• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 2 خرداد 1400
کد مطلب : 131303
+
-

تغییر شکل رقابت‌های فوتبال

مسابقات و تورنمنت‌های مختلف دچار دگرگونی خواهد شد

به‌زودی چهره رقابت‌های فوتبال دستخوش دگرگونی خواهد شد. با اعلام موجودیت سوپرلیگ اروپا بلافاصله یوفا احساس خطر کرد و تغییرات در فرمت مسابقات اروپایی را که از سال2024 اعمال می‌شود علنی کرد. اما این تنها تغییرات تورنمنت‌های مختلف نیست.

  لیگ کنفرانس
لیگ کنفرانس اروپا به‌نوعی جایگزین رقابت‌های جام در جام باشگاه‌های اروپاست که زمانی بین قهرمان‌های جام حذفی کشورهای اروپایی برگزار می‌شد و بعد از جام باشگاه‌های اروپا و جام یوفا سومین تورنمنت معتبر بین‌المللی باشگاهی در قاره بود. در این رقابت‌ها ۱۸۴تیم از تمامی ۵۵ کشور عضو یوفا شرکت خواهند کرد که ۴۶باشگاه از طریق حذف از لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا در این مسابقات حاضر خواهند شد. قبل از برگزاری مرحله گروهی، 3مرحله مقدماتی و یک مرحله پلی‌آف برگزار می‌شود. در مجموع ۱۸۴تیم حاضر در این رقابت‌ها، هیچ تیمی به‌صورت مستقیم وارد مرحله گروهی نخواهد شد؛ ۱۷تیم از طریق مسیر اصلی وارد مرحله گروهی می‌شوند، ۵تیم از مسیر لیگ قهرمانان، ۱۰تیم از تیم‌های حذف شده پلی‌اف لیگ اروپا و ۳۲تیم حاضر در این رقابت‌ها به‌صورت ۸گروه ۴تیمی به رقابت می‌پردازند که تیم صدرنشین و دوم هر گروه به همراه ۸تیم رتبه سوم گروه‌های لیگ اروپا وارد مرحله بعد می‌شوند.

  کاهش تیم‌های لیگ
به‌دلیل فشردگی مسابقات برخی لیگ‌ها تصمیم به کاهش تعداد تیم‌های خود دارند. تجربه 18تیمه بودن بوندس‌لیگا و موفقیت اروپایی بایرن‌مونیخ ثابت کرد که 20تیمی بودن لیگ فرسایشی است. ابریله گراوینا، رئیس فدراسیون فوتبال ایتالیا از ایده 18تیمی شدن سری آ ایتالیا رونمایی کرده و پیش‌بینی می‌کند که این اتفاق از 2 سال دیگر یعنی از فصل 24-2023رخ دهد. 2 لیگ بلژیک و هلند موسوم به ژوپیتر لیگ و اردیویزه هم قصد دارند با هم ادغام شوند تا لیگی قدرتمندتر و رقابتی به‌وجود بیاورند و سهمیه اروپایی‌شان تضمین شود. هم‌اکنون این دو لیگ هیچ سهمیه مستقیمی در لیگ قهرمانان ندارند.

  میزبانی در خارج خانه
لالیگا اعلام کرده که به‌زودی برخی بازی‌های لیگ را در آمریکا برگزار خواهد کرد که این البته شامل ال‌کلاسیکو نمی‌شود. هم‌اکنون سوپرجام اسپانیا و ایتالیا هم در عربستان برگزار می‌شود. با این شرایط ممکن است بازی‌های بیشتری به خارج از کشورهای اروپایی بروند. خاور دور هم یکی از این گزینه‌هاست. باشگاه رئال مادرید هم درنظر دارد با اتمام بازسازی ورزشگاه سانتیاگو برنابئو، میزبانی بعضی از مسابقات NBA را در این ورزشگاه برعهده بگیرد. با این اتفاق به‌نظر می‌رسد فوتبال در حال فرامرزی شدن است.

  پیش‌فصل‌های متفاوت
تیم‌های اروپایی در این فصل تورهای پیش‌فصل درست‌وحسابی نداشتند. به‌دلیل کرونا و طول کشیدن لیگ فصل قبل، حتی استراحت و ریکاوری کافی هم برای تیم‌ها وجود نداشت و افزایش تعداد مصدومان در تیم‌های مختلف به همین دلیل بود. حالا امسال هم به‌دلیل در پیش بودن رقابت‌های یورو و کوپا آمریکا و المپیک توکیو اوضاع به همین منوال است و خبری از تورهای پیش‌فصل معمول نخواهد بود. به‌طور مثال رئال مادرید برای فصل آینده به‌طور کامل در والدبباس خودش را آماده می‌کند و هیچ مسابقه‌ای در آمریکا انجام نمی‌دهد. اما گفته می‌شود یورو در ۲۱خرداد، کوپا آمریکا در ۲۴خرداد، المپیک در یک مرداد آغاز خواهند شد و در ۱۶مرداد، یک هفته قبل از شروع لالیگا به پایان می‌رسد. تابستان امسال زمان زیادی برای پیش فصل وجود ندارد.

  رد شایعه تعویق المپیک
با وجود فشار نهادهای بهداشتی ژاپن به کمیته ملی المپیک این کشور برای لغو یا تعویق رقابت‌های المپیک امسال به‌دلیل کرونا، جان کوتز، معاون کمیته بین‌المللی المپیک می‌گوید مسابقات المپیک تابستان امسال برگزار خواهد شد، حتی اگر در توکیو وضعیت اضطراری حاکم باشد. توکیو هم‌اکنون یکی از ۹استان ژاپن است که به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونای ۲۰۱۹ در وضعیت اضطراری قرار گرفته است. نظرسنجی‌های تازه در ژاپن نشان می‌دهد که ۷۰درصد مردم با برگزاری مسابقات المپیک در ۲۳ ژوئیه مخالفند.

  تغییر میزبان کوپا
کلمبیا که میزبان کوپا آمریکای تابستان است و قرار است با یک سال تأخیر این رقابت‌ها را برگزار کند، به‌دلیل وخیم‌شدن شرایط کرونایی درخواست داده تا مسابقات به تعویق بیفتد. آرژانتین برای گرفتن کامل میزبانی این مسابقات اعلام آمادگی کرده است.

  جام جهانی هر دو سال یک‌بار؛ فعلا در حد پیشنهاد
166کشور از 188عضو حاضر در کنگره فیفا، از پیشنهاد عربستان برای برگزاری 2سال یک‌بار جام‌جهانی فوتبال استقبال کردند، اما این طرح تا تصویب نهایی هنوز فاصله زیادی دارد. دیروز برخی منابع خبری در ایران به اشتباه نوشتند که این پیشنهاد به تصویب فیفا رسیده است. گفته می‌شود اینفانتینو، رئیس فیفا یکی از طرفداران برگزاری 2سال یک‌بار جام‌جهانی است و حتی او بوده که از عربستان خواسته چنین موضوعی را پیشنهاد بدهد. جام‌جهانی فوتبال از سال1930 آغاز شده و هر 4سال یک‌بار برگزار می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید