است سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران و اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی بر روند قیمت‌گذاری و محاسبه کرایه تاکسی‌های اینترنتی توجه و نظارت کامل داشته باشند و اگر افزایش قیمتی بیش از حد مجاز اعمال شده، حتما نسبت به برخورد با تخلفات و بازگشت دریافتی مازاد به مسافران اقدام کنند.» محمد سالاری هم به تعیین تکلیف وضعیت سرای محلات اشاره کرد و گفت که معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، سازوکاری را عملیاتی کرده که به موجب آن، سرای محلات کارگاه محسوب می‌شوند و مدیر محله که خود یکی از کارکنان سرای محله است، مسئولیت کارفرمایی شهرداری تهران در این کارگاه را به‌ عهده دارد و طرف قرارداد با پرسنل سرای محله است. این عضو شورای شهر تهران عنوان کرد: «در این شرایط کرونایی، درآمد سرای محلات هم مانند سایر اصناف با مشکل مواجه شده است، به همین دلیل شهرداری تهران باید تدبیری برای پرداخت قبوض آب، برق، گاز و سایر هزینه‌های سراهای محلات بیندیشد و موضوع مدیر این مکان‌ها را تعیین تکلیف کند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید