• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 2 خرداد 1400
کد مطلب : 131331
+
-

مثل کیمیا

ناهید کیانی با پیروزی بر قهرمان جهان، سهمیه بازی‌های توکیو را گرفت. زنان ایران پیش از این، تنها یک بار در المپیک، توسط کیمیا علیزاده مدال گرفته‌اند

مثل کیمیا

ناهید کیانی سهمیه بازی‌های المپیک 2020 را گرفت تا چهارمین زن تکواندوکار ایرانی باشد که این بازی‌ها را تجربه می‌کند. کیانی تکواندوکار وزن منهای 57 کیلوگرم است، او در مسابقات گزینشی المپیک در قاره آسیا به فینال رسید و سهمیه‌اش را قطعی کرد. کیانی در این مسابقات که در اردن برگزار می‌شود، در دور اول 14 بر صفر سین‌ئی‌لو از هنگ کنگ را شکست داد. در دور دوم فاناپا هارنسوجین از تایلند را 18 بر 16 شکست داد. فاناپا سال 2019 قهرمان جهان شده بود. این پیروزی دور از انتظار، کیانی را راهی مرحله نیمه‌نهایی کرد. تنها کسانی از این مسابقات سهمیه می‌گرفتند که به فینال برسند و به همین دلیل مبارزه بعدی کیانی اهمیت ویژه‌ای داشت. او برای فینالیست شدن باید با ناتالی حامیدی، نماینده میزبان مبارزه می‌کرد. راند اول یک- یک مساوی شدند. در راند دوم، همین نتیجه تکرار شد تا مبارزه حساس‌تر شود اما در راند سوم کیانی 4 بر 2 به پیروزی رسید و یک بار دیگر تکواندوی زنان ایران را المپیکی کرد. با توجه به این که هر دو تکواندوکار فینالیست سهمیه المپیک را گرفته‌اند، دیدار فینال برگزار نمی‌شود.  
تکواندوی زنان از سال 2008 پکن با سهمیه وارد بازی‌های المپیک شد. آن سال سارا خوش‌جمال فکری به سهمیه رسید. دوره بعد سوسن حاجی‌پور نماینده تکواندوکاران زن در لندن شد. در بازی‌های ریودوژانیرو هم که اتفاق تاریخی ورزش زنان ایران به نام کیمیا علیزاده ثبت شد. او نه تنها برای تکواندو سهمیه گرفت که با مدال برنز اولین زنی شد که در بازی‌های المپیک روی سکو می‌رود. مهلا مومن‌زاده، دیگر نماینده ایران در این مسابقات بود. او در وزن منهای 49 کیلوگرم مبارزه کرد، در مرحله نیمه‌نهایی شکست خورد و به فینال نرسید. تکواندوی مردان هم از طریق رنکینگ جهانی به دو سهمیه رسیده‌اند. آرمین هادی‌پور و میرهاشم حسینی در بازی‌های توکیو حضور دارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید