• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 2 خرداد 1400
کد مطلب : 131295
+
-

جنگ سهمیه

در آخرین شب فصل لیگ برتر تکلیف قهرمان و تیم‌های سقوط‌کننده مشخص شده و رقابت برای سهمیه‌ها داغ است

جنگ سهمیه

رقابت‌های لیگ برتر انگلیس امروز با برگزاری 10‌بازی همزمان به پایان خواهد رسید. پس از قطعی شدن قهرمانی منچسترسیتی و سقوط قطعی 3 تیم شفیلد، وست‌بروم و فولام، هم‌اکنون نبردی تمام‌عیار برسر سهمیه‌های لیگ قهرمانان و لیگ اروپای فصل آینده در جریان است. فرض کنید امشب چلسی در زمین استون‌ویلا ببازد که فرض عجیبی هم نیست، سپس لیورپول موفق شود تیم رده سیزدهمی کریستال‌پالاس را ببرد و لستر هم که در هفته‌های اخیر دیدارهای سختی را با منچستریونایتد و چلسی برگزار کرده، در زمین تاتنهام بحران‌زده به برتری دست یابد. در این‌صورت چلسی به رده پنجم سقوط می‌کند و تیم‌های لیورپول و لستر در کنار 2 تیم منچستری سهمیه لیگ قهرمانان فصل آینده را می‌گیرند. آن‌وقت کافی است چلسی فینال شنبه هفته آینده لیگ قهرمانان این فصل را از منچسترسیتی ببرد. در این‌صورت فصل آینده 5 تیم از لیگ برتر در لیگ قهرمانان حاضر خواهند بود. اگر به‌جای منچستریونایتد یک تیم دیگر انگلیسی مثلا آرسنال در فینال چهارشنبه این هفته لیگ اروپا حاضر بود و این جام را فتح می‌کرد، این تیم هم سهمیه لیگ قهرمانان می‌گرفت. درصورت پنجم شدن چلسی در لیگ برتر و قهرمانی این تیم در لیگ قهرمانان، یک سهمیه به انگلیس در لیگ قهرمانان فصل آینده اضافه و یک سهمیه از این کشور در لیگ اروپا کم خواهد شد. با توجه به کاهش تعداد تیم‌های حاضر در لیگ اروپای فصل بعد از 48به 32تیم، همین الان هم سهمیه لیگ برتر از 3 به 2 تیم کاهش یافته است. درصورت 5 نماینده شدن انگلیس در لیگ قهرمانان، سهمیه لیگ اروپای این کشور به یک تیم محدود می‌شود که از میان تیم‌های اورتون، تاتنهام، لستر، لیورپول، وستهم و حتی چلسی یکی این سهمیه را می‌گیرد. برای همین بازی‌های امشب از حساس هم یک درجه بالاتر است.

   آرسنال
دلیل کاهش تیم‌های لیگ اروپا در فصل آینده این است که از امسال یک جام جدید و درجه سوم به رقابت‌های اروپایی اضافه خواهد شد که نام آن را گذاشته‌اند لیگ کنفرانس. لیگ برتر هم یک سهمیه در این جام تازه تاسیس دارد که تیم‌هایی مثل آرسنال می‌توانند برای آن بجنگند. اهمیت دیدارهای این هفته در بازگشت هواداران است و این کار را برای تیم‌های میزبان ساده‌تر خواهد کرد. آرسنال که امشب با برایتون و تیم جهانبخش بازی دارد، نخستین‌بار در یک‌چهارم قرن اخیر است که موفق به کسب سهمیه رقابت‌های اروپایی نمی‌شود.

   لیورپول
کسی فکرش را نمی‌کرد لیورپول پس از شروع و ادامه ناامیدکننده، در انتهای فصل این همه شانس برای کسب سهمیه داشته باشد. با وجود 7گله شدن مقابل استون‌ویلا در اوایل فصل و از دست دادن فان‌دایک، ماتیپ، هندرسون و جو گومز که در دفاع وسط می‌توانستند بازی کنند، لیورپول با 42گل خورده پس از منچسترسیتی (32)، چلسی (34) و آرسنال (39) بهترین خط دفاعی لیگ را دارد.

   منچسترسیتی
بازی مقابل اورتون برای قهرمان زودهنگام لیگ حاوی یک‌رویداد ویژه است. فصل قبل داوید سیلوا پس از سال‌ها حضور موفقیت‌آمیز در این تیم در آخرین بازی فصل خداحافظی کرد و حالا نوبت آگوئرو است که به‌تازگی با بارسلونا برای قراردادی 2ساله به توافق دست یافته است. فابریتزیو رومانو روز گذشته خبر انتقال آگوئرو به بارسلونا را رسانه‌ای کرد و مدعی شد همه‌‌چیز به‌زودی جدی خواهد شد. آنچلوتی هم که اوایل فصل اورتون را به صدر جدول برده بود، حالا همه زورش را می‌زند تا مقابل قهرمان سهمیه‌ای چیزی بگیرد.

   تاتنهام
جدایی مورینیو هم نتوانست نتایج را بهتر کند. تاتنهام با نتایجی که در هفته‌های گذشته گرفته، برای کسب سهمیه تقریبا ناامید است؛ خصوصا اینکه حریف ساعت19:30آنها یک تیم باانگیزه به نام لستر است. هری کین رسما درخواست جدایی داده و دوست دارد به تیمی برود که برای قهرمانی اروپا می‌جنگد. او به قول خودش دیگر نمی‌خواهد تماشاگر مسابقات دیگران باشد. در پاسخ به خبرنگاری که گفته دوست دارد با کدام بازیکن همبازی شود، گفته کوین دی‌بروین اما خرید او برای سیتی 200 میلیون پوند هزینه خواهد داشت. کین به باشگاه توصیه کرده تا هنوز در اوج است و 100 میلیون می‌ارزد با این رقم راضی به فروشش شود.

   منچستریونایتد
منچستر به‌خاطر فینال چهارشنبه‌شب لیگ اروپا مقابل ویارئال در این بازی با ترکیب دوم خودش مقابل ولوز به میدان می‌رود. برای همین اگر نام بازیکنانی مثل شورلا شورتایر، هانیبال مجبری و آماد دیالو را در ترکیب دیدید تعجب نکنید. در عوض برای فصل آینده حتما یک مهاجم سرشناس (شاید ولاهوویچ، لواندوفسکی، هری کین یا کریستیانو رونالدو)، یک دروازه‌بان درصورت جدایی داوید دخه‌آ و یک مدافع میانی گران‌قیمت (سرخیو راموس، واران، پائو تورس یا ژول کونده) به ترکیب تیم اضافه خواهند شد و ممکن است پوگبا هم به رئال برود.

هیجان ایتالیایی
در ایتالیا، یوونتوس برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان امید زیادی دارد. این تیم باید در زمین بولونیا به برتری دست یابد و در دیدار همزمان در ساعت23:15هم میلان نتواند آتالانتا را در زمین این تیم ببرد که هر دو اتفاق چیزی طبیعی و قابل پیش‌بینی است. برد میلان در خانه تیم دوم جدول باعث خواهد شد این تیم فصل را با نایب‌قهرمانی به پایان برساند. آنگاه همه امید یووه به ناکامی ناپولی در دیدار سخت برابر هلاس ورونا خواهد بود. شاگردان گتوزو با وجود کسب نتایج عالی و پیروزی‌های پرگل در دیدارهای اخیر در دیدار رفت به همین هلاس ورونا 3بریک باخته‌اند و توقف دوباره آنها در بازی آخر فصل اتفاقی غیرمنتظره نخواهد بود. بنابراین یوونتوس امید زیادی به رقبای 2 تیم میلان و ناپولی دارد تا با کسب یک برد مقابل بولونیا سهمیه لیگ قهرمانان را به دست‌آورد و از این طریق مانع خروج احتمالی کریستیانو رونالدو در پایان فصل شود. در انتهای جدول هم سقوط تیم‌های پارما، کروتونه و بنونتو به دسته پایین‌تر قطعی شده است. آاس‌رم هم شانس بیشتری نسبت به ساسولو و لاتزیو برای سهمیه لیگ اروپا دارد چون 2 تیم دیگر روبه‌روی هم بازی می‌کنند.

3 مدعی قهرمانی در فرانسه
ساعت23:30 امشب بازی‌های هفته آخر لیگ یک فرانسه به‌صورت همزمان برگزار می‌شود و این در حالی است که روی کاغذ 3 تیم شانس قهرمانی دارند. لیل 2‌امتیاز از پاری‌سن‌ژرمن جلو است و برای قهرمانی 3‌امتیاز از بازی با آنژه می‌خواهد. تفاضل گل لیل 16تا از پی‌اس‌جی کمتر است و درصورت تساوی هم با هر برد پاریس در برابر برست قهرمانی به پاریسی‌ها خواهد رسید. اگر این اتفاق بیفتد، پوچتینو می‌تواند در سی‌وچهارمین حضورش روی نیمکت پاری‌سن‌ژرمن به‌عنوان سرمربی سومین جام عمرش را هم ببرد. بازی پاریس با اینکه حریفش از حریف لیل در رتبه پایین‌تری در جدول قرار دارد سخت‌تر است چون برست برای فرار از سقوط تلاش می‌کند اما حریف لیل هیچ خطری برای سقوط احساس نمی‌کند و هیچ امیدی به سهمیه ندارد. سقوط تیم‌های نیم و دیژون قطعی شده اما نانت، لوریان، برست، استراسبورگ، بوردو و حتی برست برای فرار از سقوط می‌جنگند. موناکو در یک‌صورت قهرمان لیگ می‌شود؛ لیل و پاریس ببازند و این تیم بازی سختش با لانس را با اختلاف ببرد. اگر لیل یک بر صفر باخت و موناکو 5گل به لانس زد و پاریس هم باخت این معجزه رخ خواهد داد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید