• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 2 خرداد 1400
کد مطلب : 131294
+
-

خارجی‌ها وارد می‌شوند

آزاد‌شدن قرارداد با بازیکنان و مربیان خارجی تفاوت‌های زیادی در لیگ برتر ایجاد خواهد کرد


قانون ممنوعیت جذب بازیکن و مربی خارجی که پیش از این از سوی فدراسیون فوتبال وضع شده بود، در فصل آینده ملغی خواهد شد. به این ترتیب تیم‌های لیگ برتری در فصل بیست‌ویکم که از اواخر تابستان جاری آغاز می‌شود دوباره می‌توانند از بازیکن یا مربی خارجی سود ببرند. البته فدراسیون فوتبال درنظر دارد قوانین و تبصره‌های جدیدی برای این کار اعمال کند. مثلا قرار است قوانینی در مورد بازیکن‌‌های خارجی وضع شود که با تأیید سطح فنی آنها اجازه حضورشان را در تیم‌های ایرانی صادر کند. درباره شرایط مالی هم فدراسیون تصمیم گرفته تضمین‌هایی از باشگاه‌ها بگیرد تا از باز‌شدن پرونده‌های جدید علیه ایران در فیفا پیشگیری شود. اینها قوانینی است که مشخص نیست فدراسیون تا چه اندازه در وضع و اجرای آنها موفق عمل خواهد کرد.

  هشتگ‌ها دوباره به‌کار می‌افتند
اما نخستین اتفاقی که با حضور دوباره خارجی‌ها در فوتبال ایران رخ خواهد داد، شاید خروج مربیان شکست‌خورده از چرخه مربیان لیگ برتری باشد. در فصل جاری و به‌دلیل ممنوعیت جذب مربی خارجی، چند سرمربی ایرانی با وجود نتایج ضعیفی که در تیم‌های خود می‌گرفتند، بلافاصله برای خودشان تیم جدیدی پیدا می‌کردند و در نقطه جدیدی از کشور مشغول فعالیت می‌شدند. جابه‌جایی‌های عجیب بین باشگاه‌ها و «صندلی‌بازی مربیان» که البته در فصول گذشته هم رواج داشت، در این فصل به اوج خودش رسید. اما با باز‌شدن دوباره مرزها، باشگاه‌ها دوباره نیم‌نگاهی هم به مربیان خارجی خواهند داشت و فقط روی گزینه‌های آشنای ایرانی مانور نخواهند داد. در این میان حتما نام‌هایی چون استراماچونی و برانکو و... دوباره به صدر اخبار برمی‌گردند. هشتگ استراماچونی را برگردانید هم احتمالا با قانون جدید دوباره فعال خواهد شد.

   تبعیض‌ها برداشته می‌شود
قانون منع ورود خارجی‌ها سال گذشته در حالی تصویب شد که تعدادی از تیم‌های ایرانی بازیکنان خارجی در استخدام خود داشتند. بنابراین مقرر شد این تیم‌ها همچنان از خارجی‌های خودشان استفاده کنند ولی هیچ خارجی جدیدی به لیگ اضافه نشود. به این ترتیب باشگاه‌هایی نظیر فولاد، استقلال و گل‌گهر که خارجی‌های خوب و باکیفیتی در ترکیب داشتند، همچنان از آنها سود بردند اما تیم‌های دیگر از ستاره خارجی محروم ماندند. حالا وضع قانون جدید و برداشتن ممنوعیت حضور خارجی‌ها می‌تواند دوران این تبعیض را به پایان برساند و همه تیم‌ها را در شرایطی مساوی قرار بدهد. هرچند از لحاظ بهره‌مندی مالی و قدرت خرید بازیکن خارجی، همه تیم‌ها در یک شرایط نیستند و برخی باشگاه‌ها حتی با قانون جدید هم نمی‌توانند خارجی باکیفیتی به ترکیب خودشان اضافه کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید