ون خورشیدی برای کسبوکارهای آینده
استارتآپ آلمانی «سونو موتورز» (Sono Motors) پیش از تولید برنامهریزی شده خودروی خانوادگی برقی با باتری PV-packing در سال آینده میلادی، با همکاری شرکت اتوبوس و کامیونسازی مان (MAN) درحال قرار دادن سلولهای خورشیدی در یک ون است. به گزارش وبسایت نیواطلس، مان نسخه برقی ون حملونقل بار با سقف بلند دیزلی خود را در سال2018تولید کرد. ون eTGE دیفرانسیل عقب، دارای ظرفیت بارگیری 3/10مترمکعب در قسمت بار تا 950کیلوگرم است و میتواند با حداکثر سرعت 90کیلومتر در ساعت به لطف یک موتور 100کیلووات که گشتاور 290نیوتن متر را تولید میکند، حرکت کند. طبق گزارشها، باتری لیتیوم یونی آن 8/35کیلووات ساعت است که میتواند بین 110تا 115کیلومتر مسافت را با یکبار شارژ کامل طی کند. مقامات شرکت مان خاطرنشان میکنند که این مسافت براساس رانندگی با سرعت زیاد است. این شرکت همچنین مدعی شده است که بسته به مسافت پیموده شده سالانه، این ون برقی میتواند از نظر اقتصادی مقرون بهصرفهتر از خواهر و برادر دیزلیاش باشد و قادر است حدود 4سال پس از خرید، هزینه پرداختشده برای خریدش را با عدمنیاز به سوخت جبران کند. این وسیله نقلیه قرار است که بهعنوان بستر آزمایش برای فناوری استارتآپ سونو موتورز بهکار گرفته شود. فناوری «سونو سولار» (Sono Solar) این استارتآپ در پیکربندی استاندارد ون قرار خواهد گرفت. این مشارکت این موضوع را بررسی خواهد کرد که آیا سلولهای خورشیدی تعبیه شده بر پایه پلیمر در سقف و بدنه ون میتواند با شارژ کردن بستههای باتری، بر برد این خودرو تأثیرگذار باشد یا خیر؟ 248پنل فتوولتائیک یکپارچه شده در ون سیون (Sion) که بهگفته استارتآپ «سونو موتورز» سال آینده میلادی به تولید میرسد، در شرایط ایدهآل آفتابگیری میتوانند حدود 34کیلومتر برد در روز را به این وسیلهنقلیه اضافه کنند. در کل و با توجه به بسته باتری درنظر گرفته شده برای این ون، میتوان بهخوبی پیشبینی کرد که حداکثر برد آن میتواند تا 255کیلومتر نیز درنظر گرفته شود. چنین طرحی بهطور کلی میتواند برای اپراتورهایی که ونهای بسیاری را در خدمت دارند، وسوسهکننده، سودمند و البته بسیار مقرون بهصرفه باشد.