• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 2 خرداد 1400
کد مطلب : 131281
+
-

تهرانِ مَن از شارژ کارت بلیت تا نظارت بر قراردادهای شهرداری

مروری بر اقدامات انجام‌شده برای هوشمندسازی تهران

تهرانِ مَن از شارژ کارت بلیت تا نظارت بر قراردادهای شهرداری


آرام محمدی ـ روزنامه‌نگار

معضلات تهران یکی دو تا نیست و پایتخت تا زیست‌پذیرشدن راه درازی در پیش دارد. از معضلات اصلی کلانشهر تهران، ترافیک سرسام‌آور است که هزینه‌های مادی و روحی بسیاری به شهروندان تحمیل می‌کند. معضل بزرگ دیگر، آلودگی هواست که سلامت جسمی پایتخت‌نشینان را در معرض خطر قرار داده است. تاکنون راهکارهای مختلفی برای حل معضلات کلانشهر تهران ارائه شده، این‌بار پای فناوری به میان آمده است. از راهکارهای جدید در جهت کاهش و رفع چالش‌های کنونی شهرها، توسعه ایده شهر هوشمند است؛ ایده‌‌ای با ابعاد اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی. پروژه تهران هوشمند نیز با اهداف زیست‌پذیری و ارتقای تاب‌آوری و رشد شفافیت در پایتخت در حال پیگیری است. از مزیت‌های این پروژه، افزایش کارایی فضای نرم‌افزاری است که باعث دسترسی راحت‌تر شهروندان به خدمات شهری و صرفه‌جویی در زمان و نیز کاهش مراجعات مردم به ادارات خدماتی می‌شود. نمونه بارز این خدمات، اپلیکیشن «تهران من» است که هم‌اکنون سرویس‌های مختلفی ارائه می‌دهد و توانسته رضایت شهروندان را کسب کند. در ادامه، برخی از اقدامات انجام‌شده برای هوشمندسازی تهران را مرور کرده‌ایم.

3.000.000
افزایش کاربران سامانه تهران من به بیش از 3میلیون نفر

در گسترش هوشمندی شهر، مشارکت شهروندان از اهمیت بسیاری برخوردار است. به‌ همین ‌دلیل، در تدوین برنامه تهران هوشمند بر جلب مشارکت شهروندان تأکید شده و سامانه «تهران من» ازجمله اپلیکیشن‌هایی است که با آیتم‌های مختلف به‌دنبال ارائه خدمات آنلاین به تهرانی‌ها طراحی شده و بازخورد خوبی نیز در میان شهروندان داشته است؛ هم‌اکنون، بیش از 3میلیون کاربر از این سامانه استفاده می‌کنند. تهران من، درگاه واحد ارائه خدمات هوشمند شهروندی به آدرس my. Tehran.ir است که در سال 1396با هدف تسهیل دریافت سرویس‌های شهری و ایجاد یکپارچگی در آنها راه‌اندازی شده است. امروز بسیاری از تراکنش‌ها و سرویس‌های شهرداری تهران ازجمله خدمات طرح ترافیک، خدمات ملکی، خدمات خودرویی و خدمات شهری از طریق این سامانه قابل انجام است. تهرانی‌ها با نصب این اپلیکیشن به خدماتی مانند رزرو طرح ترافیک، استعلام مشخصات املاک، پرداخت خلافی خودرو و موتورسیکلت، پرداخت انواع قبوض و شارژ کارت بلیت‌های مترو و اتوبوس و خدمات حوزه شهرسازی دسترسی خواهند داشت. سامانه تهران من در سیزدهمین جشنواره وب و موبایل ایران که عرصه رقابت بین اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های فارسی است و به قرار هر سال، در اسفندماه 99برگزار شد، در هر دو بخش مردمی و داوری، به‌عنوان بهترین سامانه خدمات‌رسان سازمان‌ها و مؤسسات دولتی معرفی شد.

افزایش خدمات در سامانه تهران من

خدمات جدید دیگری که به سرویس‌های اپلیکیشن تهران من اضافه شده، به قرار زیر است: 
   انتشار اطلاعیه‌ها و آموزش‌های مربوط به بیماری کرونا در جهت ترویج آگاهی و اطلاع‌رسانی به مردم؛ راه‌اندازی خط ویژه کرونا در مرکز تماس 137؛ برجسته‌کردن مراکز بهداشتی و درمانی و پایگاه‌های مدیریت بحران روی سامانه نقشه تهران به نشانی
    map.tehran.ir؛ و همچنین اپلیکیشن نقشه همراه تهران (رایا) با امکان مسیریابی
   هوشمندسازی سامانه 137؛ شهروندان در این برنامه می‌توانند با ارسال عکس و فیلم و تعیین موقعیت مکانی خود، معضلات‌شان را گزارش کنند.
   دسترسی به خدمات مربوط به صدور پروانه، اعلام عوارض نظارت فنی و فرم خلاف ساختمان و صدور پایان کار ساختمان
   استعلام و دریافت مفاصاحساب نوسازی اینترنتی از طریق ثبت مشخصات ملک در قسمت «املاک من»
   اطلاع از فروشگاه‌ها و خدمات آنلاین
   دسترسی به سامانه ثبت‌نام مؤسسات کرایه اتومبیل
   دسترسی به سامانه سامان بازار که با هدف شناسایی و ساماندهی دستفروشان راه‌اندازی شده است.
   دسترسی به سامانه ثبت‌نام مؤسسات کرایه اتومبیل
   دسترسی به سامانه نوبت‌دهی مراکز معاینه فنی خودروها    دسترسی به سامانه حمل‌ونقل بار و کالا (بارانه)


امکان شارژ بلیت مترو از خانه در سامانه تهران من

هم‌اکنون با اهدافی مانند کاهش تماس فردی در دوران کرونا، امکان شارژ بدون محدودیت زمانی و مکانی و همچنین صرفه‌جویی در زمان، مسافران مترو می‌توانند از طریق اپلیکیشن‌هایی مانند تهران من، ایزی پی و شاپ، اقدام به خرید بلیت مترو و شارژ کارت بلیت اعتباری خود کنند. برای شارژ کارت بلیت مترو و اتوبوس از طریق اپلیکیشن تهران من، ابتدا این اپلیکیشن را از سایت my.tehran.ir دریافت کنید. پس از ثبت‌نام و ایجاد حساب کاربری، موجودی خود را افزایش دهید. سپس از قسمت بلیت درون شهری، کارت بلیت را انتخاب کنید. اگر کارت بلیت شما ثبت نشده بود، کارت جدید را ثبت کنید. مبلغ مورد نظر را وارد و گزینه شارژ بلیت را انتخاب کنید.

ایجاد نسخه‌های الکترونیک

در سامانه سلامت الکترونیک شهرداری خدماتی مانند نوبت‌دهی، پذیرش، صندوق و خدمات دندانپزشکی و آزمایشگاه به‌صورت الکترونیک انجام می‌شود. هدف از راه‌اندازی این سامانه، ارائه خدمات راحت‌تر و همراه با شفافیت عنوان شده است و اطلاعات مربوط به بیمه، بیمار و پزشک به‌صورت شفاف در دسترس است. این سامانه به ثبت ‌احوال، پزشکی قانونی و بیمه‌های مختلف وصل است.

شفاف‌سازی و انتشار عمومی اطلاعات قراردادها، درآمدها و هزینه‌ها

سامانه شفافیت شهرداری تهران با آدرس shafaf.tehran.ir با هدف شفاف‌سازی اقدامات و قراردادهای شهرداری تهران، اعتمادسازی میان مردم و پیشگیری از فساد از فروردین 97آغاز به‌کار کرده است و اطلاعات و داده‌های انواع قراردادها و فعالیت‌های شهرداری در آن به شیوه‌ای آزاد در دسترس شهروندان است. این سامانه در ابتدا با انتشار قراردادهای کلان و بالای یک‌میلیارد تومانی شهرداری شروع به‌کار کرد و هم‌اکنون، علاوه بر امکان دسترسی به قراردادهای متوسط و کلانشهرداری تهران، اطلاعات مدیران و کارکنان شهرداری ازجمله مشخصات تحصیلی و میزان حقوق و مزایای دریافتی و همچنین اطلاعات سفرهای خارجی آنها، اطلاعات شرکت‌ها و سازمان‌ها، پژوهش‌ها و مطالعات شهرداری، اطلاعات روزبازارها و کیوسک‌ها، اطلاعات پیام‌های ثبت‌شده در سامانه 137و همچنین 1888، گزارش عملکرد مالی شهرداری، اطلاعات شهرسازی، اسامی دریافت‌کنندگان طرح ترافیک خبرنگاری و فهرست دریافت‌کنندگان واکسن کووید -19در شهرداری نیز قابل دسترس است.

راه‌اندازی سامانه‌های هشدار مدیریت بحران

3سامانه پیش‌بینی و هشدار سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران شامل سامانه هشدار سریع زلزله، فاز دوم سامانه پیش‌بینی و هشدار سیل و سامانه پیش‌بینی برف و یخبندان در پاییز 99رونمایی شدند. سامانه هشدار سریع زلزله شامل 22دستگاه جدید شتاب‌نگار زلزله است که به ظرفیت 4دستگاه قبلی افزوده شده و در طول گسل‌های پیرامون تهران نصب شده است. با استفاده از این 26شتاب‌نگار و حسگر، این سامانه قابلیت هشدار وقوع زلزله در چند ثانیه قبل از رسیدن خبر به تهران و هشدار به ایستگاه‌های آتش‌نشانی، خطوط انتقال سوخت، بیمارستان‌ها و شبکه گازرسانی را دارد. همچنین 4ایستگاه برف‌سنج و پیش‌بینی یخبندان در مناطق شمالی تهران شامل ولنجک، میدان بهرود، کوهسار و شهرک قائم فعال هستند که درصورت بارش زیاد برف، در لحظه هشدار می‌دهند و یخبندان روزهای آتی را نیز پیش‌بینی می‌کنند. فاز دوم سامانه پیش‌بینی و هشدار سیل نیز با افزایش تجهیزات و ارتقای امکانات در اطراف 7روددره تهران که در کوهپایه جنوبی البرز قرار گرفته‌اند، فعال هستند.

برگزاری الکترونیک مناقصات شهرداری تهران

سامانه مدیریت الکترونیک مناقصات شهرداری تهران به‌عنوان زیرشاخه سامانه جامع معاملات شهرداری، با هدف ایجاد فرصت‌های برابر برای همه متقاضیان، حذف کاغذ و گردش کار دستی و همچنین محرمانه‌ماندن مکاتبات و جزئیات قراردادها در اسفند 99راه‌اندازی شد. در این سامانه تمام مراحل مناقصات و مزایده‌ها از انتشار آگهی تا دریافت و بارگذاری اسناد و مدارک مورد نیاز شرکت در مناقصات و همچنین برگزاری کمیسیون‌های معاملاتی و صورتجلسه‌ها به‌صورت الکترونیکی است. مناقصات با امضای دیجیتال انجام می‌شود و پاکت‌های قیمت با الگوریتم‌های رمزگذاری‌شده ارائه می‌شود.

ساماندهی بافت‌ها و بناهای تاریخی

سامانه مدیریت بافت و بنای تاریخی به‌عنوان یکی از کاربردی‌ترین پروژه‌ها اسفند سال گذشته رونمایی شد. طبق آخرین اطلاعات در دسترس، اطلاعات مربوط به معماری، ‌نوع کاربری، قدمت، شماره ثبت و شناسه بیش از 300بنای ثبت‎شده و همچنین 300بنای ارزشمند دارای اهمیت تاریخی در این سامانه بارگذاری شده و قابل استفاده است. سامانه مدیریت بافت و بنای تاریخی با سازمان میراث فرهنگی استان تهران و وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ارتباط دارد.

فراهم‌شدن امکان تخفیف طرح ترافیک در تهران من 

شرایط بهره‌مندی از تخفیف طرح ترافیک به این صورت ذکر شده است که شهروندان تهرانی که مایل به استفاده از تخفیف برای ورود به محدوده‌های طرح ترافیک پایتخت هستند، در ابتدا باید در سامانه تهران من ثبت‌نام و مشخصات خودروی خود را ثبت کنند. داشتن معاینه فنی برتر یکی از مواردی است که موجب دریافت تخفیف 25درصدی عوارض تردد در محدوده‌های ترافیک و کنترل آلودگی هوا می‌شود. همچنین کاربرانی که پس از ثبت‌نام در این سامانه، در حساب کاربری خود مبلغ کافی به اندازه ورود به طرح داشته باشند، در بدو ورود به طرح، به‌صورت خودکار مشمول 20درصد تخفیف می‌شوند. بنابراین، برای بهره‌مندی از این شیوه، پیش از ورود به طرح، از شارژ بودن حساب شهروندی خود مطمئن شوید.

این خبر را به اشتراک بگذارید