• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 5 خرداد 1400
کد مطلب : 131632
+
-

سد واکسیناسیون کامل در مقابل جهش‌های جدید کرونا

جهش‌های جدید ویروس عامل بیماری کووید-۱۹ همه را نگران کرده است اما محققان می‌گویند 2دوز واکسیناسیون می‌تواند جهان را نجات دهد

دانش
سد واکسیناسیون کامل در مقابل جهش‌های جدید کرونا

مقامات بهداشتی انگلیسی اعلام کرده‌اند براساس مشاهدات، 2 دوز کامل واکسن کووید-19در برابر واریانت جدید ویروس کرونا که در هند شناسایی شده است، تقریبا به همان اندازه ویروس انگلیسی، مؤثر است. وزیر بهداشت انگلیس می‌گوید این داده‌های پیشگامانه، امیدواری زیادی برای دولت ایجاد کرده تا‌ماه آینده محدودیت‌هایی بیشتری را رفع کند. به گزارش رویترز، یک مطالعه توسط بهداشت عمومی انگلیس نشان داد که واکسن فایزر-بیوان‌تک 2 هفته پس از دوز دوم تا 88درصد در برابر بیماری علامت‌دار از نوع هندی با واریانت B.1.617.2مؤثر است. این در مقایسه با اثربخشی 93درصدی این واکسن در برابر گونه انگلیسی با واریانت B.1.1.7است که نوع غالب ویروس در انگلیس است.
سازمان‌بهداشت عمومی انگلیس اعلام کرده است 2دوز واکسن انگلیسی-سوئدی آسترازنکا تا 60درصد در برابر بیماری علامت‌دار از نوع هندی در مقایسه با اثربخشی 66درصدی در برابر نوع انگلیسی، مؤثر است. مت هنکوک، وزیر سازمان انگلیس در این‌باره می‌گوید: این داده‌ها نشان می‌دهد که واکسن، پس از 2دوز در برابر جهش هندی به اندازه جهش انگلیسی مؤثر است. طبق برنامه‌های دولت، رفع محدودیت‌های باقیمانده به‌دلیل شیوع ویروس کرونا از 21ژوئن صورت می‌گیرد.
انگلیس سریع‌ترین برنامه واکسیناسیون اروپا را تاکنون انجام داده است، اما با گسترش نسخه‌ای که برای نخستین‌بار در هند پیدا شد‌ با یک چالش جدید روبه‌رو شد. داده‌های منتشر شده در روز شنبه نشان داد که موارد جدید کووید-19گزارش شده در انگلیس طی 7روز منتهی به 22مه، تا 5/10درصد افزایش یافته است که البته با میزان موارد ابتلای اوایل سال قابل قیاس نیست. بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس در این‌ماه دستور تسریع در واکسیناسیون افراد بالای 50سال و افرادی که از نظر بالینی آسیب‌پذیر هستند را داده است.
نگرانی در مورد افزایش موارد موجود در انگلیس با جهشی از ویروس کرونا که نخستین بار در هند یافت شد، آلمان را بر آن داشت تا هفته گذشته اعلام کند مسافران ورودی از انگلیس، پس از ورود باید 2هفته در قرنطینه باشند.

نارضایتی هند از عنوان ویروس هندی
دولت هند به شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی دستور داده است که هر محتوایی که به نوع هندی کووید-19اشاره دارد، از روی پلتفرم خود حذف کنند.  بنا به  گفته وزارت فناوری اطلاعات این کشور  سازمان بهداشت جهانی این واریانت جدید را B.1.617نامگذاری کرده است و بنابراین هرگونه اشاره به هند در ذکر نام این ویروس جدید، نادرست است. اصطلاحات جغرافیایی برای توصیف تعدادی از انواع جدید ویروس کرونا ازجمله انگلیسی و برزیلی استفاده شده است.
براساس تحقیقات دانشگاه جان‌هاپکینز، هند از اواخر‌ماه مارس به‌شدت وارد بحران کرونا شده است و اکنون با آمار ابتلای بیش از 26میلیون نفر پشت سر آمریکا قرار دارد. با آمار مرگ‌ومیر نزدیک به 300هزار نفری نیز پس از آمریکا و برزیل قرار دارد که البته برخی از کارشناسان معتقدند که تلفات هند می‌تواند بسیار بیشتر باشد.
دستورالعمل وزارت فناوری اطلاعات هند به برخی پلتفرم‌ها ارسال شده است. خبرگزاری فرانسه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: به اطلاع ما رسیده است بیانیه‌ای نادرست در فضای مجازی در حال پخش است با این محتوا که نوع هندی ویروس کرونا در سراسر کشورها در حال گسترش است. این کاملا نادرست است. این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی اصطلاح نوع هندی را با ویروس کرونا در نوع B.1.617در هیچ‌یک از گزارش‌های خود مرتبط نکرده است. اما یکی از مدیران شبکه‌های اجتماعی به رویترز گفته است که حذف همه منابع با واژه «نوع هندی» کار بسیار دشواری است.
واریانت B.1.617یک نوع انتقال‌پذیرتر از ویروس کروناست که نخستین بار سال گذشته در هند شناسایی شد و به ده‌ها کشور گسترش یافت. تعدادی از کشورها ورود مسافران از هند را به‌شدت محدود کرده‌اند. اما حتی سازمان بهداشت جهانی با اینکه نسبت به گردش زیاد آن در دنیا نگران است همچنان به آن نام جغرافیایی اطلاق نمی‌کند.
جیجی گرنوال، ایمونولوژیست از مرکز ایمنی بهداشت جان هاپکینز می‌گوید: واریانت جدید، جادو نیست. برای مقابله با آن، همه اقدامات مراقبی که همچنان مردم رعایت می‌کنند، مؤثر خواهد بود. زدن ماسک، بهبود تهویه هوا و حفظ فاصله اجتماعی به پایین آمدن درصد انتقال کمک می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید