• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 26 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130666
+
-

شکست نرخ نجومی نوبرانه‌هاتا 10روز آینده

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار در گفت‌وگو با همشهری: گرچه 80درصد میوه‌های سردرختی شهریار به‌دلیل سرمازدگی از بین رفته، اما با رشد عرضه محصولات تولیدی سایر مناطق کشور قیمت این اقلام طی 10روز آینده حداقل تا 20درصد کاهش می‌یابد

بازار
شکست نرخ نجومی نوبرانه‌هاتا 10روز آینده

قیمت خرده‌فروشی انواع میوه و تره‌بار همچنان بالا مانده است، اما کمبود عرضه و سوءاستفاده برخی فروشندگان موجب اعلام قیمت‌های نجومی برای انواع نوبرانه‌های سردرختی شده، اما فعالان صنفی از شکست 20درصدی قیمت این اقلام با افزایش عرضه طی 10روز آینده خبر می‌دهند.
به گزارش همشهری، بررسی قیمت خرده‌فروشی انواع میوه و مرکبات در مراکز عرضه حاکی از بالا‌ماندن قیمت برخی میوه‌های خارج از فصل مانند سیب و سبزی و صیفی‌جات در میوه‌فروشی‌های سطح شهر و میادین میوه و تره‌بار است. قیمت این اقلام در حالی همچنان بالا مانده که نرخ انواع نوبرانه تازه‌وارد، دسترسی اغلب مردم به میوه‌های فصل را با مشکل مواجه کرده است. گرچه این افزایش قیمت‌ها در سایه از بین رفتن بخشی از سردرختی‌ها در مناطقی مانند شهریار به‌دلیل سرمازدگی و تگرگ بهار امسال توجیه می‌شود، اما فعالان صنفی با استناد به رشد تولید این اقلام در سایر مناطق کشور از نقش سودجویی برخی افراد در گرانفروشی میوه‌های نوبرانه خبر داده و تأکید می‌کنند که با رشد تدریجی عرضه میوه‌های سردرختی فصل از سایر مناطق کشور طی چند روز آینده، قیمت نجومی نوبرانه‌های گران‌قیمت مانند گیلاس، هلو، گوجه‌سبز، توت فرنگی، طالبی و... یا برخی از انواع میوه‌های وارداتی مانند انبه در بازار خرده‌فروشی خواهد شکست.

نرخ نجومی نوبرانه از میادین تا سطح شهر
مشاهدات میدانی خبرنگار همشهری از قیمت عرضه میوه‌های نوبرانه در میادین میوه و تره‌بار و مغازه‌های میوه‌فروشی سطح شهر تهران نشان می‌دهد که این روزها هر کیلوگرم گیلاس مشهدی در میادین و میوه‌فروشی‌ها به‌ترتیب به قیمت 100تا 160هزار، گوجه‌سبز 45 تا‌110هزار، توت‌فرنگی 35تا 55هزار، زردآلو 38تا 80هزار، هلو 25تا 40هزار، طالبی 7هزارو 900تا 9هزارو توت سفید 15تا 25هزار تومان عرضه می‌شود. همچنین هر کیلوگرم توت سفید با قیمت 12تا 20هزار، ملون 6تا 8هزار، و شاه‌پسند 7تا 9هزار تومان در میادین و سطح شهر فروخته می‌شود. علاوه بر میوه‌های نوبرانه قیمت خرده‌فروشی‌ سایر اقلام میوه، سبزی و صیفی در میادین و میوه‌فروشی‌های سطح شهر تهران نیز همچنان بالا مانده و هر کیلو لیموترش سنگی با قیمت ۳۰ هزار، لیموترش ریز ۷۰ هزار، پرتقال توسرخ 15تا 18هزار، تامسون 8تا 14هزار و500، لیموشیرین 25تا 30هزار، پیاز سفید 4هزار تا 6هزارو 900، پیاز زرد 3هزار و 500تا 5هزار، هندوانه 2هزارو 500تا 4هزار، موز 25تا 28هزار، گوجه‌فرنگی 5هزار تا 7هزار و 500، خیار 4هزار و 500تا 9هزار، سیب زرد 16تا 24هزارو سیب قرمز 9تا 14هزار به فروش می‌رسد.
بالا ماندن قیمت سبزی، صیفی و مرکبات و نرخ نجومی نوبرانه‌ها در حالی است که رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران اعلام کرده است، این اتحادیه هنوز گزارشی درباره مشکلات باغداران برای عرضه نوبرانه‌ها دریافت نکرده و حتی این اقلام نیز نرخ کشف شده دارند و نباید بالاتر از این قیمت‌ها عرضه شوند. اسدالله کارگر، افزود: در نرخ‌نامه مصوب میدان مرکزی میوه و تره‌بار قیمت زردآلوی شیراز ۵۵هزار و زردآلوی کاشان ۲۵ تا ۳۵ هزار و گیلاس 60تا 80هزار تومان است که با احتساب نرخ سود ۳۵درصدی خرده‌فروشی، قیمت زردآلو در تهران به ۶۰ تا ۷۰ هزار و به بیش از 100هزار تومان افزایش می‌یابد. او همچنین وعده کاهش 40درصدی میوه‌های نوبرانه از هفته آینده با رشد عرضه میوه‌های مناطق گرمسیری به بازار مصرف را داده است.

نوسان عرضه، منشأ سودجویی میوه‌فروشان
رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه گرچه 80درصد میوه‌های سردرختی شهریار به‌دلیل سرمازدگی از بین رفته، اما با رشد عرضه محصولات تولیدی سایر مناطق کشور، قیمت این اقلام طی 10روز آینده حداقل تا 20درصد کاهش می‌یابد، گفت: اکنون کمبودی در زمینه میوه‌های نوبرانه در بازار نداریم و عرضه این اقلام کاهش نداشته است، اما هرساله میوه‌های سردرختی شهریار، نیاز بازار اغلب مناطق کشور به این محصولات را تامین می‌کرد که امسال به‌دلیل سرمازدگی و تگرگ 80درصد شکوفه درختان به‌خصوص گوجه‌سبز و زردآلو از بین رفت و موجب کاهش عرضه نوبرانه این مناطق و افزایش قیمت‌ها شد. مصطفی دارایی‌نژاد، از رشد عرضه انواع نوبرانه‌های سایر مناطق کشور به بازار طی چند روز آینده و تأثیر آن بر شکست قیمت‌های نجومی کنونی خبر داد و افزود: به‌تدریج میزان عرضه زردآلوی فلکه‌ای شیراز و زردآلوی کاشان افزایش یافته و قیمت این میوه در بازار کاهش می‌یابد. او قیمت عمده‌فروشی کنونی زردآلوی معمولی کاشان در میدان مرکزی میوه و تره‌بار را 20تا 40هزار و زردآلوی فلکه‌ای درجه یک شیراز را 50تا 60هزار تومان اعلام کرد و افزود: متأسفانه شاهد هستیم که برخی میوه‌فروشی‌های سطح شهر قیمت‌های نجومی را برای فروش این گونه محصولات اعمال می‌کنند که برخورد با این گرانفروشی بر عهده اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران است. او با بیان اینکه محدوده میدان مرکزی میوه و تره‌بار مشخص است و بازرسان اصناف، تعزیرات و... به‌طور مداوم در این مرکز حضور و بر قیمت‌ها نظارت دارند، در مورد قیمت عمده‌فروشی سایر انواع نوبرانه‌ها در میدان مرکزی میوه و تره‌بار، گفت: قیمت این اقلام در میدان مرکزی با توجه به نوع و کیفیت متفاوت است؛ به‌نحوی که قیمت گوجه‌سبز بروجردی 15هزار و گوجه‌سبز شهریار فوق‌سوپر 80هزار تومان است. همچنین توت‌فرنگی علی‌آباد، با قیمت 20هزار و توت فرنگی استثنایی گلخانه‌ای ساری و کرج 60هزار تومان است. علاوه بر آن، نرخ گیلاس تلخک الموت قزوین و لواسانات با تک‌دانه مشهد، قزوین، الموت و آهار از 30هزار تا 80 تا 90هزار تومان است. او افزود: هلو نیز در 3نوع داوودی(60روزه یا پیش‌رس) آلبرتا و هسته جدا و حاج‌کاظمی عرضه می‌شود که اکنون نرخ هلوی داوودی پیش‌رس که عرضه آن طی مدت 10روز تمام می‌شود 30تا 40هزار تومان است. در ادامه طی 2هفته آینده هلوی هسته جدا، حاج کاظمی، آلبرتا و زعفرانی به بازار می‌رسد و تا 20روز آینده با عرضه هلوی دشت‌مغان قیمت این نوع سردرختی نیز می‌شکند.

افت قیمت وارداتی‌ها با رشد عرضه میوه‌های داخلی

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران با بیان اینکه به‌طور قطعی قیمت نوبرانه‌ها تا 10روز آینده تا 20درصد کاهش خواهد یافت درمورد قیمت عمده‌فروشی سایر انواع سردرختی و صیفی‌جات، گفت: اکنون قیمت عمده‌فروشی هر کیلوگرم طالبی توسبز در میدان مرکزی میوه و تره‌بار 4هزار، طالبی ورامینی یکدست 4هزار و 500، هندوانه 1500تا 2500، جانا 3هزار، ملون 3هزار و 500تا 4هزار و خربزه شیراز 4هزار و 500تومان است. وی افزود: تا 20روز دیگر با عرضه خربزه تربت جام و طالبی ساوه قیمت این نوع صیفی نیز می‌شکند. او صادر نشدن مجوز واردات انبه از مصر را عامل کاهش عرضه و رسیدن قیمت هر کیلوگرم از این محصول به 180هزار تومان در سطح شهر دانست و افزود: اکنون انبه رودان و میناب که کیفیت پایین‌تری نسبت به انبه وارداتی مصری داشته و برای کمپوت و ترشیجات مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حال عرضه است و تا 10روز آینده عرضه انبه هرمزگان و سیستان و بلوچستان که رشد دوبرابری تولید نسبت به سال قبل را داشته و در سطح حدود 16تا 17هزار هکتار کشت شده را شاهد خواهیم بود. او افزود: بخشی از انبه وارداتی از طریق قاچاق با هواپیما یا از طریق مرز ترکیه از طریق کامیون‌های حامل موز (30تا 40کارتن) یا پیله‌وری وارد و در بین میوه‌فروشی‌های سطح شهر توزیع و با قیمت بالا به فروش می‌رسد، اما در هفته آینده با عرضه انبه رودان و میناب قیمت انبه نیز می‌شکند. دارایی‌نژاد تأکید کرد، اجازه فروش انبه قاچاق در میدان مرکزی میوه و تره‌بار را نمی‌دهیم و به همین دلیل کشف قیمتی برای این محصول نداریم؛ چرا‌که ابتدا برخی انبه قاچاق را تا قیمت هر کیلوگرم 200هزار تومان نیز فروخته بودند که با آنها برخورد شد. او همچنین قیمت عمده‌فروشی هر کیلوگرم موز هندی در میدان مرکزی میوه و تره‌بار را 20تا 21هزار تومان و موز اکوادوری(چیکیتا- بونیتا) را 22تا 24هزار تومان اعلام کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید