• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 2 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13062
+
-

میانگین سنی بالای سالمندان در تهران

نگاه روز
میانگین سنی بالای سالمندان در تهران

زینب نصیری | مدیرکل سلامت شهرداری تهران:

شهرداری تهران از سال85 کانون جهاندیدگان را به‌منظور مشارکت‌های اجتماعی سالمندان در مناطق بیست‌ودوگانه و 354‌محله راه‌اندازی کرد. طی بیش از یک دهه گذشته 60هزار سالمند عضو این کانون‌های کاملا مردمی و اجتماع‌محور شده‌اند. در این کانون‌‌ها با مشارکت خود سالمندان برنامه‌‌های آموزشی و اجتماعی تدارک دیده می‌شود و دبیر هر کانون به‌عنوان رابط بین کانون و مدیریت شهری فعالیت می‌کند. فعالیت‌های کانون جهاندیدگان سال گذشته به‌عنوان یکی از 10 پروژه برتر سازمان بهداشت جهانی در حوزه بهداشت معرفی شد.

کانون جهاندیدگان شهرداری برنامه‌های تفریحی و آموزشی متنوعی برای سالمندان تدارک دیده است. یکی از این برنامه‌ها که از سال گذشته آغازشده بازی‌های بانشاط برای سالمندان است؛ چراکه نخستین اولویت زندگی سالمندان، نشاط و شادابی است. به همین منظور مجموعه آموزش‌هایی در مناطق آغاز شد و حدود 50‌بازی برای رده سنی سالمندان به‌صورت لیگ در 22منطقه در نظر گرفته شد. در مناطق مختلف شهر تهران تیم‌های سالمندی تشکیل شد که با یکدیگر به رقابت پرداختند و در نهایت تیم برتر سالمندان انتخاب شد.

برنامه‌های اردویی و تفریحی از دیگر برنامه‌های کانون جهاندیدگان بود که با نگاه آموزشی و تفریحی برای سالمندان برگزار شد. همچنین در مناسبت‌های مختلف مسابقات ورزشی گوناگون برای سالمندان برگزار می‌شود. نکته قابل توجه این است که حضور بانوان در کانون‌ جهاندیدگان بیشتر از آقایان است.
درباره تورهای گردشگری هم تصمیم بر این بوده که با هزینه کم یا به صورت رایگان توسط مناطق شهرداری برگزار شود. این تورها برای اماکن مذهبی، گردشگری، موزه‌ها، باغ‌موزه‌ها و... تدارک دیده شده است.

آمارها نشان می‌دهد که میانگین سنی سالمندان در تهران از میانگین سنی سالمندان در دیگر شهرهای کشور بیشتر است به همین دلیل به برنامه‌ای منسجم برای این قشر نیاز داریم؛ چراکه سالمندی در آینده دغدغه اصلی ما خواهد بود. هم اکنون حدود یک‌میلیون سالمند در استان تهران زندگی می‌کنند که سهم شهر تهران حدود 600 تا 700هزار سالمند 60 سال به بالاست. اگرچه ظرفیت ما در کانون جهاندیدگان به اندازه همه این افراد نیست اما در حوزه آموزش به افراد سالمند نگرانی خاصی نداریم و می‌توانیم به سالمندانی که به خانه‌های سلامت مراجعه می‌کنند خدمات آموزش سلامت و روان و مهارت‌های زندگی اجتماعی و تغذیه را ارائه دهیم.
دستور تشکیل کانون‌های سلامت کشور نیز از سوی رئیس‌جمهور به شورای‌عالی سلامت ابلاغ شده  که یکی از کارگروه‌های اصلی این کانون‌ها،کارگروه مربوط به سالمندان است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید