• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 28 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130928
+
-

مبنای تعیین قیمت کرایه سواری و اتوبوس بین شهری مشخص شد

چراغ سبز به تخلیه تورم در بلیت مسافرت جاده‌­ای

بر اساس دستورالعمل مصوب شورای‌عالی هماهنگی ترابری، هر سال نرخ پایه بلیت حمل‌ونقل عمومی مسافر جاده‌ای به پیشنهاد کانون‌ها و اتحادیه‌های هر حوزه و تا سقف نرخ تورم سالانه بخش حمل‌ونقل اعلامی توسط بانک مرکزی تعیین می‌شود.
به گزارش همشهری، دستورالعمل تعیین نرخ بلیت حمل‌ونقل عمومی مسافر جاده‌ای که در نشست ۲۱۷ شورای‌عالی هماهنگی ترابری کشور تصویب شد، به‌دنبال تعیین تکلیف سیاست‌های کلی تعیین نرخ بلیت ناوگان عمومی مسافر جاده‌ای است؛ به‌گونه­‌ای ‌که منافع همه ذی‌نفعان این حوزه اعم از شرکت‌ها و مؤسسات حمل‌ونقل مسافر جاده‌ای، مالکان ناوگان و رانندگان و مسافران به‌عنوان خدمات‌گیرندگان این بخش مدنظر قرار بگیرد. طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، دامنه کاربرد این دستورالعمل شامل کلیه ناوگان فعال در حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای مسافر اعم از اتوبوس، مینی‌بوس، میدل‌باس، سواری کرایه و ون که در مسیرهای داخلی کشور تردد می‌کنند خواهد بود و براساس آن، میزان تعدیل نرخ پایه بلیت و کرایه به پیشنهاد کانون‌ها و اتحادیه‌های هر بخش تا سقف نرخ تورم سالانه بخش حمل‌ونقل (اعلامی از سوی بانک مرکزی) تعیین می‌شود.
فرایند نرخ­‌گذاری بر اساس دستورالعمل جدید به این صورت است که پس از تعیین نرخ از سوی اتحادیه‌ها یا کانون‌ها، مراتب به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای منعکس می‌شود و پس از تأیید انطباق با ضوابط در این سازمان، برای اجرا به اتحادیه یا کانون مربوطه ارسال و از سوی آنها ابلاغ خواهد شد. همچنین در این دستورالعمل پیش‌بینی شده است که در صورت درخواست کانون‌ها و اتحادیه‌ها برای تعدیل نرخ جابه‌جایی مسافر به میزان بیش از نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی، نرخ پایه سالانه به پیشنهاد کارشناسی کانون‌ها و اتحادیه‌ها متناسب با عوامل مؤثر بر قیمت تمام‌شده حمل‌ونقل تعیین و مراحل بعدی مطابق با فرایند ذکرشده انجام می‌شود.
همچنین در دستورالعمل شورای‌عالی هماهنگی ترابری کشور، نرخ جابه‌جایی مسافر در سفرهای دربستی به‌صورت توافق میان متقاضی و شرکت حمل‌ونقل مسافر تعیین می‌شود. از سوی دیگر نرخ جابه‌جایی مسافر در سفرهای یکسرخالی در ایام نوروز، اربعین حسینی و دهه پایانی ‌ماه صفر نیز مطابق معمول سال‌های قبل، به ‌منظور افزایش توان عملیاتی و مدیریت بهره‌وری ناوگان به پیشنهاد کانون‌ها و اتحادیه‌های هر بخش تعیین می‌شود. به گزارش همشهری، در سال‌های اخیر برای جبران هزینه‌های تردد یکسرخالی اتوبوس‌­های فعال در حمل‌ونقل مسافر جاده‌­ای، بهای بلیت در دوره‌های پیک سفر نوروزی، اربعین حسینی و دهه پایانی‌ماه صفر معادل 20درصد افزایش پیدا می‌کرد و پس از اتمام دوره دوباره به حالت اولیه برمی­‌گشت.
در مصوبه جدید شورای‌عالی هماهنگی ترابری کشور، یک بند هم برای نظارت بر حسن انجام کار درنظر گرفته شده که براساس آن درج نرخ، شرایط فروش و استرداد بلیت و اطلاع‌رسانی درباره آن از طریق وب‌سایت کانون‌ها و اتحادیه‌های ذیربط و همچنین در محل فعالیت شرکت‌های حمل‌ونقل الزامی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید