• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 1 خرداد 1400
کد مطلب : 131238
+
-

قوانین ایمنی ساختمان‌های زیر ۶ طبقه مشخص شد

قوانین ایمنی ساختمان‌های زیر ۶ طبقه مشخص شد


سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران گفت: در سال‌های اخیر در ساختمان‌هایی که تأییدیه ایمنی گرفتند آمار آتش‌سوزی‌ها و حوادث با یک کاهش فاحش به زیر ۹درصد رسیده است.
جلال ملکی، در گفت‌وگو با پایگاه خبری شهر با بیان اینکه حدود ۱۰ تا ۱۲ سال است که ضوابط ایمنی درباره ساختمان‌ها در حال اجراست، گفت: ساختمان‌های ۶‌طبقه به بالا با کاربری مسکونی و یک طبقه به بالا با کاربری غیرمسکونی باید تأییدیه آتش‌نشانی بگیرند. حتی ساختمان‌های مسکونی زیر ۶ طبقه نیز درصورتی که بیش از ۲۰ واحد در آن وجود داشته باشد در مرحله اول اخذ جواز، باید تأییدیه آتش‌نشانی را دریافت کنند.
ملکی با بیان اینکه یکی از آیتم‌های دریافت پایان کار شهرداری، اخذ تأییدیه ایمنی آتش‌نشانی است، توضیح داد: حین ساخت ساختمان، آتش‌نشانی 2تا 3بار از روند ساخت بازدید می‌کنند و در انتها نیز هنگام دریافت پایان‌کار شهرداری، با تعامل خوبی که با شهرداری اتفاق افتاده ابتدا باید تأییدیه ایمنی آتش‌نشانی دریافت کنند تا بعد از آن پایان کار شهرداری صادر شود.
او مشکل اصلی را در ایمنی ساختمان‌های موجود و قدیمی دانست و اضافه کرد: از آنجا که این ساختمان‌ها دیگر نیازی به پایان کار ندارند، تلاشی برای تامین تجهیزات و مسائل ایمنی ساختمان نمی‌کنند. شاید بعضی از مسائل مانند ایجاد پله فرار در این ساختمان‌ها دیگر امکان‌پذیر نباشد اما حتی اگر بخشی از این امور ایمنی انجام شود، می‌تواند تأثیر‌گذار باشد.
ملکی افزود: طبق قانون جدید ساختمان‌های زیر ۶ طبقه نیز پایان کارشان منوط به اخذ تأییدیه مسائل ایمنی است؛ درواقع تمام ساختمان‌ها با هر نوع کاربری، هر نوع طبقه و با هر تعداد واحد باید تأییدیه ایمنی دریافت کنند، با این تفاوت که با توجه به تعداد بسیار زیاد ساختمان‌ها در شهر، تأییدیه ایمنی ساختمان‌های زیر۶ طبقه مستقیما توسط سازمان آتش‌نشانی انجام نمی‌شود و این سازمان به‌عنوان یک ناظر عالی رفتار می‌کند و مهندسان نظام مهندسی با توجه به آموزش‌هایی که درباره اصول ایمنی آتش‌نشانی دریافت کرده‌اند، در طراحی‌ها و نقشه‌ها میزان تجهیزات و مسائل ایمنی را نیز لحاظ می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید